اکتشافات باستانی خارق‌العاده در سال ۲۰۲۳

به لطف پیشرفته‌های تکنولوژی، اثرات تغییرات آب‌وهوایی و حتی احتمال آشکارسازی‌های غیرمنتظره، رازهایی گذشته همچنان آشکار می‌شوند که باعث خوشحالی و حتی گیج شدن کارشناسان می‌شوند. در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی خارق‌العاده‌ترین اکتشافات باستانی بپردازیم که تاکنون در سال ۲۰۲۳ میلادی وجود داشتند.

اکتشافات باستانی خارق‌العاده در سال 2023

به لطف پیشرفته‌های تکنولوژی، اثرات تغییرات آب‌وهوایی و حتی احتمال آشکارسازی‌های غیرمنتظره، رازهایی گذشته همچنان آشکار می‌شوند که باعث خوشحالی و حتی گیج شدن کارشناسان می‌شوند. در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی خارق‌العاده‌ترین اکتشافات باستانی بپردازیم که تاکنون در سال 2023 میلادی وجود داشتند.

کاخ لرد پادشاهان عراق

Lord Palace of the Kings, Iraq

Lord Palace of the Kings, Iraq

کاخ لرد پادشاهان (Lord Palace of the Kings) یک ساختار افسانه‌ای و فوق باستانی به شمار می‌رود که در بالای شهر سومری گیرسو (شهر امروزی تلو در عراق) برای بیش از 4500 سال قرار داشته است. این مکان در اوایل امسال کشف شد و مدیر موزه بریتانیا نیز آن را یکی از خارق‌العاده‌ترین مکان‌هایی معرفی کرده که تاکنون دیده است. او امیدوار است که اکتشافات در اینجا بتواند رازهای بیشتری از قدیمی‌ترین تمدن جهان را آشکار کند.

مومیایی هکاشپس مصر

Mummy of Hekashepes, Egypt

Mummy of Hekashepes, Egypt

باستان‌شناسان در سایت باستانی و مصری سقاره (Saqqara) یک مومیایی پوشیده از ورق طلا را کشف کردند و بر این باور هستند که این مومیایی کامل‌ترین و قدیمی‌ترین مومیایی کشف شده در مصر است. این مومیایی یک مرد غیر سلطنتی به نام هکاشپس است که در یک تابوت آهکی مهر و موم شده قرار داشته و برای 4300 سال است که باز نشده بود. این یکی از چندین مقبره تازه کشف شده در نزدیکی هرم استپ (Step Pyramid) است. این مقبره‌ها با نقاشی‌های دیواری، هیروگلیف و صحنه‌هایی از زندگی روزمره از قرن 25 تا 22 پیش از میلاد تزئین شده‌اند.

شمشیر داکو ژاپن

Dako sword, Japan

Dako sword, Japan

یک شمشیر عظیم به طول 2.28 متر از یک تپه 1600 ساله در نزدیکی شهر نارا (Nara) در ژاپن کشف شد. این شمشیر آنقدر طولانی و سنگین بود که مطمئناً از آن در نبرد استفاده نمی‌شد و همین نیز باعث شده تا باستان‌شناسان به این باور برسند از این شمشیر برای دفع ارواح شیطانی استفاده می‌شد. این سلاح به‌صورت بومی به‌عنوان داکو شناخته می‌شود و با تیغه متمایز و موج‌دار خودش با مار مقایسه می‌شود.

میخانه باستانی سومری عراق

Ancient Sumerian tavern, Iraq

Ancient Sumerian tavern, Iraq

یک تیم ایتالیایی و آمریکا در حال کاوش در شهر سومری لاگاش (Lagash) بودند که به‌زعم خودشان قدیمی‌ترین میخانه شناخته شده را روی زمین کشف کردند. این میخانه به سال 2700 پیش از میلاد باز می‌گردد و شامل یک فضای باز غذاخوری، محل پخت غذا، آثاری از باقیمانده‌های غذا و حتی یک یخچال پنج هزار ساله است. در اینجا یک لوح حاوی جزئیات دستورالعمل قدیمی برای ساخت آبجو نیز دیده می‌شود.

ابوالهول خندان مصر

Smiling sphinx, Egypt

Smiling sphinx, Egypt

باستان‌شناسان در اکتشافات اخیر خودشان در مجموعه معبد دندرا (Dendera) در مصر موفق شدند یک مجسمه مینیاتوری ابوالهول را کشف کنند که لبخندی مرموز بر لبان دارد. همین نیز سبب شده تا از آن به‌عنوان مونا لیزای مصری یاد کنند. دکتر ممدوح داماهی از تیم باستان‌شناسی دانشگاه عین شمس (Ain Shams University) معتقد است که این مجسمه کوچک نمایانگر کلودیوس امپراتور روم است که در قرن اول پس از میلاد مسئول گسترش حکومت روم در منطقه بود. در اینجا همچنین یک لوح رومی کشف شد که شامل نوشته‌ای به‌صورت هیروگلیف و دموتیک بود.

دست‌های قطع شده مصر

Severed hands, Egypt

Severed hands, Egypt

مطالعات اخیر نشان دادند که 12 دست بریده شده در کاخ هیکسوس در سلسله پانزدهم (حدود 1640 تا 1530 قبل از میلاد) در تل الدابعه در شمال شرقی مصر در حقیقت بخشی از یک مراسم وحشتناک بودند که در آن، سربازان دست راست قطع شده دشمنان خودشان را به فرعون تقدیمی می‌کردند تا بتوانند هدیه بگیرند. این عمل در کتیبه‌ها و نقش‌برجسته‌های معابد پادشاهی جدید به بعد نیز شرح داده شده اما این کشف اولین شواهد فیزیکی از این کار را آشکار کرده است.

مجسمه بودا مصر

Buddha statue, Egypt

Buddha statue, Egypt

زمانی که در سال جاری میلادی باستان‌شناسان به هنگام حفاری در معبد الهه مصری ایسیس در شهر بندری و باستانی برنیکه به طور تصادفی به مجسمه 60 سانتیمتری از بودا برخوردند، بسیار شگفت‌زده شدند. این مجسمه در سال 100 پس از میلاد ساخته شده و اولین مجسمه بودا است که در این نقطه از جهان کشف شده است. همین نیز نشان می‌دهد که روابط تجاری غنی‌ای بین هند و مصر تحت کنترل روم وجود داشته است. باستان‌شناسان باور دارند که این مجسمه در همین جا ساخته شده و در حقیقت، جامعه‌ای از تاجران هندی در اینجا سکونت داشتند و فقط تاجران رهگذر نبودند.

شمشیرهای میسنی یونان

Mycenaean swords, Greece

Mycenaean swords, Greece

سه شمشیر برنزی قدیمی و به‌خوبی حفظ شده در مقبره‌ای در نزدیکی شهر اژیون (Aegio) در پلوپونز کشف شدند و این شمشیرها آن قدر قدیمی هستند که احتمالاً می‌رود مربوط به قبل از تمدن کلاسیک یونان باستان باشند. این شمشیرها توسط میسنی‌ها ساخته شدند، مردمی از اواخر عصر برنز که کنترل پلوپونز و دریای اژه را بین سال‌های 1700 تا 1100 پیش از میلاد در دست داشتند. این شمشیرها هنوز در وضعیت خوبی قرار دارند و دسته چوبی آن‌ها نیز تا حدی قابل مشاهده است.

ویرانه‌های مایا گواتمالا

Mayan ruins, Guatemala

Mayan ruins, Guatemala

یک بررسی هوایی در سال جاری میلادی از حوضه کارست میرادور کالاکمول در گواتمالای شمالی نتایج ثمربخشی را به همراه داشت. این بررسی توسط محققان دانشگاه ایالتی آیداهو انجام شد و 964 سکونتگاه باستانی مایاها را که قبلاً ناشناخته بودند را آشکار کرد، سکونتگاه‌هایی که قدمت آن‌ها عمدتاً به دوره پیش کلاسیک (حدود 1000 سال قبل از میلاد تا 150 سال پس از میلاد) باز می‌گردد.

تخم 4000 ساله شتر مرغ فلسطین اشغالی

4,000-year-old ostrich eggs, Israel

4,000-year-old ostrich eggs, Israel

باستان‌شناسان در حین حفاری در میان تل‌ماسه‌های شنی در صحرای نقب در فلسطین اشغالی توانستند بخش‌هایی از تخم‌های 4000 ساله شتر مرغ را در کنار یک آتشدان باستانی کشف کنند. بقایای هشت تخم مرغ خرد شده در نزدیکی نیتزانا و در مجاورت مرز مصر در اردوگاهی کشف شده است که توسط عشایر دوران ماقبل تاریخ استفاده می‌شد. نزدیکی آن‎‌ها به آتش در کنار سنگ‌ها، سنگ چخماق، ابزارآلات و قطعات سفال نشان می‌دهد که این تخم مرغ‌ها پخته شده‌اند و همین نیز بینشی از زندگی مردم باستانی ساکن این منطقه را به باستان‌شناسان ارائه می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان