رضایی کوچی: پزشکیان خیلی خواهش کرد، به کابینه رأی دادیم /احمدی: شب‌نامه ها تاثیری در من نداشت /ظهره‌وند: به کل کابینه پیشنهادی رأی ندادم

اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی می‌گویند علت اصلی اینکه کابینه رأی یکدست از مجلس گرفت سخنرانی خود پزشکیان بود چراکه او با این سخنرانی کاری کرد که حتی تندروها هم از مواضع خود دور شوند.

رضایی کوچی: پزشکیان خیلی خواهش کرد، به کابینه رأی دادیم /احمدی: شب‌نامه ها تاثیری در من نداشت /ظهره‌وند: به کل کابینه پیشنهادی رأی ندادم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم بدون هیچ کم و کاستی از مجلس دوازدهم رأی اعتماد گرفت.» این اتفاقی بود که حتی در مورد دوت سیزدهم، یعنی دولت همسو با مجلس هم اتفاق نیفتاد تا جایی که رئیس دولت وقت حتی مجبور شد برای وزارت آموزش و پرورش، 3 وزیر پیشنهاد بدهد. اما چرا مجلس دوازدهم رأی یک دست به کابینه دولت برخاسته از جریان اصلاحات و اعتدال داد؟

این پرسشی است که محمدرضا رضایی کوچی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در پاسخ به آن می‌گوید « پزشکیان خواهش کرد و رویکرد مجلس هم تعامل بود»، موسی احمدی، عضو دیگر همین فراکسیون به فرمایشات رهبری درباره همکاری مجلس با دولت اشاره می‌کند و می‌گوید بر این اساس بود که مجلس به کابینه پیشنهادی رأی اعتماد داد، البته او نقش سخنرانی پزشکیان و استفاده او از تکنیک‌های روانشناسی برای جلب رأی اعتماد نمایندگان را رد نمی‎کند.

ابوالفضل ظهره‌وند، از فعالین ستاد جلیلی که حالا عضو فراکسیون انقلاب است هم بر اثرگذاری سخنرانی پایانی پزشکیان بر دادن رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی اشاره می‌کند و به صراحت اعلام می‌کند که پزشکیان کاری کرد که تندروها از موضع خود کوتاه بیایند.

البته او که بعد از جلسه رأی اعتماد بسیار جدی است و چهره‌ای به دور از خوش‌رویی دارد بر این نکته تاکید می‌کند که خودش رأی یک دست مثبت به مجلس نداده است.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با این سه نماینده مجلس را بخوانید؛

رضایی کوچی: دفاع پزشکیان به رأی آوری ظفرقندی و صالحی امیری کمک کرد

*آقای رضایی کوچی! رای یکدست مجلس به کابینه پیشنهادی تا حدودی غافلگیرکننده بود، به نظر شما علت اصلی این اقدام چه بود؟

دفاع پزشکیان بسیار موثر بود تا جایی که من فکر می‌کنم اگر پزشکیان این دفاع آخر را انجام نمی‌داد امکان داشت از لیست پیشنهادی دو نفر بیافتند اما دفاع پزشکیان و تاکید بر تعامل و انتظاری که از مجلس داشت، این دفاعیه باعث شد آن دو نفری که احتمال داشت بیافتند، رای اعتماد بگیرند.

*منظور شما از دو نفری که امکان داشت از لیست پیشنهادی بیافتند، آقایان ظفرقندی و میدری است یا افراد دیگر؟

آن دو نفری که پایین‌ترین رأی اعتماد را از مجلس گرفتند یعنی ظفرقندی و وزیر میراث فرهنگی. دفاع پزشکیان کمک کرد که این افراد رای اعتماد بگیرند.

رضایی کوچی: پزشکیان خیلی خواهش کرد، به کابینه رأی دادیم /احمدی: شب‌نامه ها تاثیری در من نداشت /ظهره‌وند: به کل کابینه پیشنهادی رأی ندادم

مجلس از ایده‌آل‌های خود عبور کرد

*یعنی فقط به خاطر خود پزشکیان مجلس به همه اعضای پیشنهادی کابینه رای اعتماد داد؟

در هر صورت بله،  به نظرم برای اینکه کابینه کامل شود و از طرفی پزشکیان خیلی خواهش کرد و از مجلس درخواست کمک  کرد لذا مجلس کمک کرد که کابینه هر چه سریع‌تر تشکیل شود و کارش را شروع کند، لذا مجلس از ایده‌آل‌های خود عبور کرد یعنی با نگاه تعامل با دولت این رأی را دادند.

*برخی از نگاه جانبدارانه هیئت رئیسه مجلس در جریان جلسه رای اعتماد می‌گویند، نظر شما چیست؟

به نظرم هیئت رئیسه کارش را به خوبی انجام داد و از این منظر ایرادی به هیئت رئیسه نیست چراکه براساس آئین‌نامه کار خود را به خوبی انجام داد.

شب‌نامه‌ها بر روی رای نمایندگان تاثیرگذار نبود

*شب‌نامه‌هایی که برخی علیه کابینه پیشنهادی میان نمایندگان منتشر می‌کردند، بر روی رای اعتماد دادن نمایندگان به کابینه پیشنهادی موثر بود؟

آنها بدون نظر هیئت رئیسه بود و قاعدتا هر بیانیه‌ای که منتشر می‌شد باید از هیئت رئیسه اجازه می‌گرفتند. بنابراین حتی قالیباف هم تذکر داد که نباید این کار انجام می‌شد. اما این شب‌نامه‌ها بر روی رای نمایندگان تاثیرگذار نبود.

موسی احمدی:مجلس برای وفاق ملی از بسیاری از مسائلی که ایراد داشتند، گذشت

موسی احمدی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است سخنرانی پزشکیان بر روی رأی نمایندگان به اعضای پیشنهادی کابینه بسیار موثر بوده است.

*آقای احمدی! پزشکیان در دفاعیه خود از وزرای پیشنهادی از عبارتی نظیر «کوتاه می‌آیم.»  استفاده کرد، همچنین در قسمتی هم از استعلام‌های امنیتی گفت، این اظهارات تا چه اندازه بر روی رای اعتماد مجلس به لیست کابینه پیشنهادی موثر بود؟

پزشکیان دفاع خوبی کرد و براساس اصول روانشناسی و جامعه‌شناختی صحبت کرد. همچنین رهبری فرمودند به دولت کمک کنید و موفقیت این دولت موفقیت همه است. نکته دیگر اینکه پزشکیان گفت من از بین نیروهایی که فکرم می‌رسید که برای این مناصب خوب هستند، بهترین را انتخاب کردم، شاید ایده‌آل من نباشند اما برای نزدیکی به مجلس و جامعه و رفع مشکلات این افراد را انتخاب کردم، همچنین می‌گفت به دنبال وفاق هستیم، مجلس هم به ما کمک کند  که موفق شویم. مجلس برای اینکه این ندای رییس جمهور را مبنای  وفاق، همراهی و همدلی قرار دهد، بسیاری از مسائل و مواردی که ایراد داشت، گذشت.

پزشکیان توانست میان نمایندگان اقناع ایجاد کند

در حقیقت زمانی مصالح و منافع ملی اقتضاء می‌کند انسان چنین تصمیماتی به این شکل بگیرد. بنابراین فکر می‌کنم صحبتی که پزشکیان داشت صحبت منطقی بود و توانست میان نمایندگان اقناع ایجاد کند چراکه زمان، زمانی است که همه باید در کنار هم باشیم و اگر نقاط ضعف و قوتی است، در کنار هم این نقاط ضعف و قوت را برطرف کنیم.

*شنیده می‌شد تا شب قبل از دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی، دو وزیر پیشنهادی لب مرز بودند، چه اتفاقی افتاد که حتی آنها هم از مجلس رای اعتماد گرفتند؟ لابی های لحظه آخر، دفاعیه پزشکیان یا....

 صحبت‌هایی که پزشکیان کرد و نگاهی که نسبت به رهبری وجود دارد که فرمودند همگی کمک کنید دولت موفق شود. البته آراء هم مشخص بود، به این معنی که آرای برخی وزرا پایین بود و آرای تعدادی بسیار بالا بود.

پزشکیان نگاه سیاسی خود را وارد کار نمی‌کند ما هم از بسیاری از مرزها گذشتیم

*اکثریت کابینه پیشنهادی، بیش از 200 رای از مجلس گرفتند که نشان‌دهنده رای مثبت دادن برخی چهره‌های تندرو به کابینه است، این رفتار چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

من فکر می‌کنم آن وفاقی که پزشکیان می‌خواست محقق شده است. همگی دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستیم وقتی مشاهده می‌کنیم که طرف نگاه سیاسی خود را وارد کار نمی‌کند، دخالت نمی‌دهد ما هم گفتیم چون دغدغه مردم را دارد، به خاطر اینکه مشکلات مردم رفع شوند، از بسیاری از مرزها خواهیم گذشت.

رضایی کوچی: پزشکیان خیلی خواهش کرد، به کابینه رأی دادیم /احمدی: شب‌نامه ها تاثیری در من نداشت /ظهره‌وند: به کل کابینه پیشنهادی رأی ندادم

*ارزیابی شما از شب‌نامه‌ها و بیانیه‌هایی که در جریان جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از طرف برخی میان نمایندگان منتشر شد، به چه صورت است؟

در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن شخصیت‌ها و افراد فرق می‌کنند، به عنوان مثال در مورد بنده که قاضی بودم تا برخی مسائل احراز نشوند، خیلی ترتیب  اثر نمی‌دهیم.

*برخی می‌گویند پزشکیان برای گرفتن رای اعتماد کابینه از مجلس از رهبری هزینه کرد، این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

*یعنی شما ارزیابی از این موارد ندارید؟

فعلا خیر. پزشکیان فرد صادق و صاف است چنانچه گفت این مطلب را می‌گویند و گفت، حالا باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

ظهره‌وند: رأی یکدست مثبت به کابینه پیشنهادی ندادم

ابوالفضل ظهره‌وند نیز از جمله اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی، عضو ستاد جلیلی و نماینده مردم تهران است که تاثیر سخنرانی پزشکیان بر رای نمایندگان را انکار نمی‌کند.

*آقای ظهره‌وند! آیا رأی یکدست مثبت به کابینه دادید؟

من به آنچه که تشخیص دادم، لازم باشد رای دادم و  آنهایی که لازم نیست را رأی ندادم.

رضایی کوچی: پزشکیان خیلی خواهش کرد، به کابینه رأی دادیم /احمدی: شب‌نامه ها تاثیری در من نداشت /ظهره‌وند: به کل کابینه پیشنهادی رأی ندادم

*بنابراین رأی یکدست مثبت به کابینه پیشنهادی ندادید؟

خیر، من یکدست مثبت رای ندادم، بنده نماینده مردم هستم و تصمیم می‌گیرم براساس شناختی که دارم رأی بدهم.

*اکثریت بیش از 200 رای اعتماد از مجلس گرفتند، این به معنای رأی دادنن برخی تندروها به کابینه پیشنهادی پزشکیان است؟

بنده نگاهی به تندرو و کندرو ندارم. اینجا فضای سیاسی است و افراد براساس تصمیم و شناختی که دارند، کار خود را انجام می‌دهند. کسی هم از رأی کسی مطلع نیست و خودشان باید پیش خودشان پاسخگو باشند، حتما واکاوی می‌کنند که چرا رأی دادند و یا رأی ندادند. البته سخنرانی پزشکیان هم موثر بود چراکه این دوستان از موضع قبلی خودشان مقداری پایین آمدند.

*در مورد تاثیر شب‌نامه‌ها…

شب‌نامه یعنی چه؟ کسی که شب‌نامه می‌دهد از نظر من قابل اعتنا نیست ، آدم شفاف صحبت می‌کند، شب‌نامه یعنی چه؟

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان