دکتر کیوان دواتگران؛ دکترای تخصصی فیزیوتراپی
کنترل کاربر
در انتهای بردار، کاربر، میباشد. کنترل کامل کاربر در ساختار خدمات فعلی ناشی از ساماندهی قانونی مسئولیت که به طور عادی برخی مهارتهای تخصصی یا دانش را به عنوان اساس کار (عمل) مشخص مینماید مشکل است.
به دلیل این محدودیتها، کنترل کامل کاربر معمولا فقط زمانی امکان پذیر است که کاربران خدمات غیرتخصصی خودشان را آغاز میکنند. همچنین احتمالا این خدمات در دستیابی به منابع مالی ثابت مشکلاتی دارند؛ به خصوص اینکه آنها مؤسسات داوطلبانه یا خیریه و وابسته به مبالغ اهدایی میباشند که مطابق محبوبیت هدفشان متغیر است.
خدمات کنترلشده توسط کاربران نیز چالشهای بهداشتی برای خدمات رسمی ایجاد میکند؛ و اگر کاملا مجزا باشند، مشکلاتی برای سالمندان به وجود میآورند. بنابراین در جایی که خدمات توسط کاربر کنترل میشوند، یافتن روشهایی برای همکاری سازنده با آنها حائز اهمیت است.
برای ارزیابی موقعیت خود
این سؤالات را از خود بپرسید:
آیا دخالت کاربر در خدمات شما بر اساس کنترل ارائه دهنده، مشارکت یا کنترل کاربر خدمات میباشد؟
آیا تمایل دارید بیشتر به سمت توانمندسازی کاربر پیش بروید، یا این امر غیرواقع بینانه است؟
آیا برای ریسک کردن در توانمندسازی کاربر آمادگی دارید؟
آیا توانایی عدم انجام این ریسکها را دارید؟
فرآیند اجرا
توانمندسازی سالمندان را میتوان به بهترین روش از طریق خدمات حمایتی، سیستمهای کارگر مؤثر و اطلاعات با کیفیت بالا و مبادله انتخابها انجام داد. این راهکارها باید بخش اصلی فرآیندهای بیمه کیفیت در خدمات را تشکیل دهند، اما زمان بکارگیری خدمات بسیار پیچیده میشود.
یافتن منبع اطلاعاتی جامع و بهروز دشوار است. قبل از مطلع کردن کاربران خدمات، ارائه دهندگان باید دانش و درکی از «کل سیستم» داشته باشند.
برای طراحی یک راهکار توانمندسازی سالمندانی که از خدمات سیستم بهره میجویند، باید سؤالات ذیل پرسیده شوند:
- آیا هدف، توانمندسازی افراد یا گروههای سالمندان است؟
- آیا موضوع، خاص یا کلی است؟
- چه حمایتی مورد نیاز است؟
آیا هدف توانمندسازی افراد یا گروههای سالمندان است؟
در بسیاری از موارد توانمندسازی افراد سالمند نیازمند یک روش یک به یک، با یک حامی مشخص که میتواند مردم را در مورد انتخابهایشان مطلع سازد و به آنها در انتخاب روش عمل کمک کند، میباشد.
این نقش میتواند شامل حمایت از سالمندان در بحث با ارائه دهندگان خدمات باشد؛ بنابراین بهتر است حامی را مشخص کنیم که به خدمات وابسته نیست. در هر شرایطی، باید حامیان دانش جامع و کامل و فرصتهایی برای بهروز درآوردن این دانش، و مهارتهای ارتباطی و زمان و مهارتهایی برای مشاوره با افراد در هنگام لزوم داشته باشند.
اگر هدف، توانمندسازی گروههای سالمندان (جمعیت کاربر) است، اولین گام تعیین گروههاست. اگر گروهها از افرادی با نیازهای خاص تشکیل شده اند، اطمینان حاصل کنید که راهکارها برای آنها مناسب است. مشکلات آنها را به خاطر داشته باشید. سؤالاتی در مورد نحوه نزدیک شدن و تعیین اعضای مستعد بپرسید.
از استخدام کنش گرا برای دسترسی به افراد آسیب پذیرتر یا بی میل برای مشارکت استفاده کنید تا از موقعیتی که افراد فقط به واسطه سلامت و فصاحت نماینده میشود، جلوگیری شود. در نظر داشته باشید که دخالت سالمندان چطور میتواند حمل و نقل و تسهیلات را مورد حمایت قرار دهد و به هزینهها یا پرداختها کمک کند.
آیا موضوع، خاص یا کلی است؟
اگر هدف به عهده گرفتن یک موضوع سازمانی خاص است، آغاز به کار سیستمهایی با اهداف روشن برای دخالت میتواند محدودیت زمانی داشته باشد. تمرکز خاص نیز شاخصهای واضحی برای استخدام کاربران خدمات یا گروههای مورد نظر ایجاد میکند. افرادی که تجربه یا دانشی در مورد موضوع دارند، انتخابهای واضح میباشند.
اگر هدف کلی تر باشد (مثلا دخالت دادن کاربران خدمات در هیأتهای تضمین کیفیت) در مورد تعیین افراد مناسب برای دعوت (به کار) بیشتر فکر کنید. صرف اینکه کسی مسن تر است به این معنا نیست که به موضوع مورد نظر علاقه دارد. در نظر گرفتن مهارتها و تجربه حائز اهمیت است.
به خاطر داشته باشیم انتخاب افرادی که آشنا (به کار) هستند، ممکن است سایر افرادی را که میخواهند سهمی داشته باشند، حذف کند. اساس دعوت را برای همه مشخص کنید: به عبارت دیگر، چه کمک یا نمودی مد نظر است. برنامه ریزی متوالی نیز مهم است. اگر جلوی دخالت این فرد را بگیریم، چه کسی را باید جایگزین او کنیم؟
سیستمها و ابزار
ابزار مختلفی را میتوان برای تسهیل دخالت کاربر در سطح فردی و گروهی به کار برد. این ابزار شامل استراتژیهایی برای انجام موارد ذیل است:
- گروههای افراد سالمند را توانمند کنید و دخالت دهید.
- افراد را توانمند سازید.
راهکارهای گروهی
راهکارهای ذیل برای توانمندسازی و دخالت گروههای سالمندان مورد استفاده قرار میگیرد:
گردهماییها
در زمینه مسائل سالمندان، گردهماییها و گروههای محلی برای مذاکره و بحث در مورد مسائل محلی و با عضویت افراد و گروههای سالمند برپا میشوند. عضویت اغلب به در دسترس بودن و انرژی بستگی دارد؛ بنابراین سالمندانی که آسیبپذیرتر هستند یا تحرک کمتری دارند، حذف میشوند.
گردهماییها توسط خدمات محلی حمایت میشوند که تسهیلات اداری یا فضای همایش را واگذار میکنند. گردهماییها مستقل از خدمات عمل میکنند و خواستههای گوناگونی دارند، بنابراین فعالیتهایشان به طور مستقیم مربوط به ایجاد خدمات نمی شود...
برای خواندن بخش دوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش سوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش چهارم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.