مناظره انتخاباتی ترامپ – هریس چگونه خواهد بود؟

رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا، این هفته مصادف با اولین مناظره «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات به اوج خود می‌رسد و با رقابت تنگاتنگی که در نظرسنجی‌ها میان آنها شکل گرفته، حدس و گمانه‌زنی را بیش از پیش دشوار می‌سازد.

مناظره انتخاباتی ترامپ – هریس چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، اولین مناظره انتخاباتی 2024 در تاریخ 27 ژوئن با حضور «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» نامزد مستعفی حزب دموکرات و رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برگزار شد و از آنجایی که بایدن عملکرد ضعیفی از خود نشان داد، هم‌حزبی‌ها و حامیان مالی کارزارش برای آنکه از پیروزی ترامپ و بازگشت دوباره او به کاخ سفید جلوگیری کنند، به بایدن فشار آوردند تا از رقابت‌ها کناره‌گیری کند و در نهایت بایدن با موافقت با چنین درخواستی، از معاون خود کامالا هریس برای نامزدی حزب دموکرات‌ حمایت کرد.

مناظره انتخاباتی ترامپ – هریس چگونه خواهد بود؟
«جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در مناظره 27 ژوئن 2024

تاریخ مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

فرصت زیادی تا برگزاری انتخابات 2024 آمریکا در پنجم ماه نوامبر (15 آبان) باقی نمانده است و سرانجام ترامپ و هریس پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌ها درباره شیوه و شبکه تلویزیونی مناظره، توافق کردند که طبق تاریخ تعیین‌شده یعنی 20 سپتامبر برای مناظره انتخاباتی رو در روی یکدیگر بایستند.

مناظره انتخاباتی «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» روز چهارشنبه 21 شهریور ماه ساعت 04:30 بامداد به‌وقت تهران در «مرکز ملی قانون اساسی» ایالات متحده واقع در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی‌ نیوز و با اجرای «دیوید مویر» گوینده خبری «ورلد نیوز تونایت» و «لینزی دیویس» مجری برنامه «لایو پرایم» از همین شبکه برگزار خواهد شد.

قوانین مناظره انتخاباتی چگونه تعریف شده است؟

ای‌بی‌سی نیوز گزارش کرد این مناظره انتخاباتی به مدت 90 دقیقه به همراه 2 آگهی بازرگانی پخش خواهد شد و طبق آنچه که اعلام شده است، فرمت برنامه تقریبا همانند مناظره بایدن-ترامپ به میزبانی تلویزیون سی‌ان‌ان خواهد بود.

هر کدام یک از نامزدها 2 دقیقه فرصت خواهند داشت به سوالات پاسخ دهند و 2 دقیقه دیگر هم در اختیار دارند تا به اثبات خلاف ادعای یکی از طرفین بپردازند. هم‌چنین یک دقیقه اضافی هم به هر یک از نامزدها اختصاص داده می‌شود تا شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهند. طبق قوانینی که وضع شده، هیچ تماشاچی در حین این برنامه حضور نخواهد داشت و هر 2 نامزد موظف هستند در طول برنامه بایستند.

علاوه بر این، به هر یک از نامزدها قلم، کاغذ و یک بطری آب داده خواهد شد اما آنها اجازه ندارند هیچ یادداشت از پیش‌ نوشته شده‌ای با خود به روی صحنه ببرند.

ای‌بی‌سی نیوز تاکید می‌کند که هیچکدام از نامزدها از پیش به موضوعات و سوالات دسترسی نخواهند داشت و هیچ بیانیه‌ای در ابتدای این مناظره ایراد نخواهد شد اما در پایان مناظره، همچون مناظره پیشین، هر یک از نامزدها 2 دقیقه فرصت خواهند داشت تا بیانیه پایانی خود را عنوان کنند و طبق قرعه‌ای که انجام شده، ترامپ با بیانیه خود به این مناظره پایان خواهد داد و هریس در سمت راست جایگاه قرار خواهد گرفت.

یکی از قوانینی که اخیرا ستاد انتخاباتی هریس و ترامپ با یکدیگر اختلافاتی درخصوص آن داشته‌اند، خاموش یا روشن بودن میکروفون‌ها بوده است. ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» اصرار داشت که وقتی یکی از طرفین در حال صحبت است، میکروفون طرف دیگر بسته باشد؛ قانونی که با اصرار «جو بایدن» در مناظره با ترامپ وضع شده بود.

با این حال، ستاد انتخاباتی «کامالا هریس» تاکید خاصی بر باز بودن میکروفون‌ها برای مناظره دهم سپتامبر داشته اما در نهایت به‌رغم تلاش‌های هریس، تلویزیون ای‌بی‌سی نیوز اعلام کرد این مناظره با میکروفون‌های خاموش برگزار می‌شود.

مناظره انتخاباتی ترامپ – هریس چگونه خواهد بود؟
«کامالا هریس» در کنوانسیون ملی حزب دموکرات، 22 اوت

ستاد انتخاباتی هریس در نامه‌ای به ای‌بی‌سی نیوز که توسط روزنامه واشنگتن‌پست رویت شده، نوشته است: «این فرمت به هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و دادستان سابق آسیب خواهد زد و ترامپ از آن سود خواهد برد و ما حدس می‌زنیم که دلیل اصلی ستاد او بر میکروفون‌های خاموش همین است.»

«جیسون میلر» مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ هم در بیانیه‌ای به پایگاه خبری آکسیوس گفت: «ستاد انتخاباتی ما با مناظره ای‌بی‌سی نیوز تحت شروط و قوانین مشابه مناظره سی‌ان‌ان موافقت می‌کند.»

نامزدها پیرامون چه مسائلی به چالش کشیده می‌شوند؟

از آنجایی که ای‌بی‌سی نیوز سوالات مربوط به مناظره را منتشر نخواهد کرد، دقیقا مشخص نیست موضوعات این دور از مناظره چه خواهد بود اما با توجه به مناظره اول، سیاست داخلی آمریکا و مسائل روز جهان می‌توان تا حدی برخی از آنها را حدس زد.

یکی از مسائل مهمی که در مناظره اول به‌خصوص توسط ترامپ دائما برجسته می‌شد، مسئله مرزهای آمریکا و ورود مهاجران غیرقانونی به خاک ایالات متحده بوده است؛ مسئله‌ای که انتظار می‌رود این بار هم از اهمیت یکسانی برخوردار باشد. هم‌چنین مسئله حق سقط جنین، تورم و اقتصاد این کشور از دیگر مسائل حیاتی بوده که احتمالا در این مناظره هم عنوان خواهند شد.

در حوزه سیاست خارجه، جنگ اوکراین، جنگ غزه و وضعیت کنونی غرب آسیا قطعا از کلیدی‌ترین مسائلی هستند که بر مناظره انتخاباتی 2024 سایه افکنده و هر کدام از نامزدها با توجه به سیاست‌های کاری و حزبی خودشان پاسخ‌هایی را در این زمینه ارائه خواهند داد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نتایج اغلب نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که «دونالد ترامپ» 78 ساله و «کامالا هریس» 59 ساله میزان محبوبیت تقریبا یکسانی دارند و پرونده‌های قضایی متعددی که علیه ترامپ در جریان است، تاثیری بر محبوبیت او نداشته است.

مناظره انتخاباتی ترامپ – هریس چگونه خواهد بود؟
«دونالد ترامپ» در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، 16 ژوئیه

تازه‌ترین نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و سیه‌نا کالج نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا با 48 درصد آرا، از «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات با 47 پیشتاز است، آماری که با نظرسنجی برگزارشده در ماه ژوئیه، بلافاصله پس از کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌ها، مشابه است.

بر اساس نظرسنجی دیگری از سوی موسسه تحقیقاتی «امرسون»، کامالا هریس با 2 امتیاز از دونالد ترامپ پیشی گرفته و در مجموع 49 درصد از آرای احتمالی در انتخابات 2024 را به دست می‌آورد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: «محبوبیت این 2 نامزد اصلی انتخابات آمریکا در ایالت‌های کلیدی و تاثیرگذار این کشور هم به یکدیگر نزدیک است و این یعنی رقابتی تنگاتنگ پیش روی آنها خواهد بود. فرصت کمی برای نامزدها باقی مانده و به نظر می‌رسد ترامپ ترفند خاصی در ادامه نداشته باشد، اما رای‌دهندگان هنوز به‌صورت کامل با سیاست‌های هریس آشنا نیستند و ممکن است آرای او تغییر کند.»

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان