گل گاو زبان؛ ایرانی بهتر است یا خارجی؟

گل گاو زبان گیاهی است که ایرانیان با خشک کردن گلبرگ‌ها و برگ‌ها و استفاده از آن به عنوان دمنوش و شربت از فواید زیاد آن بهره برده‌اند.

گل گاو زبان؛ ایرانی بهتر است یا خارجی؟

گیاه گاو زبان ایرانی با گاو زبان مشهور در گیاه درمانی نوین، متفاوت است و هر دو جنس آن با وجود ویژگی های درمانی، برای برخی افراد و بیماران محدودیت مصرف دارد.

دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران در این‌باره می گوید: هر دو جنس گاو زبان (ایرانی و اروپایی)، کاربردهای نسبتا مشابهی دارند اما گاو زبان اروپایی، به خاطر وجود آلکالوئیدهای پیرازولیدن، در بیماری های کبدی و در دوره بارداری محدودیت مصرف دارد. 

وی درباره گاو زبان ایرانی می گوید: در متون طب ایرانی طبیعت این گیاه، گرم و تر در درجه اول ذکر شده بنابراین از جهت طبع، ایمن شمرده می شود. البته هرگز نمی توان گفت اگر گیاهی طبع معتدل یا نزدیک به اعتدال داشته باشد، بی زیان و ایمن است.

مصرف مجاز روزانه گل گاو زبان

انوشیروانی با اشاره به اینکه جوشانده گل گاو زبان ایرانی، برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار سودمند است می گوید: مقدار مصرف روزانه گاو زبان در یک فرد بالغ حدود 5 گرم است که باید در حجم حدود یک و نیم لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه آرام و ملایم جوشانده شود. افزودن لیموعمانی یا آب لیمو به جوشانده گاو زبان ضروری نیست ولی آن را خوشرنگ و خوشگوار می کند و مهم تر اینکه برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می شوند سودمندتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان