لزوم مراقبت دوره ای و منظم از کلیه ها در بیماران دیابتی و فشارخونی

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

لزوم مراقبت دوره ای و منظم از کلیه ها در بیماران دیابتی و فشارخونی

دکتر کتایون حسن زاده فوق تخصص نفرولوژی بزرگسالان، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین، با اشاره به اینکه کلیه‌ها به عنوان فیلتر بدن، مواد زائد را دفع می‌کنند، اظهار کرد: بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های ارثی و برخی عفونت ها می توانند به کلیه ها آسیب رسانده و عملکرد آن ها را مختل کرد.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به علائم بیماری های کلیوی اشاره و ادامه داد: بیماری کلیه ممکن است با علائمی مانند کاهش حجم ادرار، تغییر رنگ ادرار، سوزش و تکرر ادرار، افزایش فشار خون، ورم پاها و صورت همراه باشد، در مراحل پیشرفته، بیماری کلیه می‌تواند منجر به نارسایی کلیه و نیاز به دیالیز یا پیوند شود.

دکتر حسن زاده با اشاره به علت ایجاد سنگ کلیه، بیان کرد: مصرف زیاد گوشت قرمز، چربی و نمک، یکی از عوامل اصلی تشکیل سنگ کلیه است، همچنین برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، بر خلاف باور عموم، نوع آب مصرفی و لبنیات تاثیری بر تشکیل سنگ کلیه ندارند.

دکتر حسن زاده تصریح کرد: نارسایی حاد کلیوی می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و عوارض جدی به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: علائم هشداردهنده این بیماری شامل استفراغ مکرر، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و برخی تغییرات در آزمایش‌های خون است لذا توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان