زمانی که کارگران مؤثر روی منابع کنترل داشته باشند، میتوانند با مذاکره کامل و بحث با سالمندان مراقبت را طراحی کرده و منابعی را به آن اختصاص دهند و وقتی نمی توانند بودجه را کنترل کنند، به صورت حامیان افراد سالمند عمل مینمایند.
سیستمهای کارگر مؤثر و مدیریت مراقبت باید به گونه ای آغاز به کار کنند که این رابطه در طی زمان حفظ شده و کارکنان نسبت به وظایف خود مطلع شوند و مهارتهای انجام این وظایف را داشته باشند. این امر بر گسترش آموزش و کارکنان و نحوه سازماندهی کار در مؤسسه دلالت دارد.
کارکنان باید قادر به حفظ روابط باشند، که به معنی دارابودن نقش ثابت و وظایف مشخص برای ارباب رجوع میباشد. همچنین، آنها نیازمند مهارتهای ایجاد و اداره (کنترل) روابط با ارباب رجوع و دانش منابع و سیستمهایی هستند که ایشان را قادر به هماهنگی مراقبت به صورت مؤثر میکند.
طراحی مراقبت فرد محور
روش دیگری که میتواند سالمندان را توانمند کند، روش طراحی مراقبت مؤثر است که نیازمند این است که سالمندان فعالانه نظرات و خواستههای خود را مطرح نمایند. سیستمهای طراحی مراقبتهای زیادی به نفع ارائه دهندگان خدمات نوشته و اجراء شده اند، و قدرت انتخاب توسط سیستمهایی که تاکنون آغاز به کار کرده اند محدود میشود.
به عنوان مثال، ممکن است فردی فقط در ساعاتی که خدمات قابل دسترسی هستند، نیازمند کمک برای رفتن به تخت باشد. یک سیستم طراحی کاملا کاربرمحور با تعیین خواستهها و نیازهای سالمندان که توسط خودشان مشخص شده است، آغاز به کار میکند و سپس برآوردن این نیازها را مورد کنترل و نظارت قرار میدهد.
همانند روش کارگر مؤثر که به شرح آن پرداختیم، طراحی مراقبت فرد محور به کارکنانی با زمان و مهارتهای لازم برای انجام آن، و سیستمهای ثبت که فرایند بحث را واضح مینمایند، نیاز دارد. طرحهای مراقبتی نیاز به بحث دقیق، صحبت (مکالمه) با سالمندان و در صورت لزوم، با خانواده و دوستانشان دارد.
در سیستمهای مراقبت تلفیقی، این طرحها را باید در سیستم گسترش داد تا از آگاهی تمام افراد در مورد اهداف مراقبت اطمینان حاصل شود. این امر ممکن است در مورد محرمانه بودن اطلاعات مسائل اخلاقی، و مسائل عملی طراحی ثبت و قابلیت دسترسی ایجاد نماید.
طرحهای پرداخت مستقیم
یک راهکار که اخیرا تحت عناوین مختلف به وجود آمده، پرداختهای مستقیم است. در این راهکار، به جای تصمیم گیری ارائه دهندگان (خدمات) در مورد خدمات، بودجه یا کل پول به سالمندان داده میشود، که میتوانند آن را برای مراقبت و خدمات مورد نیاز خود به کار برند.
این به آن معناست که سالمندان خدماتی را که توسط مؤسسات اصلی ارائه نمی شود یا روشهایی را که توسط خدمات سنتی فراهم نمی شود (مانند جابجایی آنها در رویدادهای اجتماعی که در شب اتفاق میافتد) خریداری میکنند. در برخی سیستمها، ممکن است مراقبت توسط دوستان یا خانواده سالمندان ارائه شود که در این صورت بودجه به این افراد اختصاص مییابد.
پرداخت مستقیم به افراد امکان ایجاد مجموعه ای از مراقبت را میدهد که به وسیله آن میتوانند نیازها و خواستههایشان را بهتر از (سیستم) فراهم سازی فعلی برآورده نمایند؛ اما در این زمینه مشکلات بالقوه ای وجود دارد. اول اینکه، راه حلها و استراتژیهای فردی را نمی توان برای گسترش خدمات به کار برد.
دوم اینکه، ممکن است مسائل مدیریت کیفیت وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر ممکن است سالمندان خدماتی با کیفیت بالا دریافت نکنند و قادر به شکایت (در مورد آنها) و تغییر آنها نباشند (به خصوص اگر خدمات توسط دوستان یا خانواده ارائه شود). سوم اینکه، ممکن است فرآیند انتخاب در نتیجه آنها نیازمند نوعی حمایت باشند.
مثال عملی: طرح زندگی روزمره
برای فرد سالمندی که در حال انتقال به خانه سالمندان میباشد، یکی از مهم ترین نگرانیها این است که سبک زندگی آنها با آنچه که مورد نظرشان است، تفاوت دارد. بخشی از نگرانی ناشی از عدم آگاهی در مورد خانه سالمندان است، که تصور در مورد نحوه زندگی در آنجا را دشوار میکند.
همچنین، کارکنان خانه سالمندان دریافته اند که وقتی سالمندان برای اولین بار وارد این محل میشوند اغلب آنقدر نگران «عدم مزاحم بودن» هستند که خواستهها و درخواستهایشان را بیان نمی کنند.
مرکز مراقبت از سالمندان در دانشگاه Northumbria و Newcastle City Hospitals یک «طرح زندگی روزمره» برای سالمندانی که از بیمارستان به خانه سالمندان منتقل میشوند، ابداع نموده است. فرد سالمند طرح را با (کمک) یکی از کارکنان بیمارستان (معمولا پرستاری که روی سالمندان شناخت دارد) انجام داد.
همچنین یک پرستار به سالمندان کمک میکند در مورد کارها و عادات مورد علاقه شان فکر کنند؛ مثلا، اینکه کارهای مورد علاقه شان چیست و اینکه آیا دوست دارند اوقات خود را به تنهایی سپری کنند؟ سپس بیمارستان طرح را به خانه سالمندان میفرستد تا کارکنان آنجا نوع و سبک زندگی مورد علاقه آنها را درک کنند.
این طرح با استقبال چشمگیر کارکنان خانه سالمندان مواجه شد. کارکنان بیمارستان نیز آن را ارزشمند، اما وقتگیر یافتند و آنها را واداشت که جنبههای زندگی در خانه سالمندان را که قبلا در مورد آن فکر نکرده بودند، در نظر بگیرند. سالمندان، روی هم رفته از این فرآیند راضی بودند؛ هر چند برخی از آنها به علت پر کردن تعدادی فرم کلافه شده بودند.
برای خواندن بخش اول- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش دوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش چهارم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.