دولت از تحقق بودجه معلولان فرار می‌کند/حق پرستاری جانبازان ۱۰ برابر حق پرستاری معلولان/ دولت چهاردهم برادری خود را ثابت کند

مدیر کمپین معلولان از ترفند جدید دولت برای فرار از تحقق بودجه حوزه معلولان از طریق افزایش دیرهنگام مستمری معلولان و عدم پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل از افزایش، خبر داد.

دولت از تحقق بودجه معلولان فرار می‌کند/حق پرستاری جانبازان 10 برابر حق پرستاری معلولان/ دولت چهاردهم برادری خود را ثابت کند

رویا بابائی: بهروز مروتی گفت: دولت در سال‌های اخیر از افزایش دیرهنگام دریافتی‌های معلولان و عدم پرداخت مابه‌التفاوت آن در اثر مشمول زمان شدن به‌عنوان ترفندی برای عدم پرداخت کامل تعرفه‌ها و فرار از تحقق بودجه این حوزه استفاده می‌کند.

وی توضیح داد: در سال‌های اخیر دولت افزایش تعرفه دریافتی‌های معلولان از جمله مستمری، حق پرستاری، کمک‌هزینه تهیه لوازم بهداشتی و... را تا چند ماه از سال اعمال نمی‌کند و از نیمه‌های سال با رسانه‌ای شدن موضوع اقدام به افزایش تعرفه‌ها می‌کند؛ اما مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته را یا با تأخیر می‌پردازد و یا نمی‌پردازد.

مروتی با بیان این مطلب که امسال هم با این‌که اکنون در شهریورماه هستیم تعرفه‌ها را افزایش نداده‌اند و برنامه‌ای هم برای پرداخت مابه‌التفاوت ندارند، تأکید کرد: به نظر می‌آید این روش، راهکار جدید دولت برای دورزدن معلولان و عدم تحقق‌بخشی از بودجه‌های اختصاص‌یافته به این حوزه باشد و ظاهراً برای پوشاندن کسری بودجه در سایر موارد، از سروته بودجه معلولان می‌زنند.

این فعال حوزه معلولان ادامه داد: دولت امسال هنوز 600 هزار تومان به‌عنوان کمک‌هزینه وسایل بهداشتی و 2 میلیون و 100 هزار تومان به‌عنوان حق پرستاری به افراد دارای معلولیت پرداخت می‌کند درحالی‌که با افزایش متعارف سالانه مبلغ کمک پرستاری امسال 2 میلیون و 940 هزار تومان باید باشد.

دولت از تحقق بودجه معلولان فرار می‌کند/حق پرستاری جانبازان 10 برابر حق پرستاری معلولان/ دولت چهاردهم برادری خود را ثابت کند

حق پرستاری جانبازان 10 برابر حق پرستاری معلولان است

این فعال حوزه معلولان در ادامه افزود: حق پرستاری افراد دارای معلولیت 2 میلیون و 100 هزار تومان است در حالیکه حق پرستاری جانبازان بیش از 10 برابر این مبلغ و معادل 21 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی یک پرستار تمام‌وقت دست‌کم بین 20_25 میلیون تومان هزینه دارد، این در حالی است که دولت امسال حتی افزایش متعارف سالانه حق پرستاری و کمک‌هزینه تهیه لوازم بهداشتی معلولان را اعمال نکرده و باگذشت 6 ماه از سال هنوز مبالغ سال قبل را به این گروه می‌پردازد.

مروتی توضیح داد: درحالی‌که نیاز دو گروه جانبازان و معلولان با هم یکسان است و دولت هم به این امر اشراف دارد، ما نمی‌گوییم چرا به جانبازان مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند بلکه می‌گوییم مبالغی که برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده، ناعادلانه است.

کمک‌هزینه معیشتی معلولان ناعادلانه است

مروتی همچنین کمک‌هزینه معیشتی مطابق آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (15) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور را نیز در مورد معلولان ناعادلانه و حتی ظالمانه خواند و اضافه کرد: ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان تکلیف کمک‌هزینه معیشت معلولان را معین و مشخص کرده؛ اما سال گذشته و امسال، مجلس با تصویب بند «ب» تبصره 15 قانون بودجه کشور، راه دورزدن قانون حمایت از حقوق معلولان را برای دولت هموار کرده است.

به گفته وی بر اساس بند ب تبصره 15، کمک‌هزینه معیشتی برای سه دهک اول با لحاظ بُعدخانوار یک تا پنج‌نفره، بین 1 تا 3 میلیون و برای دهک‌های بالاتر را 500 هزار تومان در نظر گرفته؛ اما همین مبلغ برای جانبازان محترم از 6 میلیون و 100 تا 7 میلیون و 400 هزار تومان منظور شده است.

دولت از تحقق بودجه معلولان فرار می‌کند/حق پرستاری جانبازان 10 برابر حق پرستاری معلولان/ دولت چهاردهم برادری خود را ثابت کند

دولت چهاردهم برادری خود را ثابت کند

مدیر کمپین معلولان قطع مستمری 13 هزار مددجوی بهزیستی در سال جاری را نمونه بارز گردن‌نگرفتن معلولان دانست و گفت: این پروژه‌ای است که در دولت سیزدهم شروع شده اما اگر دولت چهاردهم واقعاً بنای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به‌ویژه معلولان را دارد باید این روند معیوب را متوقف و ترمیم کند.

مروتی ادامه داد: امیدواریم دولت چهاردهم صحت گفتار، شعارها و وعده‌های خود را از اجرای وصل کردن مستمری این 13 هزار نفر و همچنین پرداخت مابه‌التفاوت دریافتی‌های معلولان شروع کند.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان