طرح زندگی روزمره بسیار موفقیت آمیز بود و با نظارت دقیق، قابل تطابق برای استفاده در شرایط دیگر است؛ مثلا به عنوان بررسی کلی سبک زندگی و حمایت.
کارکنان
راهکارها و ابزار مذکور نشان دهنده برخی نیازهای توسعه کارکنان در یک سیستم تلفیقی هستند که به سالمندان کمک میکند حرف خود را بزنند. برای ایجاد مهارتهای میان فردی، ارتباط واضح و راهکارهای مذاکره آموزش لازم است. همچنین، کارکنان نیازمند اطلاعات بهروز در مورد کل سیستم مراقبت، شامل راهکارهایی که سایر مؤسسات فراهم مینمایند و چگونگی دستیابی به این خدمات نیاز دارند.
فعالیتها کارهای جدید که در توانمندسازی سالمندان نقش دارند ممکن است برای افرادی که به روشهای سنتی عادت کردهاند، بسیار دشوار باشد؛ بنابراین ممکن است کارکنان نیازمند حمایت (support) مدیران و همکاران باشند تا تغییرات را حفظ نمایند.
برخی راهکارها را میتوانید در بخش 9 بیابید، اما محدوده این راهکارها از شبکههای حمایت غیررسمی و گروههای علاقهمند تا سیستمهای رسمی است؛ مثلا استخدام افرادی که نگرش مناسب و تجربه (کافی) دارند، یا ارزیابی و نظارت بر روال برشمردن توانمندسازی به عنوان شاخص اصلی عملکرد.
موانع
در توانمندسازی سالمندان برای استفاده از خدمات چندین مانع بالقوه وجود دارد. یکی از موانعی که اغلب ایجاد میشود، محدودیت منابع است. این منابع شامل منابع مالی، همچون اصلاح ابزار و ساختمان (ساختمان سازی) برای دسترسی به جلسات احتمالی میباشد. حمایت سالمندان در انتخاب زمان کارکنان – یک منبع ارزشمندی که در سازمانهایی که تلاش در بسط بودجه محدود دارند اندک است.
منابع مالی شامل منابع انسانی – که دارای نیروی کار ماهر و باتجربه است – نیز میباشد. شاید سخت ترین مانع مربوط به نیروی کار، نگرشی (سلیقه ای) بودن آن است؛ یعنی وقتی کارکنان نگرش مثبتی نسبت به توانمندسازی سالمندان نداشته باشند. مثلا، ممکن است نگرش کلی سن گرایی داشته باشند و سالمندان را افرادی فاقد شایستگی دخالت یا توانمندسازی تلقی کنند.
نگرشهای منفی ممکن است ناشی از فرهنگ محل کار باشد؛ محلی که کاربران خدمات به عنوان اشیایی که باید هر چه سریع تر روی آنها فرایندهایی انجام شود تا شاخصهای عملکرد سازمانی برآورده شوند.
افرادی که شدیدا بر نظر خود پافشاری میکنند، احتمالا توانمندسازی سالمندان را اتلاف وقت میدانند.
حمایت
همانطور که اشاره شد ارتباط و اطلاعات نقش حیاتی و اساسی دارند و تسهیلات، مسائل دسترسی، منابع و کارکنان را باید در نظر داشت. همچنین، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
جلسات را در زمانهای مناسب و در مکانهای قابل دسترسی و با تسهیلات کافی و کارکنانی برای حمایت از فعالیت برگزار نمایید.
اطمینان حاصل کنند که پرسشنامهها و نامهها خوانا و پاسخ دادن به آنها آسان است.
کارکنانی را برای هماهنگی فعالیت تعیین نمایید و مطمئن شوید که زمان و منابع لازم را در اختیار دارند. این سازوکار مفیدی برای جلوگیری از مشکلات و به حداکثر رساندن دخالت (سالمندان) است.
در نظر داشته باشید که میخواهید افراد را توانمند کنید یا گروههای سالمندان را.
به خاطر داشته باشید که آیا مسأله خاصی برای لحاظ کردن وجود دارد یا میخواهید مطمئن شوید که صدای سالمندان بهتر شنیده میشود؛ همچنین چگونگی انتخاب بهترین افراد را به عنوان نماینده لحاظ نمایید.
نتیجهگیری
دخالت، یک فرایند پیوسته است که نیازمند تغییر فرهنگی در سازمانها و در کل سیستم خدمات مراقبت تلفیقی میباشد. دخالت معنادار و مفید تلفیقی بودن خدمات را تضمین میکند. کاربران به خوبی شناسایی میشوند تا مسائل (مشکلات) و فواصل را شناسایی کنند و اگر دخالت داده شوند میتوانند به جای شکایت در مورد روال کار پیشنهادهای سازنده ای برای پیشرفت و شنیده شدن صدایشان ارائه نمایند.
منافع کل سیستم مراقبت تلفیقی میتواند بسیار زیاد باشد، اما پیشرفت در خدمات فردی برای بسط در سیستم نیازمند زمان است و زمانی که برخی خدمات، سالمندان را بیش از سایرین دخالت میدهند، در روزهای اولیه ممکن است با مشکل مواجه شوند. اما این تنها بخشی از فرآیند تغییر در کل سیستم است و نمی تواند دلیلی بر عدم انجام آن باشد.
نکات اصلی
- توانمندسازی سالمندان برای دخالت در توسعه خدمات یک روند پیچیده است.
- اگر فرایند توانمندسازی به اندازه کافی مورد حمایت قرار نگیرد، زمانی که سالمندان در خدمات جایگزین کنترل شده توسط کاربر میشوند به اقدام نمایشی میپردازند.
- حمایت (support) شامل ارائه اطلاعات و (برقراری) ارتباط خوب برای توانمندسازی سالمندان به منظور دخالت معنادار است.
- دخالت سالمندان تنها به معنی گوش دادن به آنها نیست، بلکه اجرای آن چیزی است که میگویند.
- باید مراقب بود که تعداد زیادی از سالمندان دخالت داده شوند – نه فقط افراد سالم و فصیح.
- توانمندسازی سالمندان همچنین شامل تغییر در نحوه تفکر ارائه دهندگان خدمات و پرداختن به مسائل و ارزشهای اخلاقی دخالت میباشد.
برای خواندن بخش اول- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش دوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش سوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.