ماهان شبکه ایرانیان

خنده در جایگاه دارو (۱)

خندیدن بر عملکرد قلب نیز اثر می‌گذارد. ۱۰۰ بار خندیدن در طول روز به اندازه ۱۵ دقیقه ورزش دوچرخه‌سواری و یا ۱۰ دقیقه استفاده از تردمیل، شما را به حرکت وا می‌دارد.

خنده در جایگاه دارو (1)

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 


حتی اگر موضوعی برای خندیدن ندارید، باز هم تلاش کنید بخندید. صدها سال است که تأثیر خنده در سلامت جسم و روان مشخص شده و تقریباً همه می‌دانند که خندیدن می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را از بین ببرد، استرس را کاهش دهد و بر کیفیت زندگی بیفزاید. تأثیرات شگفت‌انگیز خنده فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود و اثرات بیشتری به قرار زیر دارد:

مقابله با بیماری‌ها 
افراد خوشبین و خنده‌رو سیستم دفاعی قوی‌تری دارند و بهتر با بیماری‌ها مقابله می‌کنند. در مقابل، بدبین‌ها که کمتر هم می‌خندند، سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند و در مقابل بیماری‌ها سریع‌تر تسلیم می‌شوند. یک رابطه مستقیم بین نگرش مثبت و سلامتی وجود دارد و در حالت‌های مختلف مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است. دانشمندان پی پرده‌اند که افراد خوشبین سالم‌ترند، آرایش بیولوژیکی آنها متفاوت است و قوی‌تر هستند.

آسودگی جسمی
بعد از خندیدن یا گریستن چه احساسی دارید؟ آیا بعد از خندیدن از نظر جسمی و روانی احساس آسودگی و آرامش می‌کنید؟

کنترل هورمون‌های بدن 
خنده باعث کاهش هورمون‌های استرس، مثل هورمون کورتیزول، اپینفرین، آدرنالین، دُپامین و هورمون رشد می‌شود. همچنین هورمون‌های سلامت، مثل اندورفین و انتقال دهنده‌های عصبی و میزان سلول‌های تولید کننده آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد. تمام این موارد یعنی تقویت سیستم دفاعی بدن و کاهش تأثیرات استرس روی جسم.

عملکرد خوب بدن در اثر انجام یک حرکت ورزشی آسان
یک خنده از ته دل باعث انقباض شکم و حرکت شانه‌ها و در واقع منجر به راحت شدن عضلات می‌شود. در ضمن خندیدن بر عملکرد قلب نیز اثر می‌گذارد. 100 بار خندیدن در طول روز به اندازه 15 دقیقه ورزش دوچرخه‌سواری و یا 10 دقیقه استفاده از تردمیل، شما را به حرکت وا می‌دارد.

مثبت اندیشی 
خندیدن به ما کمک می‌کند تا روی خشم، استرس و احساسات منفی متمرکز نشوید و بشاش و خوشرو باشید و ذهن‌تان به سمت افکار مثبت حرکت کند.

تغییر دیدگاه 
پاسخ به وقایع و حوادث پرتنش زندگی بستگی به دیدگاه شما به آن وقایع دارد اینکه آنها را به چشم تهدید نگاه کنید یا به چشم چالش‌های زندگی، می‌تواند متغیر باشد. شوخ طبعی زاویه دید را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود مثبت اندیش‌تر شوید و احساس خطر نکنید.

عمر بیشتر 
براساس پژوهش‌ها، افراد خوشبین که به اتفاقات زندگی بیشتر لبخند می‌زنند و همیشه انتظار وقایع خوشایند و خوب را دارند، نسبت به بدبین‌ها بیشتر عمر می‌کنند.
تحقیقی که روی افراد 65-85 ساله صورت گرفت، نشان داد آنهایی که مثبت اندیش و شاد هستند، 55 درصد بیشتر عمر می‌کنند و اگر عاملی مثل مصرف سیگار، الکل و برخی بیماری‌ها را در نظر نگیریم، این احتمال به 71 درصد می‌رسد.

اثرات اجتماعی 
خندیدن مسری است و وقتی بیشتر می‌خندید، به دیگران نیز کمک می‌کنید تا بیشتر بخندند. با تأثیری که روی روحیه و خلق و خوی اطرافیان خود می‌گذارید، میزان استرس را در اطراف خود کاهش می‌دهید و نه تنها کیفیت زندگی‌تان بهبود می‌یابد، بلکه دیگران نیز بهتر و راحت‌تر زندگی می‌کنند.

این مسأله روی روابط و تعاملات شما نیز اثر می‌گذارد. هر چه بیشتر لبخند بزنید و بخندید، به همان اندازه دیگران نیز بیشتر لبخند می‌زنند و می‌خندند. تماشای لبخند دیگران اثر مستقیمی روی هاله ما دارد و کمک می‌کند تا سایر وقایع خوشحال‌ کننده زندگی‌مان را نیز به خاطر بیاوریم و به همین ترتیب خوشبین‌تر، با انگیزه‌تر و مثبت اندیش‌تر شویم...

 

 

برای خواندن بخش دوم -خنده در جایگاه دارو- اینجا کلیک کنید. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان