علیرضا بهبودی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: دیدگاه بیشتر استادان و طلاب حوزه در سالیان طولانی این بوده است که فقاهت، قله حوزه علمیه است. به همین دلیل قرآن و عترت جزء فروعات محسوب میشده است.
وی ادامه داد: توجه به قرآن و عترت در حدی بوده است که اگر طلبهای خودش به قرآن و ادعیه و ... احساس نیاز میکرده، سراغ آن میرفته است وگرنه ساختار آموزشی ایجادکننده احساس نیاز به قرآن و عترت به صورت سیستمی نبوده و برنامهریزی مدون و منسجمی هم صورت نمیگرفته است.
تراکم دروس حوزه؛ مانع تقویت جایگاه قرآن
مسؤل آموزش اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه گفت: یکی از موانع که در دهههای قبل و همچنین در مقطع کنونی در راه فراگیر شدن دروس قرآنی در حوزه وجود داشته و کمابیش وجود دارد بحث تراکم دروس حوزوی است که معاونت تهذیب نیز با همین آسیبشناسی وارد کار شد و طراحی طرح ده ساله آموزش قرآن در حوزه با هدف تقویت جایگاه قرآن در حوزههای علمیه صورت گرفت.
بهبودی با بیان اینکه وضعیت و جایگاه قرآن در حوزه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و در حال رونق بیشتری است، اظهار کرد: این رویکرد با راهاندازی مراکز تخصصی قرآنی مانند مرکز تخصصی تفسیر، مدرسه عالی تفسیر همچنین راهاندازی مدارس قرآنی در حوزه تقویت شده و این روند توسعه و تعمیق بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه محوریت کار در حوزه باید ثقلین باشد تصریح کرد: از سالهای دور مراکزی مانند مرکز تخصصی مهدویت، امامت و بنیاد نهجالبلاغه ایجاد شده و در بحث عترت کارهایی صورت گرفته و رشتههای تخصصی تا بالاترین سطوح وجود دارد که اگرچه باید تقویت شود، ولی در بحث ادعیه و زیارات به عنوان بخشی از عترت کار چندانی نشده است.
تقویت جایگاه قرآن در حوزه امروز نیازمند برنامهریزی است
بهبودی ادامه داد: شیوه حوزه سنتی این بوده است که خود طلاب به دنبال آموزش و فراگیری قرآن و تفسیر و ... بروند و افراد بزرگی نیز که وارد عرصه قرآنی و تفسیر و ... شدهاند محصول سیستم آموزشی آن حوزهها نبود، بلکه علاقه و استعداد فردی آنان منشا پیدایش آثار بزرگی مانند تفسیر المیزان شده است اما در حوزه امروز، تقویت روند قرآنی نیازمند برنامهریزی است.
وی با بیان اینکه حوزه امروز در مواردی متفاوت از وضعیت سنتی خود شده است گفت: طلاب نباید به خود واگذاشته شوند، زیرا قرآن و ادعیه محور کار تبلیغ است و یک مبلغ در درجه اول با قرآن و بعد هم با ادعیه سر و کار دارد.
بهبودی بیان کرد: در چند سال گذشته شاهد آسیبهایی در زمینه مداحی بودیم که نتیجه دوری برخی مداحان از اشعار و آهنگها و مقاتل معتبر بود. بنابراین اگر آموزشهای رسمی و مستدل قرآن و عترت محور برای مبلغان و ... وجود نداشته باشد، ممکن است عرصه تبلیغ نیز دچار برخی آفات و آسیبها شود.
نقش دعا در درمان مشکلات اجتماعی و فردی
مسؤل آموزش اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه گفت افزود: دعا به عنوان بخش مهمی از عترت نه تنها برای بهبود مشکلات اجتماعی و معنوی جامعه، بلکه برای خود طلاب نیز بسیار مفید و اثربخش است و نقشی اساسی در تحول انسان دارد.
بهبودی تاکید کرد: یکی از مباحثی که باید در قالب مقالات و پایاننامهها بررسی شود «نقش دعادرمانی» است، زیرا تجربه نشان داده است که توسل و دعا اثر مهمی در کاهش اختلافات خانوادگی، در تربیت فرزندان، در تقویت روحیه امید به زندگی و حل مشکلات فردی و اجتماعی دارد و خوب است به عنوان پروژه عظیم علمی مورد بررسی محققان قرار گیرد.