دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

ابزاری کوچک مجهز به هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا با ضبط همه مکالمات اطرافتان، از آن‌ها نت‌برداری کند.

دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

غزال زیاری: اگر می‌خواهید در جلسات با خیال راحت و بدون نگرانی شرکت کنید، جزئیات گفتگوها با تمام افرادی که دیدار دارید را ثبت کنید و به خاطر بسپارید، این مقاله مخصوص شماست؛ آن‌هم به شکل یک گردنبند، مچ‌بند یا سنجاق‌سینه ساده.

Plaud یک شرکت هوش مصنوعی است که ابزاری خلاقانه به نام Plaud Note را تولید می‌کند؛ ابزاری که در حقیقت یک ضبط کننده صوتی باریک با بهره‌گیری از ChatGPT است که می‌توانید آن را پشت موبایلتان چسبانده و یا برای ضبط، رونویسی و خلاصه کردن مکالمات، آن را در جیبتان قرار دهید یا به شکل گردنبند، دستبند یا مثل یک سنجاق سینه مورد استفاده قرار دهید.

جدیدترین محصول Plaud

Plaud NotePin، جدیدترین محصول این شرکت است که تمام ویژگی‌های نت‌برداری را داراست. قیمت این محصول تنها 169 دلار است و این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در ماه تا 300 دقیقه صدا ضبط کنید و برای استفاده بیشتر، با پرداخت 79 دلار هزینه سالانه، با بهره‌گیری از طرح حرفه‌ای، هر ماه 1200 دقیقه صدا ضبط کنید و در عین‌ حال از ویژگی‌های بیشتری مثل تشخیص صدای افراد مختلف در نت‌برداری را برایتان فراهم خواهد کرد.

دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

این گجت‌های پوشیدنی

اگر این قابلیت‌ها به نظرتان آشنا می‌رسد، اشتباه نمی‌کنید؛ چراکه پیش ‌از این هم شاهد استفاده از هوش مصنوعی در قالب لباس‌های پوشیدنی و زیورآلات بوده‌ایم. درواقع پوشیدنی‌های هوش مصنوعی فراوان‌اند.

واکنش مصرف‌کنندگان به موج اول گجت‌های هوش مصنوعی، مثل پین هوش مصنوعی Humane و Rabbit R1 بسیار ضعیف بود؛ شاید به این دلیل که آن‌ها واقعاً کار نمی‌کردند، یا تنها در حد یک اپلیکیشن بودند و احمقانه به نظر می‌رسیدند.

حالا تنها انتشار اخباری درباره ساخت Plaud NotePin، موجی از واکنش‌های خشم‌آلود را به همراه داشته و بسیاری از افراد معتقدند که چنین طراحی‌های مبتنی بر شنوایی، برخلاف هنجارهای اجتماعی که مانع از استراق سمع مکالمات می‌شود خواهد بود.

دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

تا به امروز تنها دستگاه سخت‌افزار مجهز به هوش مصنوعی که موفقیتی نسبی کسب کرده، عینک هوشمند Ray-Ban متا بوده است. در اکثر این گجت‌ها، همه‌چیز یا خیلی مبهم به نظر می‌رسد و آن‌طور که در تبلیغات مشاهده می‌شود، عمل نمی‌کند و یا اینکه به‌سادگی می‌توان با بهره‌گیری از یک گوشی هوشمند به بهترین شکل ممکن، از چنین امکانی برخوردار شد.

اما این ناکامی‌های نسبی، مانع از امیدواری کارشناسان تولید ابزارهای هوش مصنوعی نشده و کمپانی‌هایی مثل Plaud، Rewind.AI و Limitless برای تولید دستگاه‌های پوشیدنی مشغول فعالیت هستند؛ درهرحال، توسعه سخت‌افزار کمی زمان‌بر است و باید به چنین کمپانی‌های فرصت داد و این را در نظر داشت که آن‌ها در تلاش برای مدیریت‌پذیرتر و پربارتر کردن زندگی کاری افراد هستند.

مدیران کمپانی Plaud به دنبال آن هستند تا در رویدادها و کنفرانس‌ها، با افراد مختلف ارتباط گرفته و به افراد پیشنهاد دهند تا برای جلسات‌شان از این ابزار بهره ببرند. این محصول برخلاف وعده‌های بی‌شمار برخی از دستگاه‌های هوش مصنوعی، هدفش را یک مورد روشن و واضح عنوان کرده: نت‌برداری! کافی است ضبط را روشن کنید و بگذارید کار خودش را بکند و در نهایت نتیجه را تحویل بگیرید.

ناتان هسو، مدیرعامل Plaud، در نشستی مطبوعاتی پیش از عرضه NotePin گفت: «بیشتر شرکت‌ها این روزها بر روی هوش مصنوعی با داده‌های دیجیتالی شده در اینترنت، متمرکز هستند؛ اما داده‌های زیادی در سناریوی زندگی واقعی ما وجود دارد. هر آنچه می‌گوییم، می‌شنویم و می‌بینیم.»

نگرانی‌های موجود درباره کاستی‌ها

نت‌برداری از زندگی شما، تلاشی ستودنی است. شما می‌توانید بخش عمده کار طولانی و خسته‌کننده پیاده‌سازی یک مصاحبه یا نت‌برداری دستی در جلسات را به یک سرویس تشخیص گفتار خوب واگذار کنید. هرچند که این سرویس‌ها قطعاً بی‌نقص نیستند و ممکن است جملاتی اشتباه و غلط املایی داشته باشند.

آویزیت گوش، محقق سیاست در شرکت هوش مصنوعی Hugging Faceبه این نکته اشاره‌کرده که سیستم تشخیص گفتار هوش مصنوعی ممکن است در تشخیص کلمات افرادی که با لهجه‌های خاص صحبت می‌کنند، دچار اشتباه شود.

دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

مهم‌ترین نکته این است که بدانید این ابزارها چه محدودیت‌هایی ممکن است داشته باشند؛ تکیه چشم‌بسته بر این ابزار می‌تواند در حیطه کاری برایتان دردسرساز شود. گوش دراین‌باره گفت: «این ابزارها ممکن است حرف‌هایی را پیاده‌سازی کنند که هرگز گفته نشده است.»

از سوی دیگر نگرانی‌های امنیتی متعددی هم وجود دارد که هم به اتکا به هوش مصنوعی در جلسات کاری و هم ذخیره اطلاعات زیادی در یک دستگاه پوشیدنی برمی‌گردد. کمپانی Plaud  اعلام کرده که سرویس نت‌برداری و خلاصه‌سازی ابری‌اش به‌صورت پیش‌فرض رمزگذاری شده، اما خود دستگاه این‌طور نیست.

بدین معنا که اگر کاربر دستگاهش را گم کند و شخص دیگری آن را بردارد، با متصل کردن دستگاه به رایانه خود، می‌تواند به فایل‌های ذخیره‌شده در دستگاه دسترسی داشته باشد. البته هسو معتقد است که این مشکل خاصی نیست؛ چراکه NotePin از یک رابط شارژ اختصاصی استفاده می‌کند؛ یعنی فرد دیگری نمی‌تواند به دستگاه دسترسی داشته باشد، مگر اینکه خودش NotePin داشته باشد. به‌علاوه NotePin دارای قابلیتی به نام “Find My” است که به جلوگیری از گم‌شدن آن کمک می‌کند. بااین‌حال، یک ابزار کاملاً ایمن به نظر نمی‌رسد.

او با اشاره به برتری‌های این دستگاه گفت: «تصور کنید کاربران بتوانند تمام مکالمات زندگی روزمره‌شان را، حتی پس از چندین دهه در اختیار داشته باشند. این دستگاه همیشه به شما گوش می‌دهد، شما را یاد می‌گیرد و به‌مرورزمان شخصیت، ترجیحات و تعاملات شما را می‌شناسد. بدین ترتیب روزی می‌توانید از هوش مصنوعی برای بازتولید خود استفاده کنید. اگر بتوان به کاربران کمک کرد تا به خاطرات‌شان متصل شوند، عالی خواهد بود.»

دیگر نگران از دست دادن خاطرات و رویدادها نباشید

مشخص است که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بسیاری از عملکردهای انسانی را تغییر دهد؛ اما برخی از کارشناسان نگران آن هستند که زمانی که این قابلیت‌ها به دستگاه‌های هوش مصنوعی سپرده شوند، آینده به چه ترتیبی رقم خواهد خورد؟

در این ‌بین، هنوز مشخص نیست که آیا مردم واقعاً مایل به سرمایه‌گذاری برای خرید این‌گونه دستگاه‌ها هستند یا نه؛ Plaud گزینه جذاب و قانع‌کننده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما باید وارد بازاری شود که با هزاران دستگاه و برنامه در تلفن‌های هوشمند رقابت کند. پس کاربران باید متقاعد شوند که ابزارهای قدیمی خسته‌کننده‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنند را کنار گذاشته و به سراغ این اختراعات بیایند.

منبع: wired

58321

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان