نو کردن ظروف چوبی و چند تکنیک آسان

پس از هر گذشت زمانی نیاز به نوسازی و ضدعفونی کردن ظروف چوبی وجود دارد. حتی برای افزایش دوام و طول عمر، روغن کاری با روغن های بدون بو نارگیل و زیتون را فراموش نداشته باشید.

نو کردن ظروف چوبی و چند تکنیک آسان

سادگی و طبیعی بودن ظروف چوبی، آن ها را به پر طرفدار ترین سبک لوازم خانگی تبدیل کرده است. این ظروف با قدرت ماندگاری و ظرافت بالا بر خلاف ظروف دیگر زرق و برق چشم زننده ای ندارند و بسیار خوش دست و دوست داشتنی هستند. با وجود اینکه غذا خوردن در ظروف چوبی برای همه افراد دلپذیر و خوش است اما استفاده مداوم از آن ها باعث می شود که چوب به کار رفته شده آسیب ببیند، ترک بردارد، خشک شود یا دچار خش خوردگی شود. اما تنها چاره نو کردن ظروف چوبی شست و شوی منظم و جلا دادن با روغن های طبیعی است، به این صورت که برای سالیان سال می توانید آن ها را برای خود نگه دارید.

نو کردن ظروف چوبی به کمک روغن کاری

برای حذف لکه و خراش های سطحی بهتر است از سمباده یا سیم ظرفشویی کمک بگیرید. سپس با پارچه ای مرطوب شده خاک اره و خرده چوب ها را از روی ظرف بردارید. حال سطح سمباده شده را با روغن به خوبی چرب کنید و فرصت دهید تا روغن عمیقا درون چوب خشک شود.

اما شاید سوال باشد که چه روغنی مناسب است؟

روغنی که بدون بو باشد، از جمله روغن نارگیل و روغن زیتون که به آسانی به درون ظرف نفوذ کرده و اثری از بوی ناخوش به جای نمی گذارند.

مواد غذایی چرب و مایع مانند؛ چون خورشت و سوپ گزینه مناسبی برای به کارگیری در ظروف چوبی نیستند. اما چرا؟ روغن به علت آوند، درون بافت چوب نفوذ پیدا کرده و ورود مواد غذایی چرب امکان فاسد شدن چوب ظرف را فراهم می کند. اگر هم این ظروف را درون کابینت نگهداری می کنید، هر چند وقت یکبار از درون کابینت خارج سازید تا در معرض هوا قرار بگیرند و دچار کپک نشوند.

نو کردن ظروف چوبی به کمک روغن کاری

پاکسازی با روش های متنوع برای ترمیم ظروف چوبی

پاکسازی به کمک آب و مایع ظرفشویی:

دستمال یا اسفنجی را با آب گرم مرطوب کرده و کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید. به کمک این ترکیب بخش های داخلی و خارجی ظرف را کفی کنید و پس از 5 ثانیه با آب گرم شست و شو دهید.

پس از شست و شو با حوله ای نرم و تمیز، ظرف را خشک کنید چون احتمال لک دار شدن آن وجود دارد.

چون چوب آب را درون خود نگه می دارد و با کمک گیری از حوله کاملا خشک نمی شود، بهتر است به مدت 12 ساعت ظرف را درون قفسه خشک کن قرار دهید.

نو کردن ظروف چوبی به کمک آب و مایع ظرفشویی

پاکسازی به کمک سرکه:

نگهداری ظرف در مایعی خیس از سرکه به از بین رفتن بوی بد چوب نتیجه می شود. برای این منظور مقداری مساوی از آب و سرکه را با یکدیگر ترکیب نمایید و پس از گذشت نیم ساعت با آب کاملا داغ شست و شو دهید و بلافاصله به فکر خشک کردن ظرف با حوله ای تمیز باشید.

اگر به بوی سرکه علاقه ای ندارید، به اندازه یک قاشق چای خوری به ترکیب آبلیمو اضافه کنید و این عمل را هر چند وقت یکبار تکرار نمایید تا از بوی بو و کپک ظرف پیشگیری شود.

پاکسازی به کمک پولیش:

پولیش چیست؟ پولیش ماده ای بدون رنگ است که برای حفظ رنگ و جذاب سازی ظروف چوبی به کار گرفته می شود. بهتر است برای این منظور سطح ظرف را کامل پاکسازی کرده و مواد را به روی سطح با کمک پارچه ای نرم و خشک مالش دهید.

نو کردن ظروف چوبی به کمک پولیش

پاکسازی به کمک نمک و لیمو ترش:

ترکیبی از مقداری نمک دانه درشت و آبلیمو تهیه نمایید و به خوبی ظرف چوبی را به آن مالش دهید. پس از آن به کمک آب و مایع ظرفشویی، ظرف را برای 5 ثانیه شست و شو دهید و با حوله ای تمیز خشک کنید.

نو کردن ظروف چوبی به کمک نمک و لیمو ترش

پاکسازی به کمک جوش شیرین و آبلیمو:

ترکیب جوش شیرین و آبلیمو برای پاکسازی ظروف چوبی گزینه مناسبی است که برای این کار کمی پودر جوش شیرین و آبلیمو را به یکدیگر اضافه نمایید و خمیر شکل گرفته را با دست یا پارچه به روی ظرف بمالید. اگر نیاز به سایش بیشتر بود می توانید نمک به آن اضافه کنید.

پاکسازی به کمک محلول سفید کننده ملایم:

برای حفاظت از پوست دست، دستکش بپوشید و برای حفاظت از سیستم تنفسی خود ماسک را فراموش نداشته باشید.

حال کاسه ای را به نسبت 1 به 20 از محلول سفید کننده و آب داغ پر نمایید. پس از چند دقیقه خیسانده شدن ظرف، آن را خارج کرده و با آب داغ شست و شو دهید تا محلول سفید کننده کاملا از روی ظرف پاکسازی شود. در نهایت با حوله ای تمیز، ظرف خیس را خشک کنید.

پاکسازی به کمک هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه:

برای نو کردن ظروف چوبی با روش هیدروژن پراکسید بهتر است ظرف را درون مخلوط آب اکسیژنه قرار دهید و پس از گذشت چند دقیقه با از بین رفتن میکروب ها، کار شست و شو را شروع کنید.

برای دریافت نتیجه بهتر، تکرار چندین باره عمل های پاکسازی می تواند کمک کننده باشد.

باید و نباید های استفاده از ظروف چوبی

برای پیشگیری از خشک شدن، تاب خوردن، ترک برداشتن و طول عمر کوتاه؛ ظروف چوبی را درون مایکروویو و ماشین ظرفشویی با دمای بالا قرار ندهید.

درون ظروف چوبی را از مواد غذایی و مایعات داغ پر نکنید.

ظروف چوبی را داخل یکدیگر نچینید و مابین آن ها دستمال کاغذی قرار دهید.

ظروف چوبی را در مکانی بگذارید که تهویه هوا مناسب بوده و کاملا از رطوبت دور باشد.

ظرف های چوبی به آسانی آب را به خود جذب می کنند، پس بهتر است زمان طولانی را برای شست و شو صرف نداشته باشید.

از اسکاچ زبر و سیم ظرفشویی برای شست و شوی ظروف چوبی کمک نگیرید.

ظروف چوبی خیس و نم دار را درون کمد یا کابینت قرار ندهید چون امکان کپک زدگی آن ها وجود خواهد داشت.

باید ها و نباید های نو کردن ظروف چوبی

در پایان برای آگاهی از موضوعات تمیز کردن وسایل چوبی، مدل های سرویس آشپزخانه چوبی و براق کردن چوب روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان