مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش ۱۵ درصدی جعمیت دامی در کردستان

دامپزشکی کردستان در راستای حفظ سلامت جامعه و دام‌ها، برنامه‌ای جامع برای حذف بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، سل و مشمشه در نظر گرفته است در این راستا این برنامه شامل اقداماتی مانند واکسیناسیون رایگان دام‌ها، آموزش روستاییان، سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها، پایش و بیماریابی دام‌ها، توزیع بروشورهای آموزشی و حذف دام‌های آلو ...

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اردوی جهادی دامپزشکی در راستای حمایت از تولیدات دامی و کمک به معیشت روستاییان و دامداران، همراه با تیم دامپزشکی و خبرنگاران در روستای «منصوربلاغی» حسین آباد برگزار شد.

ساعت 6 صبح قبل از خروج دام‌ها از خانە عملیات واکسیناسیون قبل از چرای دام‌ها انجام شد.

دامپزشکی کردستان در راستای حفظ سلامت جامعه و دام‌ها، برنامه‌ای جامع برای حذف بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، سل و مشمشه در نظر گرفته است در این راستا این برنامه شامل اقداماتی مانند واکسیناسیون رایگان دام‌ها، آموزش روستاییان، سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها، پایش و بیماریابی دام‌ها، توزیع بروشورهای آموزشی و حذف دام‌های آلوده از چرخه تولید خواهد بود.

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

کامران زیباکردار مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در حاشیه اقدامات جهادی دامپزشکی به واکسیناسیون دام علیه بیماری به صورت کاملا رایگان اشاره و اظهار کرد: در این ادروی جهادی ویزیت دام ها، برگزاری کلاس آموزشی- ترویجی برای اهالی روستا، سمپاشی دام ها، سمپاشی جایگاه دام، پایش و بیماری یابی، توزیع تراکت و پمفلت آموزشی بیماری تب برفکی و تب کریمه کنگو و آنفولانزای فوق حاد پرندگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری این اردو جهادی در تمام شهرستان های استان به صورت روتین انجام می‌شود و بیشتر بر روستاهای محروم متمرکز خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان به آمار جمعیتی دام سبک و سنگین در استان پرداخت و عنوان کرد: در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و 88 هزار دام سنگین در استان کردستان وجود داشته است.

زیباکردار با بیان اینکه امسال با توجه به بارش بارندگی در سطح استان طبق برآورد، حدود 15 درصد جعمیت دامی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: در سال جاری جمعیت دامی به یک میلیون و 400 هزار راس سبک و 100 هزار دام سنگین رسیده است.

وی اضافه کرد: برای این تعداد دام در استان حدود هشت میلیون نوبت سر به طور معمول سالانه واکسیناسیون تزریق می شود

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

برنامه دامپزشکی برای حفظ بیماری های مشترک بین انسان و دام

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، ادامه داد: برای کنترل بیماری باید چهار استرتژی در رابطه با بیماری ها را در نظر گرفت که می توان به امنیت زیستی و قرنطینه، ایمن سازی دام(انتقال بیماری دام به انسان)، پایش و مرقبت دام اشاره کرد.

زیباکردار گفت: در راستای ایمن سازی دام و جلوگیری از انتقال بیماری دام به انسان اداره دامپزشکی کردستان در فصول مختلف سال به صورت کاملا رایگان تمامی دام ها را واکسیناسیون کرده که بیمارهای واگیردار و مشترک بین انسان و دام کنترل شود.

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

خدمات رایگان دامپزشکی برای حفظ سلامت دام ها

وی تصریح کرد: در این راستا حدود 20 درصد از واکسیناسیون ها توسط بخش دولتی و 80 درصد بر عهده بخش خصوصی است که به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، افزود: در استان کردستان حدود هزار و 930 نقطه نگهداری دام شناسایی شده که در طول سال بارها جهت تزریق واکسیناسیون و ویزیت دام مراجعه می‌شود.

زیباکردار به بیمارهای مشترک بین دام و انسان شامل تب مالت، سل و مشمشە پرداخت و گفت: در این جهت آزمایش های اختصاصی بر روی دام ها انجام می شود که در صورت بیماری باید در چرخه تولید خارج شوند.

وی ذکر کرد: در سال گذشته حدود هشت درصد بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و 92 درصد آن بیماری‌های تک‌گیر، تغذیەای و مدیریتی شناسایی شده است.

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

رحمانی مسئول مبارزە با بیماری‌های دامی استان کردستان در ادامه این گفت‌وگوها، به برنامه قانونمند دامپزشکی در خصوص سە بیماری تب مالت، سل و مشمشە پرداخت و بیان کرد: تمام واحدهای صنعتی و نیمە صنعتی، 100 واحد گاوداری، 40 واحد پرورش و نگهداری اسب در سطح استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند که به صورت دوره ای و شش ماه یک بار مراجعه و بررسی می‌شود و با شناسایی دام بیمار آن را از چرخ تولید حذف می کنیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود 20 هزار نوبت اکسیناسیون در گاوداری‌ها، 13هزار نوبت ارزیابی تب مالت و در اسب‌داری‌ها هم بیش از یک هزار نوبت بررسی بیماری مشمشە کە مشترک بین دام و انسان و کشندە است در سطح استان صورت گرفتە است.

مسئول مبارزە با بیماری‌های دامی استان کردستان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 6 مورد اسب، 20 راس گاو مبتلا به بیمار تب مالت و 80 مورد دام مبتلا به بیماری سل شناسایی و از جمعیت دامی جذف شدند.

رحمانی به برنامه های دامپزشکی اشاره کرد و یادآور شد: امسال 5 هزار نوبت تست سل، 10 هزار نوبت تست تب مالت و حدود یک هزار تست مشمشە در واحدهای موجود دامداری بە صورت دورەای در سطح استان انجام می‌شود.

وی گفت: سیاسیت سازمان دامپزشکی توجه به بیماری استرتژی است چون واگیردار و خسارت زیادی به بار می آورد و در سال جاری دو و نیم میلیون نوبت واکسیناسیون انجام شده است.

مبارزه با تب مالت، سل و مشمشه در کردستان/افزایش 15 درصدی جعمیت دامی در کردستان

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر