ماهان شبکه ایرانیان

راهکارهای توانمندسازی سالمندان (۲)

روشی که ممکن است با سیستم‌های حمایتی همپوشانی کند، ایجاد سیستمی است که در آن سالمند فردی است که مسؤول ارزیابی نیازهای خود، برنامه‌ریزی برای مراقبت از خود، مراقبت از خود و نظارت بر انجام می‌باشد.

راهکارهای توانمندسازی سالمندان (2)

میزگردهای کاربران

این نوع گروه بیشتر روی گردهمایی تمرکز دارد و دستورالعمل خود را در لحاظ کردن یک موضوع خاص تعیین می‌کند. و میزگردها کاربران را دعوت می‌کند تا برای آنها اطلاعاتی فراهم کند، یا از کاربران در مورد عقاید و تجاربشان از طریق پرسشنامه یا سایر ابزار نظرخواهی شود.

شرکت کنندگان از حضورشان لذت می‌برند، اما اگر گزارش‌های آنها اعمال نشود، احساس ناامیدی می‌کنند. این میزگردها برای حفظ باورپذیری نیازمند عضویت وسیع و حوزه اختیارات مشخص است.

مشاوره

مؤسسات تمرین‌هایی را برای نظرخواهی از کاربران در مورد موضوعات خاص انجام می‌دهند. این کار را می‌توان از طریق بررسی، همایش‌های عمومی و گروه‌های کانونی انجام داد. همچنین، پیشرفت در فناوری اطلاعات باعث افزایش سازوکارهای (مکانیسم‌های) احتمالی مشاوره می‌شود.

اما نظرات باید از طریق فرایند سهل‌العم جمع آوری شوند تا پاسخ‌ها به حداکثر برسند. ممکن است این روند توسط یک محقق اداره شود تا عمل مشاوره انجام گردد، اما یافته‌ها محدود به موضوع خاص مورد نظر می‌باشند.

گروه‌های کاربران

این گروه‌ها از افرادی تشکیل شده‌اند که از خدمات استفاده می‌کنند و مشکلات و نیازهای مشابهی دارند. ممکن است دارای اتصالات ملی یا بین‌المللی باشند و بنابراین می‌توانند اطلاعات و تجارب وسیعی را جمع آوری کنند. این گروه‌ها اغلب به صورت رسمی تشکیل می‌شوند و دارای ساختارها و سیستم‌هایی برای مشاوره و نسبتا ثابت هستند.

بنابراین این گروه‌ها می‌توانند نمایندگانی را به عنوان اعضای کمیته یا گردهمایی‌های کاربران ارائه نمایند.

خدمات هدایت‌شده توسط کاربران

در این مورد، گروه‌های کاربران خدمات خود را آغاز می‌کنند تا جایگزینی برای خدمات موجود فراهم نمایند و خلاء در خدمات پر یا خدمات موجود تکمیل شود. اداره و گاهی اوقات استخدام کارمندان در این خدمات توسط کاربران انجام می‌شود و بنابراین در برابر تغییر در اولویت‌های مادی آسیب پذیرترند.

نیازها و خواسته‌های کاربران خدمات را برآورده می‌سازند و خودشان فعالیت‌هایشان را مشخص می‌کنند. این خدمات نقش مهمی در خدمات تلفیقی دارند.

فعالیت‌های سازمان‌یافته و فعالیت مستقیم

این فعالیت‌ها شامل گردهمایی برای بحث در مورد یک موضوع خاص و فعالیت‌های سازمان یافته در ورد آن می‌باشد. نمونه‌های آن عبارتند از فعالیت‌های سازمان‌یافته برای حقوق بازنشستگی بهتر یا دسترسی برابر به خدمات است. روش‌های سنتی شامل راهپیمایی و درخواست بوده است، اما ابداعات فناوری اخیر منجر به فعالیت‌های سازمان‌یافته با فناوری پیشرفته تری همچون سیاستگذاران پست الکترونیکی شده است.

این فعالیت‌ها در مورد موضوعات خاص می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اما حفظ آن در طول زمان و موضوعات (مختلف) دشوار است؛ هر چند فعالیت‌های سازمان یافته درازمدت و وسیع تر را می‌توان با ا ولین جنبش‌ها (حرکت‌ها) آغاز کرد.

استراتژی‌های (راهکارهای) فردی

علاوه بر استراتژی‌های فوق الذکر، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آنها را برای توانمندسازی سالمندان در شکل‌گیری مراقبت فردی خودشان به کار برد.

در ذیل هر یک از این راهکارهای فردی را شرح می‌دهیم:

خدمات حمایتی و اطلاع‌رسانی

خدمات را می‌توان برای اطلاع‌رسانی و حمایت از سالمندان کاربر خدمات آغاز نمود. حمایت ممکن است بخشی از توصیف وظایف کارکنان ارائه دهنده خدمات را شکل دهد، اما احتمالا کارکنان نوعی تعارض میان حمایت و نقش خود در سازمان حس می‌کنند؛ به خصوص اگر مشاجراتی هم وجود داشته باشد.

به همین دلیل، نقش یک حامی مستقل معمولا انتخاب بهتری است از این نقش می‌توان توسط سازمان‌های ارائه‌دهنده (خدمات) یا افراد مستقلی همچون مؤسسات داوطلبانه پشتیبانی کرد و برای آن بودجه تأمین نمود.

هماهنگی حمایت و اطلاع رسانی در مراقبت تلفیقی وقتی حائز اهمیت است که انسجام مؤسسات را تضمین ‌نماید.

بحث‌هایی در مورد زمان شروع خدمات حمایتی وجود دارد. اگر حمایت زمانی شروع شود که یک مشاجره یا مشکل یا مسأله ای آغاز شده است، در بسیاری از موارد بسیار دیر است.

اما پشتیبانی حمایت عادی ممکن است گران قیمت و خارج از ابزار خدمات فردی باشد. در هلند سیستمی ایجاد شده که در آن سالمندان داری «مشاور» هستند و این امر خوب ارزیابی شده است. خدمات در جاهای دیگر را می‌توان خدمات مشاوره ای یا حمایتی در مؤسسات به عنوان بخشی از فرآیند تلفیق در نظر گرفت.

سیستم‌های کارگر مؤثر یا مدیر مراقبتی

روشی که ممکن است با سیستم‌های حمایتی همپوشانی کند، ایجاد سیستمی است که در آن سالمند فردی است که مسؤول ارزیابی نیازهای خود، برنامه‌ریزی برای مراقبت از خود، مراقبت از خود و نظارت بر انجام می‌باشد. کسی که بر مراقبت نظارت دارد را می‌توان یک «مدیر مراقبت» و کسی را که به طور مستقیم مراقبت می‌کند را می‌توان یک «کارگر مؤثر» یا «مراقبت‌کننده مشخص» نامید که البته بستگی به کشور و سیستم آنجا دارد. در طی زمان، رابطه‌ای میان این فرد و شخص سالمند شکل می‌گیرد که موجب ایجاد اعتماد و (برقراری) ارتباط مؤثر می‌شود.

برای خواندن بخش اول- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- راهکارهای توانمندسازی سالمندان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان