عملیات متقابل حزب‌الله علیه اسرائیل انجام شد؛ گام بعدی چیست؟

فرمول ثبات منطقه‌‌ای

شماره روزنامه: ۶۰۸۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۵ ...

حزب‌الله لبنان از مرحله اول عملیات در واکنش به ترور «فواد شکر» با شلیک 320راکت کاتیوشا و پهپاد به سرزمین‌های اشغالی خبر داد. در پی حمله موشکی گسترده حزب‌الله لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی، یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم برای 48ساعت آینده [از یکشنبه تا پایان امروز دوشنبه] «وضعیت اضطراری» اعلام کرد. تمام سواحل حیفا به‌دلیل وضعیت امنیتی به روی اسرائیلی‌ها بسته شد. دانشگاه‌های اراضی اشغالی نیز امتحانات و تمام فعالیت‌های خود را طی این 48ساعت لغو کردند. در فراخوان‌هایی از صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های واقع در طبریا و حیفا و شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی در نزدیکی مرزها با جنوب لبنان خواسته شده به پناهگاه‌ رفته و خارج نشوند.

 کانال12 رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: «ایرفرانس پروازهای روز یکشنبه خود به سرزمین‌های اشغالی را لغو کرد.» روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت هم به نقل از مدیر فرودگاه بن‌گوریون گفت: «ده‌ها شرکت هواپیمایی خارجی پروازهای خود به اسرائیل را لغو کردند و ما در حال ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی هستیم که پروازهای خود لغو کرده‌اند.» منابع خبری گزارش دادند که 320فروند موشک به 11پادگان و پایگاه رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. در اسرائیل چنین تخمین زده می‌شود که حزب‌الله آماده شلیک حدود 1000موشک به عمق اسرائیل شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده، برای اولین‌بار حزب‌الله از موشک بالستیک نقطه‌زن استفاده کرد که بدون مزاحمت به هدف اصابت کرد. در پی این حملات، حزب‌الله در اولین بیانیه‌ خود اعلام کرد: «در سحرگاه اربعین امام حسین علیه‌السلام سرور و سالار شهیدان، امام آزادگان و مظهر فداکاری و نوع دوستی و سربلندی و در چارچوب واکنش اولیه به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت که منجر به شهادت فواد شکر رحمت‌الله علیه و تعدادی از مردم شریف کشور شد، رزمندگان مقاومت اسلامی، سایت‌ها، پادگان‌ها و گنبد آهنین دشمن در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد زیادی موشک و به سمت یک هدف خاص نظامی رژیم صهیونسیتی که متعاقبا اعلام خواهد شد چه هدفی است، هدف قرار دادند.» الجزیره در گزارش 25اوت خود در همین رابطه نوشت، دلیل اینکه در اربعین امام حسین(ع) این حمله صورت گرفت این است که نشان داده شود که مقاومت از شهادت باکی ندارد. همچنین به‌دلیل گرامیداشت اربعین، چنین حمله ای به اسرائیل صورت گرفت.

در این بیانیه آمده است: «مقاومت اسلامی در لبنان هم اکنون و در این لحظات در بالاترین آمادگی خود قرار دارد و هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به‌ویژه در صورت آسیب دیدن غیرنظامیان، همراه با مجازات سخت و بسیار شدید خواهد بود. تکمیل این عملیات نظامی مدتی طول می‌کشد و پس از آن ان‌شاء‌الله درباره مسیر و اهداف آنها اطلاعیه مفصلی صادر خواهد شد.» حزب‌الله لبنان در بیانیه دوم خود اعلام کرد: «با استعانت از خداوند متعال مرحله اول با موفقیت کامل به پایان رسیده است. این مرحله هدف قرار دادن پادگان‌ها و مکان‌های اسرائیلی برای انهدام موانع در مسیر موشک‌ها و پهپادها برای اهداف عمیق‌تر بود. ثانیا تعداد موشک‌های کاتیوشای پرتاب‌شده به سمت مواضع دشمن تاکنون از 320 فراتر رفته است. سوم، سایت‌هایی که به یاری خداوند متعال هدف قرار گرفتند و آسیب دیدند شامل 1- حکومت میرون 2- آرامگاه نیفی زیو 3- پایگاه ذاتون 4- اصطبل زائورا 5- پایه دشت 6- پادگان کیلا در جولان اشغالی سوریه 7- پادگان UF در جولان اشغالی سوریه 8- پایگاه نفاح در جولان اشغالی سوریه 9- پایگاه یاردن در جولان اشغالی سوریه 10- حکومت عین زی تیم 11- پادگان راموت نفتالی بوده است.»

اهداف حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

مقاومت اسلامی لبنان در سومین بیانیه خود اعلام کرد: «تمام پهپادهای تهاجمی در زمان‌های تعیین‌شده و از تمامی سکوهای پرتاب به حرکت درآمدند و از مرزهای لبنان عبور کردند. پهپادها از مسیرهای متعدد به سمت اهداف مورد نظر حرکت کردند. عملیات نظامی امروز [یکشنبه] ما به لطف خداوند متعال با موفقیت به پایان رسید. ادعای دشمن صهیونیستی درباره حملات پیش‌دستانه و خنثی کردن عملیات مقاومت، ادعایی پوچ و بی‌اساس است و با واقعیت موجود منافات دارد.»

نشست ویژه امنیتی در وزارت جنگ اسرائیل

در پی این حملات نشست ویژه امنیتی رژیم صهیونیستی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یو آو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی در محل وزارت جنگ در منطقه امنیتی کریاه برگزار شد. برگزاری این نشست در حالی است که برخی از منابع محلی از اخلال در سیستم GPS در بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی خبر دادند. ارتش صهیونیستی مدعی است: «پس از اطلاع از آمادگی حزب‌الله برای پرتاب هزاران موشک، بیش از 100جنگنده سکوهای پرتاب موشک حزب‌الله را در لبنان هدف قرار دادند که برخی از آنها مرکز اسرائیل را هدف گرفته بود.» خبرنگار شبکه خبری «المیادین» مستقر در جنوب لبنان درباره تحولات صبح دیروز یکشنبه در مرزهای جنوبی لبنان و فلسطین اشغالی اظهار کرد: «صحبت‌های رژیم اشغالگر درباره حمله پیش‌دستانه نادرست است و حملات مقاومت پیش از حملات هوایی علیه جنوب انجام شدند.»

«المیادین» بر اساس اطلاعات موثقی اعلام کرد: پاسخ مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید فواد شکر با بالاترین درجه دقت و موفقیت انجام شد و آنچه رژیم اشغالگر تا این لحظه درباره «خنثی کردن» عملیات حزب‌الله گفته، دروغ نظامی و ادعایی رسانه‌ای با هدف گمراه کردن افکار عمومی جامعه اسرائیل است. در همین رابطه، شبکه12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک منبع در ارتش این رژیم مدعی شد که «6 هزار موشک و پهپاد که برای شلیک آنها به اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود، منهدم شدند.»

به گزارش الجزیره به نقل از «سامی نادر»، مدیر موسسه امور استراتژیک لوانت، تحولات روز یکشنبه (دیروز 4شهریورماه) «پتانسیل کشاندن کل منطقه به جنگ تمام عیار» را دارد، اما حزب‌الله و اسرائیل «در تلاشند از آن اجتناب کنند.» بر همین اساس، خبرگزاری رویترز هم به نقل از «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل گزارش داد که «اسرائیل به دنبال جنگی تمام‌عیار نیست، اما بر اساس تحولات میدانی عمل خواهد کرد.» سامی نادر به الجزیره گفت که این رویدادها حاکی از «تشدید شدید از نظر دامنه عملیات و شدت» است. «زینه خُدر» گزارشگر الجزیره، معتقد است که زبان مورد استفاده اسرائیل بر «دفاع از خود» و محافظت از اسرائیلی‌ها در برابر حملات متمرکز شده است که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد اسرائیل در حال حاضر تشدید تنش را دنبال نخواهد کرد.

«ویوِک شانکار» هم در گزارش 25اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، اسرائیل و حزب‌الله، دیروز یکشنبه وارد یکی از شدیدترین درگیری‌های خود در ماه‌های اخیر شدند و این نگرانی را دامن زد که منطقه به سمت یک درگیری گسترده‌تر پیش می‌رود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که که با حدود 100جت جنگنده، بیش از 40 هدف را در جنوب لبنان در یک حمله پیش از سپیده‌دم بمباران کرده است. اسرائیل این را یک حمله «پیشگیرانه» در برابر حمله «گسترده» که حزب‌الله در حال برنامه‌ریزی علیه اسرائیل بود، توصیف کرد. «ناداو شوشانی» سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران ادعا کرد که حزب‌الله قصد داشت مقادیری موشک را به سمت مرکز اسرائیل پرتاب کند که می‌توانست یک تنش جدی باشد. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، حزب‌الله عمدتا اهدافی را در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل با لبنان هدف قرار می‌داد.

«فراس ابیض» وزیر بهداشت لبنان نیز گفت: در حملات اسرائیل دست‌کم یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، این حملات «خشونت‌آمیزترین حملات از زمان آغاز جنگ» بوده و به زیرساخت‌های محلی از جمله شبکه‌های برق و آب «خسارات شدید» وارد کرده است. با این حال، به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، اسرائیل روز یکشنبه وضعیت اضطراری نادری را اعلام کرد و محدودیت‌هایی را هم برای تجمعات عمومی اعمال کرد. اما این واقعیت که فرودگاه نزدیک تل‌آویو برای مدت کوتاهی بسته شد، نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل انتظار حملات به عمق قلمرو خود را نداشت. به گفته یک مقام اطلاعاتی غربی، با وجود تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله، اسرائیل منتظر پاسخ سخت حزب‌الله است.

«نیلز آدلر» و «اوموت اوراس» هم در گزارش 25اوت که همواره به روزرسانی می‌شد نوشتند، این تشدید بحران در حالی رخ می‌دهد که رویترز گزارش داد که هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس در مذاکرات قاهره دیده نمی‌شود. یک مقام فلسطینی مطلع از مذاکرات اعلام کرد که هیات حماس که در قاهره حضور داشت، این شهر را ترک کرده است. «ندا ابراهیم» هم در گزارش دیگری برای الجزیره نوشت، فرودگاه بن‌گوریون یکی از مراکز استراتژیک و مهم بود که اسرائیل انتظار حمله به آن از سوی حزب‌الله را داشت. با این حال، برخی ایرلاین‌ها پرواز به این فرودگاه را متوقف کردند.

«زینه خدر» هم نوشت، اگرچه اسرائیل اعلام کرده که این دور از عملیات به پایان رسیده است، اما حزب‌الله اعلام کرد که این تازه آغاز عملیات انتقامی وعده داده شده است. او می‌نویسد: وقتی پای چنین حملات و تشدید تنش‌هایی به میان می‌آید، اسرائیل توپ را به زمین حزب‌الله می‌اندازد و می‌گوید: «کار ما تمام شده؛ از این به بعد به هرگونه حمله حزب‌الله پاسخ می‌دهیم.» به این روش، اسرائیل چنین وانمود می‌کند که حزب‌الله به دنبال درگیری و تنش است. به نوشته این گزارشگر، سخنگوی ارتش اسرائیل دست‌کم 3بار اعلام کرده که اقدام ما «دفاع از خود بود».

بایدن اوضاع را از نزدیک زیرنظر دارد

در ایالات متحده، «شان ساوت» سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که جو بایدن از نزدیک وضعیت اسرائیل و لبنان را زیر نظر دارد. ساوت گفت: «به دستور بایدن، مقامات ارشد آمریکا به‌طور مداوم با همتایان اسرائیلی خود در ارتباط هستند. ما به حمایت از اسرائیل و به تلاش برای ثبات منطقه ادامه خواهیم داد. همان‌طور که قبلا گزارش دادیم، وزیر دفاع ایالات متحده، لوید آستین، با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، صحبت کرده و آستین دوباره بر تعهد قاطعانه ایالات متحده به اسرائیل در برابر هرگونه حمله تاکید کرد.» روزنامه تایمز اسرائیل هم نوشت، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، پس از حملات ارتش صهیونیستی علیه جنوب لبنان با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت‌وگو کرد. گالانت گفت: «ما حملات دقیقی را در لبنان انجام داده‌ایم تا تهدیدی قریب‌الوقوع را خنثی کنیم. ما تحولات بیروت را از نزدیک دنبال می‌کنیم و مصمم هستیم که از همه ابزارها استفاده کنیم.»

ثبات استراتژیک؛ میوه تنش‌های اخیر منطقه‌ای

جزئیات عملیات حزب‌‌‌الله به روایت نصرالله

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان