جراحی اتوپلاستی گوش چه عوارضی دارد؟ چه زمانی انجام دهیم؟

اتوپلاستی گوش در زمره جراحی های زیبایی گوش قرار دارد و با استفاده از این روش می توان اندازه، ظاهر و فاصله گوش ها را با سر تنظیم نمود. به دنبال هر جراحی فواید و عوارضی وجود دارد، که این جراحی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد، البته لازم به ذکر است، این نوع جراحی در دسته جراحی های کم خطر قرار دارد و تاثیری در شنوایی نمی گذارد.

جراحی اتوپلاستی گوش چه عوارضی دارد؟ چه زمانی انجام دهیم؟

شکل گیری گوش بیرونی در دوران جنینی آغاز می شود و تا سال ها این روند ادامه خواهد داشت، چنانچه لاله گوش به شکل صحیحی رشد نکند، می توانید از عملی به نام اتوپلاستی گوش برای اصلاح، تغییر شکل، تغییر موقعیت یا اندازه گوش ها استفاده کنید. در این نوع جراحی ناهنجاری های گوش مانند بزرگ بودن بیش از حد یا فاصله داشتن با سر اصلاح می شود. در این مقاله با تمام نکات مربوط به این عمل آشنا می شوید.

از روش های پرطرفدار برای برای رفع ایرادات گوش و زیبا شدن گوش انجام عمل زیبایی گوش می باشد. در برخی مواقع وجود ناهنجاری های گوش برای فرد آزار دهنده می باشد و این مسئله به قدری پیش می رود، که در زندگی شخص تاثیر منفی می گذارد. برخی افراد از گوش های بیرون زده، نامتقارن یا دارای آسیب ژنتیکی برخوردار می باشند، یا گوش آن ها بد شکل است و این موضوع باعث خجالت این افراد می شود. که با استفاده از این نوع عمل زیبایی این امکان برای آن ها فراهم می شود، تا به رفع ایرادات گوش بپردازند.

رفع ایرادات ظاهری گوش با اتو پلاستی

اتوپلاستی گوش

اتوپلاستی از انواع جراحی های زیبایی می باشد، که فرصتی دوباره برای بازسازی اعتماد به نفس افرادی فراهم می کند، که از ناهنجاری گوش رنج می برند. این جراحی بر قسمت گوش بیرونی یا همان لاله گوش انجام می شود. لاله گوش متشکل از چین های غضروف می باشد، که در زیر پوست قرار گرفته اند.

این عمل را باید پس از رشد کامل گوش انجام داد، رشد کامل گوش معمولا بعد از پنج سالگی تا بزرگسالی می باشد. در برخی موارد بسته با صلاحدید پزشک، در اوایل سه سالگی نیز انجام می شود. در مواردی لازم است دفورمیتی های گوش در سنین پایین جراحی شوند، سن اصلاح گوش برجسته از 6 تا 12 سالگی می باشد.

کاندید های مناسب

این جراحی زیبایی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر ظاهر داشته باشد و تقارن و اندازه گوش ها بهبود ببخشد، اما با استفاده از این روش امکان تغییر محل گوش یا تغییر در شنوایی وجود ندارد. پیش از عمل باید در این موضوع تامل کنید، که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام این عمل می باشید، یا خیر. در واقع اتوپلاستی گوش برای افرادی انجام می شود، که دارای ویژگی های زیر باشند.

افرادی که دارای گوش برجسته می باشند و فاصله گوش از سر غیر طبیعی است.

2. افرادی که گوش آن ها اندازه گوش ها بزرگتر یا کوچکتر از اندازه نرمال باشد.

3. گوش هایی که به دلیل ضربه یا مشکل ساختاری از بدو تولد کل غیر طبیعی داشته باشد.

4. افرادی که از جراحی اتوپلاستی قبلی خود راضی نبوده و به دنبال تغییرات بیشتری هستند.

5. افرادی که سن آن ها از پنج سال بیشتر است و ساختار گوش تکامل پیدا کرده است.

6. اشخاصی که دارای سلامت عمومی می باشند و فاقد بیماری های زمینه ای مانند دیابت می باشند.

7. افراد غیر سیگاری، زیرا سیگار کشیدن جریان خون را در محل جراحی کاهش می دهد و بهبودی آهسته می شود.

جراحی اتوپلاستی

این جراحی و روش های مورد استفاده از آن بر اساس نوع و فرم گوش متفاوت خواهد بود. بسته به وضعیت زیباجو جراح از یکی از دو برش پشت گوش ها یا درون چین های داخلی گوش استفاده می کند. بعد از برش برای اصلاح غضروف و پوست اضافی برداشته و حذف می شود، سپس غضروف در موقعیت مناسبی قرار می گیرد و با استفاده از بخیه در محل جدید ثابت می شود.

در نهایت جراح غضروف ها را در موقعیت مناسب جمع می کند و با استفاده از بخیه های داخلی آن را محکم می کند. تمام این مراحل برای جراحی زیبایی گوش در زمان تقریبی دو ساعت به طول می انجامد. درمان درد های بعد از جراحی معمولا با مسکن تجویز شده از جانب پزشک بهبود می یابد.

افزایش اعتماد به نفس با انجام عمل اتوپلاستی گوش

عوارض جراحی اتوپلاستی

به طور کلی این جراحی زیبایی اتوپلاستی گوش یکی از کم خطر ترین جراحی ها می باشد، اما از عوارض هر نوع جراحی می توان به احتمال خونریزی، حساسیت به باند، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی اشاره کرد. با این وجود برخی از عوارض نادر این جراحی را در ادامه بیان می کنیم.

باقی ماندن جای بخیه: محل برش و بخیه  گوش در پشت گوش پنهان می شود، این شرایط باعث می شود، تا جای زخم در پشت گوش پنهان شده و دیده نشود. البته آشنایی با همه چیز درباره انجام عمل زیبایی جای بخیه می تواند، در کاهش و رفع این مشکل موثر باشد.

عدم تقارن جزئی: وجود برخی ایرادات جزئی پس از عمل امری طبیعی می باشد، بیشتر جراحی های زیبای نتیجه صد در صد ندارند و ایرادات بزرگ را پوشش می دهند، در واقع باید انتظارات واقع بینانه ای از این عمل داشت.

تغییر در احساس پوست: انجام این جراحی و تغییر محل گوش می تواند تغییراتی را در احساس پوشت به وجود بیاورد، معمولا این تغییرات موقت می باشند و از بین می رود، البته در بعضی موارد نادر نیز تغییر در احساس پوشت دائمی می باشد.

تصحیح بیش از حد: ممکن است پس از جراحی اینطور به نظر برسد، که گوش ها بیش از اندازه مطلوب به سر چسبیده اند.

عوامل تاثیر گذار بر جراحی

عوامل مختلفی در جراحی اتوپلاستی گوش تاثیر می گذارند. این عمل معمولا عوارض بسیار کمی دارد و پس از یک دوره کوتاه به بهبودی کامل می رسید. افراد متقاضی برای انجام این عمل باید شرایط عمومی خوبی داشته باشند و در صورتی که به بیماری های زمینه ای مبتلا می باشند، باید آن را به خوبی کنترل کنند.

بررسی مراقبت های قبل از عمل اتوپلاستی

ممکن است افراد مبتلا به دیابت که در کنترل بیماری خود موفق هستند، کاندید مناسبی برای عمل باشند در صورتی که دیابت فرد، کنترل نشده باشد شرایط لازم برای جراحی را ندارد و ممکن است، جراحی برای آن فرد عوارضی داشته باشد و این بیماری در نتیجه نهایی اتوپلاستی تاثیر منفی بگذارد. برای رفع نگرانی از داشتن سلامتی کامل برای این جراحی می توانید، به دریافت تاییدیه otoplasty از یک متخصص اقدام کنید.

جراحی اتوپلاستی معمولا از سن پنج سالگی امکان پذیر می باشد و سن یکی از فاکتور تاثیر گذار در انجام این جراحی می باشد. از رایج ترین سن های پیشنهادی توسط متخصصان سن چهار تا چهارده سالگی می باشد. البته برای سن بالا محدودیتی وجود ندارد، در صورتی که پزشک سن شما را مناسب بداند، می توانید از این جراحی برای زیباتر شدن گوش های خود استفاده کنید و تمام نگرانی خود را از این بابت از بین ببرید.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، افرااد سیگاری، اشخاصی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند و کسانی که در معرض مداوم دود سیگار می باشند، کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند، زیرا این امر در بهبود برش های جراحی مشکل ایجاد می کند و احتمال دارد، جای زخم پس از عمل بری این افراد بیش از حد باشد.

لازم است چند ماه قبل از جراحی سیگار را ترک کنید و پس از عمل با فاصله کم به سراغ آن نروید، همچنین برای کسب اطمینان از بهبودی بهتر است، از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب کنید.

مراقبت های بعد از جراحی

پس ار پایان جراحی برای پانسمان گوش از باند استفاده می کنند، این امر می تواند کمی ناراحتی و خارش در ناحیه مورد جراحی به وجود بیاورد، باند استفاده شده در محل بخیه باید همیشه تمیز و خشک باشد در صورتی پانسمان خونی یا آلوده شود، باید با یک باند تمیز دیگر جایگزین شود. مسکن و آنتی بیوتیک های تجویزی پزشک را مطابق با توصیه پزشک مصرف کنید، در صورتی که داروی مسکن استفاده می کنید و همچنان درد شما رو به افزایش می باشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

کاهش فاصله گوش با سر به کمک جراحی اتوپلاستی

برای این که پس از جراحی اتوپلاستی گوش، فشار اضافی به ناحیه مورد جراحی وارد نشود، تا مدتی باید از خوابیدن به پهلو صرف نظر کنید و از خاراندن و وارد کردن فشار به گوش ها بپرهیزید. چنانچه در محل بخیه احساس خارش یا سوزش دارید، باید از پزشک خود بپرسید که سوزش جای بخیه چه دلیلی دارد؟ و چطور آن را درمان کنیم. بهتر است، در این مدت از لباس های دکمه در یا دارای یقه گشاد استفاده کنید، تا در هنگام پوشیدن و در اوردن لباس صدمه ای به گوش وارد نشود و آزرده نشوید.

با گذشت یک هفته از زمان عمل گوش، پزشک باند های گوش را بر می دارد و معاینات لازم انجام می شود، در این دوران احتمالا گوش ها قرمز  و متورم خواهند بود و این موضوع امری طبیعی می باشد، احتمال دارد پزشک استفاده از هدبند الاستیک را برای مدتی توصیه کند. این هدبند کمک می کند، تا در هنگام خواب گوش های خود را مدام به اطراف حرکت ندهید.

جراح می تواند، برای بخیه محل مورد جراحی از نخ بخیه جذبی استفاده کند، در این صورت نیازی به کشیدن بخیه نمی باشد. اما اگر اینطور نبود، باید برای کشیدن بخیه پس از گذشت زمان لازم به پزشک مراجعه کنید. پزشک مدت زمان لازم دوران نقاهت را به شما یادآوری خواهد و کرد پس از زمانی که پزشک تشخیص دهد، می توانید روال عادی و روزمره خود چون حمام و فعالیت بدنی را در پیش بگیرید. پس از برداشتن بانداژ ها نیجه نهایی را مشاهده می کنید و این تغییرات دائمی می باشند. در صورتی که تغییرات دلخواه نبود می توانید، از پزشک خود درباره وجود داشتن امکان جراحی مجدد سوال بپرسید.

تمایل بیمار برای اصلاح

در برخی موارد والدین با احساس نگرانی در مورد مورد تمسخر قرار گرفتن فرزندشان خواستار عمل اتوپلاستی گوش برای آن ها می باشند، هر چند این نگرانی به دلیل علاقه به فرزند می باشد، اما تا زمانی که خود کودک شکایتی از موضوع ندارد، نباید در دوران کودکی این عمل را بر او تحمیل کرد خیلی از کودکان مشکلی با این مسئله ندارند و حتی از مدل گوش های خود راضی می باشند،بنابراین این اجازه را به فرزندان خود بدهید، تا در بزرگسالی و با دید کامل تری تصمیم گیری کنند.

پیش از عمل از باید برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید و سوالات خود را بپرسید و لازم است، پزشک باید زیباجو را معاینه کند در صورتی که پزشک تایید کند امکان عمل وجود دارد، می توانید خود را آماده جراحی کنید. به یاد داشته باشید انجام جراحی تنها باید بنا به خواسته خودتان باشد و نباید ریشه در خواسته های همسر یا والدین و دوستان داشته باشد.

بررسی فواید انجام جراحی اتوپلاستی گوش

هزینه جراحی

نمی توان رقم دقیقی برای جراحی های این چنینی در نظر گرفت، زیرا هزینه جراحی بعد از معاینه و مشاوره توسط پزشک تعیین می شود، مهارت جراح نیز در دست مزد مورد دریافت تاثیرگذار خواهد بود. همچنین باید برای انجام آزمایشات پیش از عمل، بیهوشی و دارو های تجویزی باید بودجه جداگانه ای در نظر بگیرید و نکته آخر این که این عمل معمولا جراحی زیبایی در نظر گرفته می شود و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و این بدین معنا می باشد، که تمام هزینه باید توسط زیباجو پرداخت شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان