اولین تجاوز اسرائیل به یمن ثبت شد

در بندر حدیده چه اتفاقی افتاد؟

شماره روزنامه: ۶۰۶۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱ ...

الجزیره در گزارش 20ژوئیه در همین رابطه نوشت، پس از به صدا درآمدن آژیر خطر در ایلات، ارتش اسرائیل تایید کرد که یک موشک بالستیک زمین به زمین از یمن پرتاب شده است؛ اما افزود که سامانه دفاع موشکی دوربرد «پیکان 3» آن را ساقط کرده است. سخنگوی ارتش حوثی‌ها همچنین مسوولیت حمله به «پومبا»، یک کشتی کانتینری را که وی آن را «آمریکایی» توصیف کرد، اعلام کرد. سریع گفت که این گروه در این حمله از موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها، حمله اسرائیل به حدیده، تاسیسات ذخیره‌سازی نفت و یک نیروگاه را هدف قرار داد که باعث شعله‌ور شدن آتش شد.

اما ارتش اسرائیل اعلام کرد که «اهداف نظامی» در یمن را هدف قرار داده است. حملات هوایی اسرائیل اولین حمله مستقیم اسرائیل علیه حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه است. این حمله در بحبوحه ترس فزاینده از تشدید خشونت در سراسر خاورمیانه انجام می‌شود. شورای عالی سیاسی حوثی‌ها وعده داد به حمله روز شنبه پاسخ دهد. در این بیانیه آمده است: «این تجاوز بدون پاسخ موثر علیه دشمن نخواهد ماند.» محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها گفت که هدف «تجاوز وحشیانه اسرائیل به یمن» این است که «یمن را تحت فشار بگذارد تا از حمایت از غزه دست بردارد؛ رویایی است که محقق نخواهد شد.» سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها، روز شنبه افزود که این گروه در حمله به «اهداف حیاتی» در اسرائیل تردیدی نخواهد داشت و این قول را می‌دهد که تل آویو «منطقه ناامن» باقی بماند.

حماس سریعا حمله اسرائیل را محکوم کرد. عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی گروه فلسطینی در بیانیه‌ای گفت: «بی‌تردید کشور اشغالگر با آتشی که امروز در حدیده برافروخته، خواهد سوخت و جنایات فزاینده صهیونیست‌ها کل معادله را تغییر خواهد داد.» حزب‌الله نیز پس از این حمله از حوثی‌ها و مردم یمن حمایت کرد. با این حال، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل این حمله را به‌عنوان «هشداری برای دشمنان اسرائیل» مورد تمجید قرار داد. گالانت ادعا کرد: «آتشی که در حال حاضر در حدیده شعله‌ور است، در سراسر خاورمیانه دیده می‌شود و اهمیت آن روشن است. حوثی‌ها بیش از 200بار به ما حمله کردند. اولین‌بار که آنها به یک اسرائیلی آسیب رساندند، ما آنها را زدیم و ما این کار را در هر مکانی که لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «بندر حدیده به‌عنوان نقطه کانونی حوثی‌ها برای دریافت تسلیحات مورد استفاده قرار می‌گرفت.» نتانیاهو افزود: «این حمله در 1800کیلومتری مرزهای اسرائیل یادآوری به دشمنان بود.» یوسف ماوری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی یمنی به الجزیره گفت که حملات اسرائیل «امکانات عمومی» را هدف قرار داده است. او گفت که این حمله بار سنگینی را بر دوش غیرنظامیان می‌گذارد و آنها را بدون «دسترسی به نیازهای اولیه» از جمله گاز پروپان و سوخت می‌گذارد.

«آرون باکسرمن»، «اریک اشمیت» و دیگران هم در گزارش 20ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشتند، جنگنده‌های اسرائیل روز شنبه بندری در یمن را که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی است، در تلافی حمله مرگبار این گروه در تل‌آویو در روز جمعه بمباران کردند. پس از ماه‌ها حملات حوثی‌ها، این اولین باری است که اسرائیل به‌طور علنی به این گروه حمله می‌کند. به گفته سخنگوی حوثی‌ها و دو مقام منطقه‌ای که خواستند نامشان فاش نشود، این حملات یک نیروگاه و همچنین انبارهای گاز و نفت در منطقه بندر حدیده در دریای سرخ را هدف قرار دادند. اسرائیل گفت که به سایت‌هایی که برای مقاصد نظامی استفاده می‌شد، حمله کرده است؛ اگرچه دریاسالار «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که این رژیم به برخی از اهداف «دو منظوره» که دارای عملکرد غیرنظامی و نظامی هستند، حمله کرده است.

دریاسالار هاگاری گفت این عملیات «یکی از دورترین و طولانی ترین عملیات‌هایی است که تا کنون توسط نیروی هوایی اسرائیل انجام شده است.» او این بندر را یک توقفگاه مهم برای ایران برای ارسال تسلیحات به متحدان حوثی خود در یمن خواند که در چند ماه گذشته بیش از 200موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده‌ است. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، اما بندر حدیده همچنین نقطه بسیار مهمی برای ورود همه کالاها، از جمله مواد غذایی و نفت به‌شدت مورد نیاز، به شمال غربی یمن است که بیشتر آن تحت کنترل حوثی‌ها است. حداقل دو سوم از جمعیت این کشور فقیر تحت حاکمیت این گروه زندگی می‌کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بهداشت در صنعا، پایتخت یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است، اعلام کرد که در این حمله دست‌کم 80نفر زخمی شدند که اکثر آنها دچار سوختگی شدید شده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها گفت که حمله به بندر، این گروه را از انجام حملات بیشتر علیه اسرائیل منصرف نمی‌کند. این گروه می‌گوید برای ابراز همبستگی با فلسطینیان در غزه به اسرائیل حمله می‌کند. سریع در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «ما عملیات خود را در حمایت از برادرانمان در غزه، هر عواقبی که داشته باشد، متوقف نخواهیم کرد. ما به یاری خداوند برای جنگی طولانی با این دشمن آماده می‌شویم تا زمانی که تهاجم متوقف شود.» روز جمعه، حوثی‌ها مسوولیت پرتاب یک پهپاد دوربرد به تل‌آویو را بر عهده گرفتند. حوثی‌ها علاوه بر پرتاب صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل، کشتی‌هایی را که از دریای سرخ می‌گذرند هم تهدید کرده‌اند. اسرائیل هم‌اکنون در حال جنگ علیه حماس در جبهه جنوبی خود در غزه است و آتشی بی‌وقفه هم با حزب‌الله لبنان در شمال مبادله می‌کند. به نظر می‌رسید که واکنش به حمله حوثی‌ها در روز شنبه طوری تنظیم شده بود که جنگی تمام‌عیار در جبهه سوم ایجاد نکند.

با این وجود، حمله اسرائیل به یمن لحظه‌ای مهم در جنگی بود که پیش از آن شاهد تبادل آتش اسرائیل با ایران و متحدانش در سراسر خاورمیانه بوده است؛ اما ارتش اسرائیل روز شنبه گفت که به اسرائیلی‌ها توصیه شده است که به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند و این نشان می‌دهد که انتظار تشدید تنش قریب‌الوقوع را ندارند. شورای امنیت اسرائیل اعلام کرد، ایالات متحده در حملات روز شنبه شرکت نداشته و اسرائیل نه تنها در این حمله آمریکا را در جریان نگذاشته، بلکه  کمکی هم دریافت نکرده است. با این حال، یک مقام نظامی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که اسرائیل قبل از حمله به متحدان خود اطلاع داده است.

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، این حمله می‌تواند بحران انسانی موجود در یمن را شدت بخشد؛ کشوری که به‌دلیل سال‌ها جنگ داخلی ویران شده است و بسیاری از مردم برای جلوگیری از گرسنگی به کمک‌های خارجی وابسته هستند. «محمد البشا» کارشناس ارشد خاورمیانه در گروه ناوانتی، یک سازمان تحقیقاتی گفت که آسیب‌های ناشی از حملات هوایی احتمالا به کمبود شدید سوخت در سراسر شمال یمن منجر می‌شود و «خدمات ضروری مانند ژنراتورهای دیزل برای بیمارستان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» وی افزود: «آسیب وارده به نیروگاه حدیده، همراه با گرمای شدید تابستان، درد و رنج مردم محلی را تشدید خواهد کرد.»

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: پس از اینکه حوثی‌ها شروع به شلیک موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل کردند، ارتش اسرائیل متوجه شد که فهرست فوری از اهداف در یمن را ندارد. به گفته این مقام، اداره اطلاعات نظامی اسرائیل تیمی را برای شروع ساخت بانکی از اهداف برای حمله در صورت فرا رسیدن لحظه موعود ایجاد کرد. منیر احمد، یکی از ساکنان حدیده گفت: «حملات اسرائیل آن‌قدر شدید بود که ما را به یاد روزهای اولیه جنگ توسط ائتلاف عربی انداخت.» احمد گفت که پس از این حملات، ساکنان حدیده از ترس کمبود به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی در اطراف شهر شکل گرفت. مقام‌های اسرائیل از این حمله به‌عنوان گامی در جهت بازگرداندن بازدارندگی استقبال کردند. «دنی سیترینوویچ»، افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل و پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت در تل‌آویو گفت که اسرائیل چاره‌ای جز انتقام نداشت؛ اما حمله در یمن بعید است که به جنگ پایان دهد. او گفت که تنها راه برای جلوگیری از ادامه حملات حوثی‌ها به اسرائیل، توافق آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ در غزه است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر