مدیران فیسبوک به واسطه گزارشی که دو سال قبل در اختیارشان قرار گرفته به خوبی میدانستهاند که این شبکه اجتماعی و به ویژه موتور پیشنهادات آن باعث تفرقه افکنی و دو قطبی شدن جامعه میشود.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، فیسبوک میدانسته که محصول آن چه تاثیری روی جامعه دارد، با این حال چنین گزارشی را مدنظر قرار نداده و سعی کرده نقش خود در زمینه اختلافات و مشکلات جامعه را نادیده بگیرد. گزارش اخیر بیان میکند که تغییرات در فیسبوک میتوانسته روی محافظهکاران و ارتباط آنها با مردم تاثیر بگذارد.
در اسلایدهای مربوط به گزارش داخلی فیسبوک به عبارت زیر برمیخوریم:
«الگوریتم های ما از جذابیت تفرقه افکنی برای مغز انسان سواستفاده می کند. افزایش محتوای تفرقهانداز، تلاشی برای جلب توجه کاربران و افزایش زمان ماندن در پلتفرم محسوب میشود.»
یک گزارش داخلی دیگر مربوط به سال 2016 که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، نشان میدهد که توصیه الگوریتم فیسبوک باعث شده 64 درصد کاربران یک گروه افراطی، به آن بپیوندند.
«جوئل کاپلان»، معاون ریاست سیاستهای جهانی فیسبوک و رئیس سابق کارکنان در دوره ریاست جمهوری «جرج دبلیو بوش»، توانست روی این نگرانیها سرپوش بگذارد و همچنین باعث تغییر تمرکز فیسبوک از قطبیسازی جامعه شود. کاپلان یک شخصیت بحثبرانگیز است که پس از انتخابات 2016 نقش گستردهای در این شبکه اجتماعی دارد.
کاپلان اعتقاد دارد که این شبکه اجتماعی تا حدودی مسئولیت سیاست تبلیغات سیاسی را بر عهده دارد که نتیجه آن، عدم بررسی صحت تبلیغات و امکان انتشار اطلاعات گمراهکننده است. این فرد نقش بسزایی در سیاستهای فیسبوک در سالهای اخیر ایفا کرده و به گفته وال استریت ژورنال دلیل اصلی برای عدم تغییر در سیاستهای این شبکه اجتماعی محسوب میشود.
این شبکه اجتماعی در بیانیهای نسبت به گزارش وال استریت ژورنال اعلام کرده:
«ما از سال 2016 تا به امروز موارد زیادی را یاد گرفتیم و شرکت متفاوتی نسبت به گذشته هستیم. ما تیمی با صداقت ایجاد کردهایم، سیاستها و روشهای خود برای محدود کردن محتوای آزاردهنده را تقویت کردهایم و از تحقیقات برای تاثیر پلتفرم خود روی جامعه استفاده میکنیم تا به بهبود آن ادامه دهیم. در فوریه سال جاری بودجهای 2 میلیون دلاری برای حمایت از تحقیقات پیشنهادی در حوزه قطبیسازی درنظر گرفتیم.»