زیباترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و به عنوان تکیه‌گاه جامعه و محل اشتراک اطلاعات و منابع شناخته می‌شود. جدای از این موارد، برخی از کتابخانه‌ها دارای طراحی‌های منحصربه‌فرد و زیبایی هستند که بیننده را به حیرت وا می‌دارند. در ادامه به معرفی زیباترین کتابخانه‌های جهان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

زیباترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و به عنوان تکیه‌گاه جامعه و محل اشتراک اطلاعات و منابع شناخته می‌شود. جدای از این موارد، برخی از کتابخانه‌ها دارای طراحی‌های منحصربه‌فرد و زیبایی هستند که بیننده را به حیرت وا می‌دارند. در ادامه به معرفی زیباترین کتابخانه‌های جهان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

1. کتابخانه کلیسای سنت مانگ

Library of St. Mang's Abbey

Library of St. Mang’s Abbey

کتابخانه کلیسای سنت مانگ (St. Mang’s Abbey) در فوسن آلمان قرار دارد. در حال حاضر از محتویات ابتدایی این کتابخانه تعداد اندکی باقی مانده‌اند اما معماری داخلی آن به اندازه کافی جذاب و زیبا است. کتاب‌ها همچنان در قفسه‌هایی بر روی دیوارهای اتاقی بیضی‌شکل با نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده قرار گرفته‌اند و منظره‌ای زیبا را تشکیل داده‌اند. قدمت کلیسای «سنت مانگ» به قرن نهم میلادی باز می‌گردد و در ابتدا یک صومعه بوده است. این مکان در ابتدای قرن هجدهم میلادی به کلیسایی به سبک باروک تغییر پیدا کرد.

2. کتابخانه تیانجین بینهای

Tianjin Binhai Library

Tianjin Binhai Library

کتابخانه تیانجین بینهای (Tianjin Binhai Library) یکی از جوان‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه‌های مشهور جهانی محسوب می‌شود. این کتابخانه در سال 2017 میلادی در مرکز فرهنگی بخش بینهای تیانجین چین افتتاح شد. برجسته‌ترین ویژگی آن نیز سالن بزرگ کروی شکلی در مرکز آن است که با ردیف‌هایی از قفسه‌های کتاب احاطه شده و در آن قفسه‌ها حدود 1.2 میلیون جلد کتاب جای گرفته‌اند.

3. کتابخانه معبد هائینسا

Haeinsa Temple

Haeinsa Temple

معبد هائینسا (Haeinsa Temple) در کوه »گایا« در هائینسای کره جنوبی قرار دارد و در کتابخانه آن نیز مجموعه کاملی از متون بودایی موجود است و به همین دلیل نیز به عنوان میراثی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. این متون در قرن سیزدهم میلادی بر روی هشتاد هزار تکه چوپ حکاکی شدند و در بین 6568 جلد آن هیچ گونه اشتباهی دیده نمی‌شود. این معبد در قرن پانزدهم میلادی مخصوص نگهداری این متون ساخته شده بود.

4. کتابخانه مالاتستا

Malatesta Library

Malatesta Library

کتابخانه مالاتستا (Malatesta Library) با طراحی هندسی خود که در اوایل دوره رنسانس ایتالیا رایج بوده، محیطی غیرمعمول دارد. در داخل کتابخانه، 58 میز نیمکت‌مانند وجود دارند که در میان آن‌ها می‎‌توان کتاب‌ها زیادی را مشاهده کرد. در این کتابخانه در کشور ایتالیا بیش از 400 هزار اقلام وجود دارد که شامل 287 نسخه کتب قدیمی و 3200 کتاب از قرن شانزدهم میلادی است. کتابخانه شخصی پاپ پیوس هفتم نیز درون این کتابخانه نگهداری می‎‌شوند. ساختمان کتابخانه در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های دست‌نخورده جهان به شمار می‌رود.

5. کتابخانه استراهوف

Strahov Library

Strahov Library

تالار الهیات در کتابخانه استراهوف (Strahov Library) شهر پراگ در سال 1679 میلادی تاسیس شد و نمونه بارزی از شکوه و عظمت خاص طراحی باروک به شمار می‌رود. علاوه بر 18 هزار کتابی که در این تالار نگهداری می‌شوند، جزییات معماری نفیس این کتابخانه و همچنین حکاکی‌ها و کنده‌کاری‌های چوبی روی قفسه کتاب‌ها و نقاشی دیواری در سقف آن که در قرن هجدهم میلادی انجام شده، از دیگر ویژگی‌ها برجسته این کتابخانه محسوب می‌شوند.

6. کتابخانه کاخ ملی مافرا

Mafra National Palace Library

Mafra National Palace Library

کتابخانه کاخ ملی مافرا (Mafra National Palace Library) در کشور پرتغال، کتابخانه‌ای به سبک قدیمی و شاهکاری در سبک معماری باروک به شمار می‌رود که در قرن هجدهم میلادی توسط شاه ژائوی پنجم ساخته شده بود. این فضای تماشایی و خارق‌العاده مجموعه‌ای از بیش از 35 هزار کتاب را از قرن چهاردم تا نوزدهم میلادی را در خود جای داده است. جدا از کتاب‌های نفیس و ظاهری تماشایی، این کتابخانه دارای ویژگی برجسته دیگری است و آن،‌ وجود کلونی‌ای از خفاش‌ها در کتابخانه است که آفت‌کشی طبیعی علیه حشرات به شمار می‌روند.

7. کتابخانه جوانینا

Joanina Library

Joanina Library

کتابخانه جوانینا (Joanina Library) یکی دیگر از کتابخانه‌های زیبا و تماشایی پرتغال به شمار می‌رود که در آنجا نیز از خفاش‌ها به عنوان آفت‌کشی طبیعی استفاده می‌شود. این کتابخانه به سبک باروک قرن هجدهم ساخته شده و در دانشگاه کویمبرا در پرتغال قرار دارد. در اینجا طاق‌ها به زیبایی تزیین شده‌اند و سقف‌های آن نیز دارای نقاشی‌هایی بسیار زیبا و خیره‌کننده است. قفسه کتاب‌ها نیز از چوب‌های طلاکاری شده یا رنگ‌آمیزی شده ساخته شده‌اند. در داخل کتابخانه بیش از 250 هزار کتاب نگه داری می‌شود که عمدتا مربوط به پزشکی،‌ جغرافی،‌ تاریخ و … است. برای حدود 200 سال است که از خفاش‌های برای کنترل حشرات و آفات در این کتابخانه استفاده می‌شود.

8. کتابخانه کالج ترینیتی

Trinity College Library

Trinity College Library

کتابخانه کالج ترینیتی (Trinity College Library) در سال 1732 میلادی کامل شد و در شهر دوبلین ایرلند افتتاح گردید. البته همانطور که کتاب‌های کتابخانه بیشتر می‌شدند، لازم بود تا فضای آن نیز افزایش پیدا کند. در سال 1860 میلادی، سقف بالاتر برده شد تا قفسه‌های بیشتری ساخته شوند. هزاران کتاب نادر و نسخه‌های اولیه در این کتابخانه نگهداری می‌شوند که هر علاقه‌مندی را به خود جذب می‎‌کند.

9. کتابخانه صومعه سنت گال

Abbey Library of Saint Gall

Abbey Library of Saint Gall

کتابخانه صومعه سنت گال (Abbey Library of Saint Gall) به عنوان یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های درون صومعه‌‎ها در جهان شناخته می‌شود و به عنوان میراث یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. این کتابخانه در شهر سنت گالن سوئیس قرار دارد و از لحاظ معماری نیز خارق‌العاده است. سقف کتابخانه دارای نقاشی‌های مختلف است که در قالب‌هایی زینتی و منحنی قرار گرفته‌اند. طبقه دوم ساختمان نیز دارای بالکون‌هایی چوبی است که فضایی خارق‌العاده و باستانی را خلق کرده است. در این کتابخانه نسخه‌هایی خطی وجود دارند که قدمت آن‌ها به قرن هشتم میلادی باز می‌گردند و حدود 160 هزار کتاب آن نیز قبل از قرن بیستم میلادی به چاپ رسیده‌اند.

10. کتابخانه کالج آل سولز

Library at All Souls College

Library at All Souls College

کالج آل سولز در آکسفورد توسط هنری ششم و اسقف اعظم کانتربری در سال 1438 میلادی تاسیس شد اما تا سال 1710 میلادی کتابخانه کالج آل سولز (Library at All Souls College) کتاب‌های برجسته‌ای را دریافت نکرد. در سال 1710 میلادی بود که میراث کریستوفر کودرینگتون به ارزش هزاران پوند به این کتابخانه اهدا شد تا صرف بازسازی ساختمان شود. علاوه بر آن، 12 هزار جلد کتاب از مجموعه شخصی وی نیز به کتابخانه اهدا شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان