تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (۲)

بخش دوم-یک رژیم غذایی مناسب و متعادل از ترکیب سبزیجات، میوه‌‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تشکیل می‌شود تا هم ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند و هم باعث افزایش سلامت پوست شود.

تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (2)

 

رعایت نکات زیر به سلامت بدن و پوست کمک می‌کند:

 از مواد غذایی سفید، مثل قند تصفیه‌شده و آرد شیمیایی سفید بپرهیزید.

 روز خود را با خوردن یک صبحانه خوب و سالم آغاز کنید.

 در اوایل ظهر و حدود دو ساعت قبل از ناهار یک غذای بسیار مختصر، مثل سبزیجات و میوه‌جات بخورید و برای ناهار سبزیجات بخارپز، ماهی و مرغ میل کنید.

 میوه‌ها را جلوی چشم‌های خود بگذارید تا هر وقت هوس کردید، خیلی سریع و راحت میوه بخورید. از میوه‌هایی که اسید کمتری دارند (مثل سیب) بیشتر استفاده کنید.

 در هر وعده غذایی مقداری سبزیجات بخورید. حتی بهتر است بشقاب خود را از سبزیجات پر کنید.

 در برنامه غذایی خود کمی تنوع ایجاد کنید. همیشه به طور یکنواخت غذا نخورید. غذاهای متنوع شما را بیشتر تحریک می‌کند و از آنچه می‌خورید، لذت بیشتری خواهید برد.

 روزانه دست‌کم 8 لیوان آب بنوشید. آب سم موجود در خون و بدن را دفع می‌کند.

مزایای استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه‌جات بر همگان روشن است: کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته و برخی از انواع سرطان‌‌ها، کاهش مشکلات مربوط به گوارش و حتی بینایی و مزایای بسیار دیگر.

 رابطه غذا و زیبایی

آب: آب برای داشتن پوستی بی‌عیب لازم است. این ماده حیاتی عملکرد ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشد و سم و سایر مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب، پوست را چاق‌تر و زیباتر می‌کند و پوست تمیزتر به نظر می‌رسد و درخشان‌تر می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری

وقتی که سخن از چربی‌ها به میان می‌آید، به این معنا نیست که خوردن غذاهای پرچرب همگی مفید و پرفایده هستند؛ بلکه منظور ما فقط اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که از التهابات بدن می‌کاهند و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کنند. در ضمن به مرمت سلول‌های آسیب دیده نیز کمک می‌کنند و تولید سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهند. امگا 3 و امگا 6 در غذاهایی مثل ماهی سالمون، قزل آلا، گردو، کدو تنبل و دانه بذرک یافت می‌شود.

سبزیجات

اسفناج، کلم و بروکلی حاوی ویتامین‌های B، E و C و آنتی اکسیدان هستند و همگی قابلیت مقابله با رادیکال‌های آزاد را دارند.

چای سبز

ساده‌ترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، مصرف چای سبز است. چای سبز یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که خاصیت ضدالتهابی دارد و به شادابی پوست کمک می‌کند. چای سبز، پلی‌فنول زیادی دارد که سبب تقویت سلول‌ها و حفاظت از لایه بیرونی پوست می‌شود و از طرفی خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

 ارتباط میوه‌ها و زیبایی

میوه‌هایی مثل موز، هلو و گوجه نه تنها آنتی‌اکسیدان بالایی دارند، بلکه از آسیب رسیدن به سطح پوست نیز جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین اگر جوش‌های پوستی شما را عذاب می‌دهند، اگر می‌‌خواهید از آسیب‌های ناشی از تابش نورخورشید روی سطح پوست‌تان در امان بمانید و پوست‌تان قرمز نشود، سعی کنید بیشتر توت و آلو (گوجه) بخورید، زیرا آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.

سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی

خوردن مواد غذایی و میوه‌هایی که قرمز و نارنجی هستند، مثل سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، هویج و ... میزان بتاکاروتن و ویتامین C بدن را افزایش می‌دهند. بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کرده و به تولید کلاژن، آبدهی پوست و تقویت سلول‌های پوستی کمک می‌کند. تولید کلاژن برای مقابله با فرایند پیری پوست نیز بسیار مفید است.

 غذاهایی که برای استخوان‌ها مضرند

تمام غذاهایی که سرشار از چربی‌ها، سدیم، قند، کافئین و اسیدسیتریک هستند، موجب آویزان شدن پوست، گرفتگی و ایجاد چین و چروک بیشتر روی سطح پوست می‌شوند. خوردن غذاهای فرآوری شده و شیمیایی نیز روی پوست اثر می‌‌گذارد و از شفافیت آن می‌کاهد. در ابتدا از مصرف غذاهای ید دار خوداری کنید.

مطمئن شوید که بدن‌تان مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می‌کند. مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، به سلامتی، شادابی و ایمنی بیشتر در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. بدن ما به انواع ویتامین‌ها و املاح نیاز دارد. یک رژیم غذایی متناسب و متعادل شامل 55- 65 درصد کربوهیدرات، 10- 15 درصد پروتئین و نهایتا 30 درصد کالری است.

تعادل همواره با خوردن غذاهای سالم ایجاد می‌شود، نه غذاهای ناسالم. روغن زیتون را جایگزین مارگارین و کره معمولی کنید. درست است که هر دو تقریبا به یک اندازه کالری دارند، اما روغن زیتون حاوی مواد مغذی بسیار بیشتری است؛ در حالی که کره و مارگارین حاوی چربی‌های فرآوری شده می‌باشند که برای سلامتی خطری جدی محسوب می‌شوند. فراموش نکنید که ما برای خوردن زندگی نمی‌کنیم، بلکه برای زندگی کردن و زنده ماندن غذا می‌خوریم.

 

 

برای خواندن بخش اول- تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر