کارشناس معماری داخلی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

دانش معماری داخلی به کمک کاهش تلفات زلزله می‌آید/ ضعف در چیدمان آسیب پذیری را افزایش می‌دهد

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمزچشمه ؛ سید مجتبی سبزپوشان، عضو سازمان نظام مهندسی کشور در ارتباط با موضوع طراحی و اجرای عناصر داخلی بنا تحقیقات مبسوطی انجام داده است، ماحصل این پژوهش ها نشان می دهد رعایت ایمنی در طراحی و اجرای عناصر داخلی بنا تاثیر بسزایی در کاهش تلفات و خسارت های ناشی از زلزله می گذارد.

این استاد دانشگاه شهید رجایی کاشان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین بیان داشت: اتخاذ رفتار مناسب در برابر رویدادی طبیعی همچون زلزله، مهمترین محور پژوهشی است که در حال انجام آن هستیم و نتایج آن موجب شکل‌گیری یک استارت‎‌آپ در صنعت ساختمان شده است.

طراحی داخلی چگونه به کاهش خسارت کمک می کند؟

عضو سازمان نظام مهندسی کشور افزود: ایران، به لحاظ قرارگیری بر روی کمربند زلزله، یکی از پرمخاطره-ترین کشورهای جهان بوده و بیشتر نقاط آن به‌ویژه مراکز مهم استقرار جمعیت، در پهنه با خطر نسبی بالا قرار دارند؛ و لذا مسئله مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زمین‌لرزه یکی از موضوعاتی است که همواره ذهن متخصصان حوزه ساختمان‌سازی و مدیریت شهری را به خود معطوف نموده است.

این پژوهشگر ادامه داد: این موضوع، در دهه‌های اخیر و به واسطه افزایش تراکم انسانی در مراکز شهری، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار گشته است. از سوی دیگر، تجربه زلزله‌های گذشته نشان داده که بخشی از تلفات و خسارات، نه به خاطر عدم رعایت اصول و ضوابط مقاوم‌سازی لرزه‌ای، بلکه به موجب عدم رعایت ایمنی در طراحی و اجرای عناصر داخلی بناها است. در واقع در برخی موارد، سازه و عناصر اصلی معماری بنا، اعم از سقف و دیوار و کف، سالم مانده و یا دچار آسیب ناچیزی شده‌اند، اما ضعف در پوشش‌ها و یا چیدمان نامناسب لوازم و وسایل، موجب رسیدن آسیب به افراد و در برخی موارد، مانعی جهت اقدامات فوری در برابر زلزله، نظیر پناه‌گیری و فرار می‌گردد. حساسیت این مسئله در ساختمان‌های عمومی چندین برابر نیز می‌شود. زلزله اخیر تهران بار دیگر توجه به این موضوع بسیار مهم و اتخاذ تصمیمات اجرایی لازم را، هم به مسئولان و هم به عموم جامعه یادآور گردید. بروز حوادث طبیعی ناگوار که هر چند وقت یکبار موجب از دست‌دادن عزیزان‌مان در مناطق مختلف کشور می‌گردد، ما را بر آن داشت تا در قالب یک شرکت نوپا و خلاق ( استارت آپ ) به ایفای نقش‌مان در این زمینه بپردازیم.

پیاده سازی ایده های نو و تاثیر آن بر جامعه

سبزپوشان در پاسخ به این پرسش که پیاده سازی این ایده چه تاثیری بر جامعه می تواند داشته باشد، گفت: همواره آسیب‌های جانی و مالی به انسان‌ها، تاثیرات منفی بلندمدت و بعضا جبرانناپذیری را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد. حال آنکه با به کارگیری ایده‌های نو و خلاقانه، می توان جلو بروز بسیاری از این موارد را گرفته و موجب ارتقاء سطح سلامتی، شادابی و معیشت افراد جامعه گردید. این امر در بهبود اقتصاد خرد و کلان کشور نیز قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

کمترین هزینه و زمان، بهترین و امن ترین چیدمان

این کارشناس معماری داخلی افزود: در بسیاری از مواقع با صرف کمترین هزینه و زمان، می توان تاثیرات عمیقی را ایجاد کرده و فضا را در برابر زلزله، ایمن‌تر نمود. به ‌عنوان‌ مثال ایجاد تغییر در چیدمان فضا باعث می‌شود که شخص بتواند در مواقع بحرانی سریع‌تر و راحت‌تر عکس‌العمل نشان بدهد. بسیاری از بناهای کشور با کاربری‌های متنوع، با مشکل چیدمان، کف‌سازی و یا جداره‌های ناایمن روبرو بوده، و این امر موجب وارد شدن آسیب به افراد، در مواقع بحرانی گردیده است. تمام این موارد، مباحثی است که در حوزه معماری و به ویژه معماری داخلی قرار گرفته و لذا این دانش و فن می‌تواند حرفهای بسیاری برا گفتن در آن‌ها داشته باشد.

بررسی تجربیات جهانی و لزوم توجه به ویژگیهای بومی کشور

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات مشابهی در کشورهای منطقه و یا حتی غربی در این زمینه با ماهیت علمی و دانشگاهی صورت گرفته است، گفت:  طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون این موضوع در تعداد محدودی از کشورها مورد توجه قرار گرفته، که البته در آن ها نیز به این جامعیت پرداخته نشده و ابعاد بسیاری از موضوع همچنان مغفول مانده است. از سویی همین تلاش‌ها نیز اغلب متناسب با شیوه ساختمان‌سازی متداول این کشورها بوده و لازم است با توجه به ویژگی های بومی کشور مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

صادرات خدمات توسط متخصصان ایرانی

سبزپوشان در ادامه با اشاره به نزدیکی و مشابهت برخی از روش های طراحی و ساخت در کشورها افزود: نتیجهی این فعالیت می تواند در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار بگیرد؛ و لذا با وجود آنکه تاکید این طرح از ابتدا به رفع یکی از نیازهای اساسی کشور بوده است اما رویکرد بین‌المللی نیز داشته و به دنبال آن است که هم زمان با فراگیری آن در کشور، به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه نیز خدمات مورد نظر ارائه گردد. چراکه حفظ جان انسان‌ها در سرتاسر دنیا و با هر آیین و قومیت و عقیده‌ای، برایمان ارزشمند است. همچنین یکی از اهداف تیم ما، صادرات خدمات توسط متخصصان ایرانی است.

ایمن سازی فضاهای داخلی در مقابل زلزله

این کارشناس معماری داخلی  در ادامه گفت: برخلاف برداشت اولیه‌ای که اغلب افراد نسبت به این ایده به ذهنشان متبادر می‌شود، ما امور مربوط به سازه و ویژگی‌های زمین‌شناسی را به متخصصان آن واگذار کرده و به این مباحث ورود نمی‌کنیم. توجه بیشتر ما معطوف به حوزه ایمن‌سازی فضاهای داخلی است که علی‌رغم تاثیر بسیار زیاد آن بر کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

به دنبال الگوی جامع و همه جانبه هستیم

عضو سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه افزود: مطلب حائز اهمیت دیگر آن است که ما در این طرح در تلاشیم تا همه ویژگی‌های بومی صنعت ساختمان در کشور را مورد توجه قرار دهیم. به خصوص آن که شیوه ساخت و بهره گیری از مصالح در اقصی نقاط کشور دارای تنوع بسیار است و لذا نمی‌توان نسخه واحدی را برای همه موارد تجویز نمود. توجه به این امر، یکی از دشواری‌های پیش روی ما در پیشبرد طرح و رسیدن به الگوهای جامع و همه جانبه است.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای ورود به عرصه های نو و خلاقیت محور

وی با اشاره به این موضوع که شروع کار بر روی این ایده از دانشگاه هنر بودهاست، بیان داشت: اساتید و دانشجویان این دانشگاه، دارای ظرفیت بسیار بالایی جهت ورود به عرصه های نو و خلاقیت محور بوده و در صورت فراهم شدن بستر فعالیت برای آن‌ها، قطعا شاهد رشد و پیشرفت ایشان و به طبع آن، مجموعه دانشگاه هنر، به عنوان بزرگترین پایگاه علمی هنری کشور خواهیم بود؛ چراکه مراکز خلاقیت و نوآوری، از جمله مجموعه‌هایی هستند که امکان کارآفرینی و ایجاد اشتغال را برای طیف وسیعی از جوانان هنرمند و تحصیل کرده، فراهم مینمایند.

وی همچنین ادامه داد: تیم ما از افراد، با تخصص های متنوعی بهره می برد که همگی در تلاش هستند تا با به کارگیری دانش های متنوع، گام مثبتی در جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله بردارند.

بروکراسی اداری و مشکلات تامین سرمایه

این استاد دانشگاه در پایان، با اشاره به بروکراسی اداری و مشکلات تامین سرمایه گفت:  یکی از الزامات پیش برد طرح‌های بزرگ از این دست، همکاری همه ی ارگان ها و بخش های ذی‌ربط از یک سو، و تامین سرمایه از سوی دیگر است و این دو موضوع به عنوان موانع اصلی پیش روی ما است. با توجه به آن‌که این طرح تاکنون با سرمایه شخصی پیش رفته، ورود بخشهای حمایتی دولتی و خصوصی به این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

untitled

untitled

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان