کره جنوبی معوقات ایران به سازمان ملل را پرداخت کرد

سیگنال برجامی از شرق دور

دنیای اقتصاد- نیلوفر منصوریان : کره‌جنوبی اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است

 با پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد از سوی کره جنوبی، حق رای ایران در سازمان ملل برگشت. آ‌ن‌طور که مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تایید کرده است، بدهی معوقه ایران به سازمان ملل به مبلغ 18 میلیون دلارپرداخت شده است و به محض وصول در نیویورک؛ حق رای کشورمان طبیعتا بازمی‌گردد.

وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی نیز، روز گذشته اعلام کرد بدهی 18 میلیون دلاری ایران بابت حق عضویت در سازمان ملل را از محل دارایی‌‌های بلوکه شده کشورمان پرداخت کرده است. به گزارش بلومبرگ، پیش‌تر به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد بین‌المللی به حال تعلیق درآمده بود. با این حال، مقامات سئول روز گذشته اعلام کردند این پول را از محل دارایی‌‌های بلوکه شده تهران و با همکاری آمریکا و سازمان ملل پرداخت کرده‌‌اند.

در بیانیه وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی آمده است پرداخت روز جمعه با همکاری آمریکا و سازمان ملل متحد پس از درخواست ایران از کره جنوبی انجام شده است. به گزارش الف، این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود افزوده است: «انتظار می‌‌رود با این پرداخت، حق رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سریعا احیا شود.»

ایران بیش از هشت میلیارد دلار دارایی برای فروش محموله‌های نفتی، در دو بانک کره جنوبی دارد که به علت تحریم‌های آمریکا مسدود شده و این بدهی از همان محل پرداخت شده است.

البته این نخستین بار نیست که ایران حق رای خود در سازمان ملل را به دلیل عدم پرداخت بدهی‌اش درقبال حق عضویت در این نهاد بین‌المللی از دست می‌دهد. در واقع ایران در سال‌های اخیر دو بار حق رای خود را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در سازمان ملل به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا از دست داده است.

بر اساس ماده 19منشور سازمان ملل، حق رای یک کشور عضو، زمانی به حالت تعلیق در‌می‌‌آید که حقوق معوقه آن کشور برابر یا بیشتر از حقوقی باشد که باید طی دو سال گذشته پرداخت می‌کرده است. با این حال به گفته سازمان ملل ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند حداقل مبلغ را پرداخت کند و ازهمین رو تاکنون دوبارحق رای خود را ازدست داده است.

خردادماه سال گذشته نیز ایران که باز هم به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا موفق به پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل نشده بود، با موافقت آمریکا و برداشت از پول‌‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی، موفق به پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل شده بود. البته همان زمان هم خبرها حاکی ازآن بود که کره جنوبی این پول را پرداخت کرده است.

به دنبال آن فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد ایران با پرداخت 16 میلیون از 65 میلیون دلار حق عضویت معوقه خود در این سازمان، حق رای خود را در مجمع عمومی پس گرفته است. اوهمچنین از بخش بانکی و مقام‌‌های دولتی «در نقاط مختلف»  از جمله کره‌‌جنوبی که پرداخت این مبلغ را امکان‌پذیر کرده بودند، تشکر کرده بود.

اما این مشکل یک بار دیگر، هفته گذشته تکرار شد. به این ترتیب که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه 11 کشور بدهی خود را به این سازمان پرداخت نکرده‌‌اند، حق رای هشت کشور از جمله ایران به حالت تعلیق درخواهد آمد. پس از آن تخت‌روانچی از رایزنی‌ها با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رای ایران و واریز حق عضویت در این نهاد بین‌المللی خبر داد و اظهار امیدواری کرد این کار در اسرع وقت به نتیجه برسد.

سرانجام این مشکل یک بار دیگر با ورود کره جنوبی به ماجرا حل شد با این تفاوت که این‌بار کره جنوبی رسما از پرداخت این بدهی از محل پول‌های بلوکه شده ایران دراین کشور خبر داد.

 اعلام آشکار پرداخت حق رای ایران در سازمان ملل ازسوی کره جنوبی پس از آن صورت گرفته است که خبرگزاری یونهاپ به تازگی به نقل از مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرد: کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره احتمال استفاده از دارایی‌‌های مسدود شده تهران برای پرداخت حق عضویت این کشور در سازمان ملل هستند.

به گزارش «ایرنا»، بر اساس گزارش یونهاپ، مقامات آگاه از مذاکرات ایران و کره که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرده‌اند، دو طرف به دنبال استفاده از این دارایی‌ها برای حل مشکل معوقات ایران به سازمان ملل هستند. همچنین یکی دیگر از مقامات کره جنوبی به این خبرگزاری گفته است دولت ما در حال رایزنی با دولت ایران در این زمینه و مذاکره با آمریکا و سازمان ملل است.

این مذاکرات در واقع پس از حضور چون‌جونگ کان نماینده کره جنوبی درمذاکرات اخیر برجامی در وین (14دی ماه) آغاز شده است. همان زمان حضور چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در مذاکرات وین بسیار مهم ارزیابی شده بود. کره جنوبی به واسطه بدهی چند میلیارد دلاری که به ایران دارد و مدعی است تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت این بدهی به تهران است، یکی از کشورهایی است که همواره مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می‌کند. ازهمین رو حضور نماینده‌اش در مذاکرات برجامی وین و بررسی خواسته ایران برای آزادی دارایی‌های بلوکه شده‌اش یکی از موضوعات حساس در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی محسوب می‌شود.

 درهمین راستا علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه نیز که درحاشیه مذاکرات وین با معاون وزیر خارجه کره جنوبی گفت‌وگو کرده بود، تاکید کرده است دولت کره جنوبی فارغ از نتیجه‌‌ای که در این مذاکرات به دست‌ آید، باید پول‌‌های بلوکه شده ایران را به سرعت آزاد کند.

به همین دلیل چوی جونگ کان درحاشیه مذاکرات وین با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و به علاوه، نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس ملاقات‌هایی داشته است تا شاید از ورای این گفت‌وگوها دارایی‌‌های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، که سال‌هاست به‌‌ دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های سئول مسدود شده و آزادی آنها نیازمند اجازه آمریکا است آزاد شود.

اما پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از دارایی‌های بلوکه شده ایران را می‌توان به عنوان باز شدن راهی برای پرداخت مخارج خارجی کشور از این طریق و چراغ سبز و سیگنال برجامی آمریکا دراین خصوص تلقی کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان