هر آیه‌ قرآن سهمی از کرامت‌سازی برای انسان دارد

امام جمعه قزوین گفت: یکی از زیباترین اسامی برای آیات قرآن این است که می‌گوییم «آیات کریمه»، یعنی هر آیه‌ای یک سهمی از کرامت‌سازی برای ما دارد.

هر آیه‌ قرآن سهمی از کرامت‌سازی برای انسان دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در مراسم اختتامیه چهل‌وهفتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اظهار کرد: خدای متعال در آیه 82 سوره اسراء می‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی (و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می‌‏کنیم ولی ستمگران را جز زیان نمی‏‌افزاید).

وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید ما قرآن را هم غذا و هم دوا برای رشد و کمال انسان نازل کردیم، اگر کسی مؤمن باشد قرآن هم غذای او و هم دوای اوست، اگر مؤمن نباشد جز خسارت چیزی به او نمی‌دهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ممکن است دو درخت پژمرده باشند، یکی در اثر بیماری و دیگری بر اثر تشنگی پژمرده باشد، آن درختی که بر اثر بیماری پژمرده است، هر چه بیشتر آب بخورد پژمرده‌تر و پوسیده‌تر می‌شود، تا جایی که از بین می‌رود، اما درختی که از تشنگی پژمرده شده، اگر آب بخورد جان تازه‌ای می‌گیرد و رشد و رویش پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: قرآن منافقین، ملحدین و کفار را بیمار می‌داند، فلذا برای آن‌ها کاری نمی‌کند، اما مؤمنینی که عطش قرآن دارند و پژمردگی‌شان به‌خاطر فاصله گرفتن از قرآن است، وقتی قرآن به جانشان می‌نشیند، جان می‌گیرند و طراوت پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) نیز در رابطه با قرآن فرموده‌اند جان شما و قرآن، قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهید، یعنی قرآن را زینت‌المجالس نبینید، بلکه ببینید قرآن چه انتظاری از شما دارد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: بنابراین هر کجا از قرآن فاصله گرفتیم ضرر کردیم و هر کجا خود را در خدمت قرآن قرار دادیم فایده بردیم، خدای متعال در آیه 113 سوره هود فرمود مبادا به ستمگران تکیه کنید، زیرا آتش می‌گیرید، ما هر وقت به آمریکا و جاهای دیگر تکیه کردیم، قدرت، عزت، استقلال، وحدت و ایمانمان به آتش کشیده شد، از آن موقعی که آمدیم به این آیه عمل کردیم خودمان را پیدا کردیم و عزت، آبرو و امنیت‌مان ارتقا یافت.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) راجع به قرآن فرموده است خدا را، خدا را، درباره قرآن فراموش نکنید، مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در شب عاشورا به واسطه حضرت ابوالفضل (ع) از سپاه دشمن مهلت گرفتند تا نماز و قرآن بخوانند و دعا و استغفار کنند، بنابراین یکی از عناصر مهمی که حضرت قصد داشتند در شب عاشورا انجام دهند، تلاوت قرآن بود، حضرت می‌خواست این را به ما یاد بدهد که باید تا زنده‌ایم با قرآن زندگی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام زین‌العابدین (ع) فرمود اگر همه آدم‌های زمین از مغرب تا مشرق زنده نمانند، من وحشت‌زده نمی‌شوم، به شرطی که قرآن با من باشد.

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمود بر شما باد که قرآن تلاوت کنید؛ تلاوت با قرائت فرق دارد، تلاوت از تلو می‌آید، یعنی وقتی قرآن می‌خوانی، قرآن شما را با خودش ببرد، امام (ع) در ادامه فرمود بهشت درجاتی به اندازه تعداد آیات قرآن دارد، وقتی قیامت می‌شود به آدم‌ها می‌گویند قرآن را قرائت کن و درجه بگیر.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: البته منظور از این حدیث انس قلبی با قرآن و حقیقت عمل به حقایق قرآن است، این‌ها دست ما را می‌گیرند و درجات ما را مشخص می‌کنند، هر آیه‌ای که می‌خوانیم یک درجه بر درجات ما افزوده می‌شود.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال فرموده است «و لقد کرّمنا بنی آدم»، یعنی بنای خدا بر این است که آدم‌ها با کرامت باشند، چرا که شخصیت‌شان با کرامت درست شده است، خداوند می‌فرماید رسولی که قرآن را برای شما آورده رسول اکرم است، آورده این قرآن هم کریم است، مبدأ نزولش هم کرامت خداست.

وی تأکید کرد: همه آیات قرآن حکیم، عظیم و عزیز هستند، اما یکی از زیباترین اسامی برای آیات قرآن این است که می‌گوییم «آیات کریمه»، یعنی هر آیه‌ای یک سهمی از کرامت‌سازی برای ما دارد.

هر آیه‌ قرآن سهمی از کرامت‌سازی برای انسان دارد

امام جمعه قزوین تصریح کرد: هرگز قرآن از اهل بیت (ع) جدا نیست، ترکیب قرآن و اهل بیت (ع) ما را نورانی می‌کنند، خدای متعال در آیه 40 سوره نور می‌فرماید هر کس که خدا او را نورانی نکند، هیچ نوری در زندگی او نخواهد بود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان