ویژه‌های مشرق

اگر بایدن پیروز شود باید درباره موشک‌هایمان مذاکره کنیم/ قالیباف از ترامپ تقلید می‌کند!

سلبریتی ها و اصلاح طلبان، اصلاحات لازم را انجام دادند. سکه ۱ میلیونی را به ۱۵ میلیون رساندند و دلار ۳ هزارتومانی را به ۳۱ هزارتومان افزایش دادند. اصلاحات از این بهتر!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اگر بایدن پیروز شود، باید درباره موشک هایمان مذاکره کنیم

«عبدالرضا فرجی‌راد» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اگر بر طبق نظرسنجی‌های آمریکا که 80 درصد آنها جو بایدن را پیروز انتخابات می‌دانند، او برنده شود، ‌ قضیه راحت‌تر می‌شود؛ زیرا آنها در 4 سال دوره ترامپ او را محکوم کردند و بارها اعلام کردند که در صورت پیروزی به برجام باز خواهند گشت. اساسا جو بایدن خود برجام را در دوران اوباما به سرانجام رساند از این رو قطعا به برجام باز خواهند گشت. در عمل زمانی که بایدن به برجام بازگردد پس تحریم تسلیحاتی معنایی ندارد و لغو آن نیز در عمل محقق می‌شود».

فرجی‌راد در ادامه گفت: «باید توجه کرد که اگر بایدن برنده انتخابات شود و اروپا خیالش از آمریکا راحت شود و همه آنها پای میز مذاکره با ایران بنشینند احتمال دارد که در خصوص موشک‌های ایران و مبادله تسلیحات با ایران شرط و شروطی بگذارند...آنها علاوه بر مقوله موشکی و تسلیحاتی قطعا از ایران خواهند خواست تا تعهداتی را که در چند ماه گذشته از آنها عدول کرده است بار دیگر به‌صورت کامل انجام دهد و در خصوص آنها متعهد شود. اروپا احتمالا درخواست خواهد کرد که همه به نقطه صفر بازگردند و پس از آن مذاکرات انجام شود. در این میان احتمال دارد که مقداری در خصوص مسائل موشکی ایران اختلافاتی به‌وجود آید و کشور فرانسه نیز در این خصوص کارشکنی کند اما به نظر می‌رسد که اگر بایدن برنده انتخابات شود و بار دیگر همه طرف‌ها پای میز مذاکره بنشینند این مشکلات نیز حل خواهد شد و وضعیت از امروز به مراتب بهتر خواهد بود و کمتر مساله اختلافی باقی خواهد ماند».

همچنین «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «زمانی که مشاهده می‌شود عمده مشکلات امروز ایران پس از خروج آمریکا از برجام رقم خورده است و با احیای آن برخی از مشکلات حل می‌شود و بازگشت به برجام اهمیت دارد، باید گفت که بازگشت ایران و آمریکا به برجام الزاماتی دارد که برای نمونه یکی از این الزامات رای آوردن جو بایدن و انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است. بایدن این تمایل را دارد و پس از بازگشت او به برجام باید مذاکراتی صورت گیرد که آن نیز ابعاد مختلفی دارد. بایدن علاقه‌مند است به برجام برگردد و با روی کار آمدن او سیاست‌های آمریکا و اروپا به یکدیگر نزدیک می‌شود اما زمینه مذاکرات در چارچوب برجام احیا می‌شود و تحریم‌ها از چیزی که امروز است به مراتب کمتر خواهد شد».

محبعلی در ادامه نوشت: «از سوی دیگر، اگر ترامپ برنده انتخابات شود تمامی این موارد از بین خواهد رفت زیرا او تمایلی به بازگشت به برجام ندارد و ایران نیز علاقه‌ای به مذاکره رودررو با او ندارد و یک بحران به‌وجود خواهد آمد که شاید انتهای آن نیز منجر به جنگ شود. باید دقت کرد که مذاکره کردن نیز قطعا همچون بحران و جنگ پس از آن نیز هزینه‌هایی به کشور تحمیل می‌کند اما مشخصا هزینه مذاکره از هزینه جنگ به مراتب کمتر است. ایران با هر دو نامزد می‌تواند مذاکره کند اما مسیر متفاوت خواهد بود.  به گونه‌ای که با بایدن از طریق برجام می‌توان به‌راحتی مذاکره کرد و شاید در این مسیر مذاکره به عرصه‌های دیگر نیز کشیده شود».

این دیپلمات سابق در ادامه تاکید کرد: «طرفداران دموکراسی، توسعه و چندجانبه‌گرایی امروز خواهان پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا هستند و در مقابل طالبان، بن سلمان و نتانیاهو علاقه‌مند به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هستند».

اصلاح طلبان می گویند باید در آینده نزدیک با آمریکا مذاکره کنیم. اما این طیف همواره از پاسخ به این سوال طفره می رود که مذاکره قبلی با آمریکا چه دستاوردی برای کشور داشت!؟

مگر در سال 94 دولتمردان و اصلاح طلبان تاکید نکردند که به واسطه مذاکره و توافق با آمریکا، هم چرخ سانتریفیوژها می چرخد و هم چرخ کارخانه ها!؟ مگر به گونه ای تبلیغات نکردند که مردم تصور کردند که قیمت هر دلار حدود 1 هزارتومان خواهد شد!؟ مگر نگفتند که همه تحریم ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق!؟ مگر تاکید نکردند که سرمایه خارجی به کشور سرازیر خواهد شد و آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر هیچ نیازی به پول یارانه نخواهند داشت!؟

دولتمردان تاکید کرده بودند که در دی ماه 94 تمامی تحریم ها یکباره لغو خواهد شد. در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور بود. پس چرا تحریم ها یکباره لغو نشد!؟

علت این بود که از ابتدا هم قرار نبود به واسطه بتن ریزی در صنعت هسته ای تحریم ها لغو شود. آمریکا از مذاکره به دنبال رسیدن به همان نتیجه ای است که با چنگ یا تحریم می خواست به آن دست یابد.

برای همین است که «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره کننده ای هسته ای در دولت اوباما، صراحتا اعلام کرد که «کاری که برجام با برنامه هسته ای ایران کرد، جنگ هم نمی توانست انجام دهد».

هدف آمریکا از مذاکره با کشوری همچون ایران، گرفتن توانمندی های استراتژیک است. دیروز هسته ای، فردا موشکی و منطقه ای و ...در این میان لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی هیچ جایگاهی در برنامه مذاکراتی طرف آمریکایی ندارد و صرفا به عنوان «وعده نسیه» و به عبارتی «وعده سرِخرمن» بیان می شود. همانطور که در هسته ای بیان شد.

اصلاح طلبان می گویند، طرفداران دموکراسی خواهان پیروزی دموکرات ها هستند. دموکرات ها در زمان جنگ تحمیلی، صدام را به سلاح شیمیایی تجهیز کردند. دموکرات ها داعش را در منطقه ایجاد کردند. دموکرات های آمریکایی دانشمندان هسته ای ایران را به قتل رساندند و به صورت ویژه از فتنه 88 دفاع کردند.

دموکرات های آمریکایی حامی گروهک هایی همچون گروهک عبدالمالک ریگی بودند. دموکرات های آمریکایی حامی جنایات آل سعود در یمن بودند. دموکرات های آمریکایی در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و فلسطین و ایران جنایات متعددی انجام دادند. آیا حمایت از این حزب آمریکایی، نشانه دموکراسی خواهی است!؟

**قالیباف از ترامپ تقلید می کند!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «بگومگوی مجلس و دولت ادامه دارد» نوشت: «حسام‌الدین آشنا دو روز پیش در توییتی در واکنش به سفرهای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشت: تقلید از ترامپ نشانه شجاعت نیست. اشاره آشنا به رعایت‌نکردن پروتکل‌ها از سوی ترامپ و ابتلایش به کروناست. در این روزهای اخیر انتقادهای فراوانی از ‌سوی دولت به مجلسیان، به‌ویژه قالیباف، به علت رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی شده است. قالیباف هفته پیش از یک بیمارستان بیماران کرونایی بازدید کرد و بعد هم به سیستان‌وبلوچستان رفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «درباره رعایت‌نکردن پروتکل‌های کرونا از سوی مجلس و اینکه اعلام شده بود جلسه روحانی و قالیباف به همین علت کنسل شده است، دولت، مجلس و قالیباف را تلویحا به عدم عقلانیت متهم کرده بود. واعظی هم گفته بود:"حالا یک شخصی رعایت نمی‌کند، خودش تصمیم گرفته است؛ اینکه بیاید در یک جلسه، دو قوه دیگر را مبتلا کند، کار درستی نیست. متأسفانه همه‌چیز جنبه سیاسی و تبلیغاتی به خودش گرفته و یک موضوع بهداشتی روشن به یک موضوع بزرگ تبدیل شده است"».

دولتمردان ادعا می کنند که اقدامات آقای قالیباف برخلاف پروتکل های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا است. این طیف براساس همین ادعا در ادامه مدعی شده اند که نشست چندی پیش سران قوا به دلیل عدم رعایت پروتکل ها از سوی قالیباف، لغو شد.

این ادعا در حالی است که اولا یکی از معاونین وزیر بهداشت در روزهای گذشته از بخش کرونایی یک بیمارستان بازدید کرد و سپس در جلسه ستاد مقابله با کرونا با حضور روحانی و دیگر دولتمردان شرکت کرد. پس چرا اینجا دولتمردان حرفی از رعایت نشدن پروتکل ها نزدند و از حضور وی ممانعتی ایجاد نکردند!؟

 ثانیا ستاد ملی کرونا در ابتدای سال تحصیلی دانش آموزان، پروتکل های مربوطه را اعلام کرد و به خانواده ها اطمینان داد که محیط مدرسه برای حضور دانش آموزان مناسب و بهداشتی است، اما نکته قابل تأمل اینجاست که آقای روحانی علیرغم تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور نیافت و این مراسم را به صورت ویدئویی برگزار کرد!

در شرایطی که رئیس و نمایندگان مجلس با رعایت دستورالعمل ستاد کرونا در صحن حاضر شده بودند تا رای گیری درباره وزیر وزارتخانه مهم صمت را برگزار کنند، آقای روحانی باز هم از حضور در این جلسه مهم امتناع کرد!

اکنون آقایان رئیسی و قالیباف(روسای قوای قضاییه و مقننه) با رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم حاضر شده و به انجام امور مشغول هستند، اما آقای روحانی، تمامی جلسات و اقدامات مربوطه را در محل کاخ ریاست جمهوری در نیاوران انجام می دهد.

کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی دولتمردان با آقای قالیباف، مقایسه افکارعمومی درباره «مدیریت جهادی» و «مدیریت به سبک اصلاحات» است. برای همین است که برخی دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، دیدارهای صمیمانه و مردمی قالیباف با هموطنان عزیزمان در خوزستان و سیستان و بلوچستان را به اقدامات ترامپ تشبیه می کنند.

پیش از این افکارعمومی کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری و شورای شهر تهران را با کارنامه قالیباف مقایسه کرده بود. یک طرف اقدامات متعدد عمرانی و خدماتی و طرف دیگر اشخاصی همچون محمد علی نجفی و اقداماتی همچون انتخاب اسم و فامیل برای خیابان ها و ناتوانی در اجرای حتی یک کیلومتر مترو!

** روزنامه حامی دولت:مردم از دیدن عکس کروبی خوشحال شدند

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بیم و امید حصر 10 ساله» نوشت: «شماره 7 مهرماه 99 اعتماد، با تیتر و به‌ خصوص عکسی روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها رفت که احساساتی دوگانه میان مخاطبان، دست‌کم گروهی که به جناح اصلاحات متمایلند به‌ویژه محصوران سال 88 علاقه‌مند. آنها خوشحال بودند از اینکه بالاخره پس از حدود 10 سال، حصر رسانه‌ای شیخ محصور شکسته و تصویرش، عکس نخست یک روزنامه کثیرالانتشار ایرانی است و در عین حال غمگین و نگران، از اینکه این عکس مهدی کروبی را روی تخت بیمارستان، در حالی تصویر می‌کرد که تیتر گزارش از این قرار بود:"شیخ محصور زیر تیغ جراح".».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در شرایطی که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز چون مهدی کروبی، 10 سال سخت را در حصر گذرانده و وضع سلامت جسمانی آنها نیز همچون شیخ محصور، چندان تعریفی نیست، دست‌کم می‌توان به این امیدوار بود که گشایش‌هایی که چند سالی است از آن صحبت می‌شود، آهسته آهسته رنگ واقعیت به خود می‌گیرد».

اکنون قیمت هر کیلو مرغ حدود 24 هزارتومان است. تخم مرغ نیز دانه ای 1200 تومان است. قیمت دلار بیش از 31 هزارتومان و قیمت سکه از 15 میلیون تومان فراتر رفته است. قیمت پراید نیز حدود 140 میلیون است.

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه 88 و از حامیان دولت روحانی- اسفند 95- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اگر روحانی نبود...هر دلار 12 هزار تومان بود. سکه به جای یک میلیون تومان، سه تا چهار میلیون شده بود. پراید 20میلیونی به 50، 60 میلیون رسیده بود و قیمت مواد خوراکی، میوه، نان، برنج، چای و لبنیات سر به فلک کشیده بود».

در سال 96، حامیان روحانی هشدار دادند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف به ریاست جمهوری برسند، قیمت دلار بیش از 5 هزارتومان خواهد شد. خاتمی و تاجزاده و حجاریان و عبدی و برخی سلبریتی ها تاکید کرده بودند که «با روحانی تا 1400» می رویم و با این انتخاب هیچگاه «به عقب برنمی گردیم».

البته این طیف درست می گفتند. سلبریتی ها و اصلاح طلبان، اصلاحات لازم را انجام دادند. سکه 1 میلیونی را به 15 میلیون رساندند و دلار 3 هزارتومانی را به 31 هزارتومان افزایش دادند. اصلاحات از این بهتر!؟

حالا در این شرایط که مردم از وضعیت اقتصادی گله مند هستند و با مشکلاات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، روزنامه اصلاح طلب متعلق به رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم- الیاس حضرتی- با دهن کجی به مردم مدعی می شود که مردم به دلیل انتشار عکس کروبی در صفحه اول، ذوق زده شده اند! توهین از این بالاتر!؟

اصلاح طلبان به دفعات ثابت کرده اند که هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارد؛ آقایان! اگر بلد نیستید مشکلات مردم را رفع کنید، لااقل بر زخمشان نمک نپاشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان