مصرف زردچوبه در دوران بارداری

شاید برای شما هم پیش آمده که ساعت‌ها در اینترنت بچرخید تا متوجه شوید که آیا مصرف زردچوبه در دوران بارداری برای‌تان مضر است یا خیر. آیا این ادویه پر طرفدار می‌تواند خطر‌آفرین باشد؟ بیایید ابتدا در مورد خواص زردچوبه با هم بخوانیم.

مصرف زردچوبه در دوران بارداری

مترجم: اعظم اسلامی مجد

تحریریه زندگی آنلاین : شاید برای شما هم پیش آمده که ساعت‌ها در اینترنت بچرخید تا متوجه شوید که آیا مصرف زردچوبه در دوران بارداری برای‌تان مضر است یا خیر. آیا این ادویه پر طرفدار می‌تواند خطر‌آفرین باشد؟ بیایید ابتدا در مورد خواص زردچوبه با هم بخوانیم.

فواید زردچوبه برای سلامتی

زردچوبه که به خاطر رنگ زردش به آن «ادویه طلایی پر‌خاصیت» هم می‌گویند، چیزی حدود چهار هزار سال پیش قبل از فرهنگ ودایی در هند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طی قرن‌ها سفر دور و درازی را به کشورهای دیگر آغاز کرد و علت آن نیز فقط مصارف خوراکی‌اش نبود، چراکه زردچوبه خواص درمانی زیادی دارد. ممکن است که شنیده باشید از زردچوبه به عنوان مکملی ضد التهابی، ضد سرطان و ضد میکروبی استفاده می‌شود، زیرا اثرات آنتی اکسیدانی دارد. زردچوبه قادر است سیگنال‌های بدن را که منجر به تولید فرایندهای التهابی می‌شوند، در کنار سایر اثرات محافظتی و شفابخش، مسدود کند.

ممکن تعجب کنید، ولی زردچوبه فواید سلامتی بسیاری دارد و برای اطمینان می‌توانید منابع علمی بیشتری را جستجو کرده و بخوانید و اما در مورد فواید زردچوبه و دوران بارداری باید بگوییم همانطور که می‌دانید، بدن‌تان در دوران بارداری تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند. بعضی‌هایشان را دوست دارید (مثل برآمدگی شکم که خبر از جنین در حال رشد می‌دهد) و برخی از آنها ممکن است آزار دهنده باشند (مثل سوزش سر دل)، اما آیا مکمل‌های زردچوبه می‌توانند بارداری سالم‌تر و شادتری را برای شما به ارمغان بیاورند؟ بله، البته نه به آن آسانی‌ها که به فکرتان خطور می‌کند.

بیشتربخوانید:

لاته زردچوبه ؛ یک نوشیدنی گوارا و پر خاصیت

 

 

 

* تسکین سوزش سر دل

اگر سوزش سر دل را در دوران بارداری تجربه می‌کنید، احتمالا در صدد یافتن راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن آن نیز هستید. در طب سنتی چینی و آیورودا، زردچوبه به عنوان یک درمان جایگزین برای سوزش سر دل و یا حتی سایر بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شد. در این رابطه مطالعه علمی چندانی صورت نگرفته است، اما طبق یافته‌های دانشمندان، عوامل التهابی و استرس اکسیداتیو نقش اصلی را در ایجاد بیماری رفلاکس معده ایفا می‌کنند. با اثرات ضد التهابی اثبات شده زردچوبه این امکان وجود دارد که زردچوبه بتواند این ناراحتی و درد را به اندازه زیاد تسکین دهد، هر چند که نیاز به مطالعات بیشتری در این خصوص است.

* تسکین التهاب و خونریزی لثه

همانطور که گفتیم، زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. در طول دوران بارداری طبق روال قبل، مسواک می‌زنید و از نخ دندان استفاده می‌کنید، ولی هر بار که این کار را انجام می‌دهید، لثه‌هایتان دچار خونریزی می‌شوند. این مشکل به دلیل هورمون مزاحم پروژسترون است (البته در دوران بارداری) پروژسترون بین ماه‌های 8 – 2 باعث التهاب لثه زنان باردار می‌شود. دهان‌شویه‌ای که حاوی زردچوبه است، می‌تواند این روند را متوقف کند. دهان‌شویه زردچوبه ضد میکروب است و از تشکیل پلاک روی دندان‌ها و لثه نیز پیشگیری می‌کند، البته هنوز در این خصوص مطالعات علمی مستندی در دست نیست و بهتر است قبل از مصرف از پزشک خود سوال کنید.

بیشتر بخوانید:

کاهش سریع فشار خون با یک نوشیدنی معجزه آسا

گیاهان دارویی برای درمان سیاتیک

چای زردچوبه اکسیری برای سلامتی

 

 

 

* جلوگیری از پره‌اکلامپسی

پره‌اکلامپسی شرایطی است که فقط در دوران بارداری رخ می‌دهد (معمولا پس از هفته 20 اُم). مبتلایان به پره‌اکلامپسی به فشار خون بسیار بالا دچار می‌شوند و مقادیر زیادی پروتئین در ادرار آنها دیده می‌شود. این شرایط عملکرد سایر اعضای بدن مانند کلیه، کبد و ریه‌ها را مختل می‌کند.

حدود 8 درصد از بانوان باردار به پره‌اکلامپسی دچار می‌شوند، البته بیشتر این افراد، نوزادان سالم به دنیا می‌آورند. با این وجود این وضعیت می‌تواند در اثر عدم درمان منجر به ناتوانی مادر یا نوزاد و یا حتی مرگ آنها شود. تصور می‌شود که التهاب نقش زیادی در پره‌اکلامپسی دارد. وجود کورکومین (ترکیبی در زردچوبه) از التهاب زنان باردار کم می‌کند و به جلوگیری از پره‌اکلامپسی کمک زیادی می‌کند. امیدواریم که در این خصوص نیز تحقیقات بیشتری به عمل آید.

* تقویت رشد مغز کودک

زغال‌اخته، امگا 3، صحبت کردن با جنین داخل شکم و ... ممکن است به تقویت رشد مغزی جنین کمک کنند، اما مهم‌ترین نکته کاهش سطح التهاب بدن است و با برطرف کردن این مشکل، رشد مغزی جنین نیز تقویت می‌شود. نوزادانی که از مادران دارای التهاب زیاد در دوران بارداری متولد می‌شوند، در معرض ابتلا به خطراتی مثل اختلالات عصبی (اختلالات طیف اوتیسم و بیش‌فعالی) هستند. ارتباط بین نشانگرهای التهابی بدن مادر و نمرات حافظه نوزاد و کودک، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

بنابراین با کاهش التهاب از راه مصرف زردچوبه، کمک زیادی به بهبود عملکرد مغز و رشد آن در جنین نموده‌اید.

* خطرات احتمالی مصرف زردچوبه در دوران بارداری

در واقع تا به حال هیچ مطالعه‌ای پیرامون این خطرات انجام نشده است، تنها عارضه مکتوب، افزایش اندکی وزن بدن فرزندان به دنیا آمده از مادرانی که مصرف کورکومین داشته‌اند، می‌باشد، اما اگر زردچوبه را در دوز بالا مصرف کنید، کورکومین موجود در آن می‌تواند روی سیستم تولید مثل اثر بگذارد. کورکومین با کاهش استروژن تکثیر سلول‌های آندومتر در آندومتریوز را کاهش می‌دهد. کورکومین باعث کاهش کیست‌های تخمدان مخصوصا در درمان پلی‌کیستیک می‌باشد (PCOS) همچنین کورکومین در درمان سرطان سینه نیز تاثیر گذار است. طبق مطالعات به عمل آمده، خانم‌هایی که به ضخامت آندومتر دچار بودند، با مصرف کورکومین بهبود یافته‌اند، البته در این خصوص نیاز به تحقیقات بیشتری است.

اگر چنانچه قصد بارداری دارید، در مورد مصرف مکمل زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

* آیا زردچوبه می‌تواند منجر به سقط جنین شود؟

هیچ ارتباط علت و معلولی اثبات شده‌ای در این خصوص وجود ندارد، اما برخی از پزشکان برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر در مادر و جنین مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

* پس در مورد زردچوبه چه باید کرد؟

توصیه می‌کنیم که از نظر متخصصان استفاده کنید. در دوران بارداری مکمل زردچوبه استفاده نکنید و از مصرف آن در غذاها به شکل افراطی پرهیز کنید. بهتر است که هر از چند گاهی یک بار یک غذای هندی و تایلندی با زردچوبه درست کنید تا از احتمالات دردسرساز آن هم جلوگیری کرده باشید.

بدون شک نظر پزشک‌تان در این رابطه بیشترین اهمیت را دارد.

* آیا مکمل‌های زردچوبه در دوران بارداری خطرساز هستند یا خیر؟

اگر از مکمل‌های زرچوبه در حد اعتدال استفاده شود، می‌توان گفت که بی‌خطر هستند و اتفاقا برای حفظ سلامت نیز مفیدند، اما دوزهای بالای این ادویه در دوران بارداری می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد که هنوز به شکل علمی ریشه‌یابی نشده‌اند. پس بهتر است در هر صورت با پزشک خود مشورت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان