گوگل مپ از یک فاجعه باستانی پرده برداشت/ عکس

ژوئِل لاپوآنت حین برنامه‌ریزی برای سفر کمپینگ در کِبِک، ساختاری نادر و غیرعادی پیدا کرد که محققان تصور می‌کنند می‌تواند در اثر برخورد باستانی یک شهاب‌سنگ به وجود آمده باشد.

گوگل مپ از یک فاجعه باستانی پرده برداشت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از  فرادید، خیلی از مردم تا به حال در حین جستجو در نقشه‌های گوگل چیزهای عجیب و غریبی کشف کرده‌اند. در جدیدترین مورد، ژوئِل لاپوآنت به طور تصادفی با ساختاری غیرمعمول و تقریباً کروی در حدود 15 کیلومتر در سراسر دریاچه مارسال در کبک برخورد کرد. لاپوآنت با پی‌یِر روشِت ژئوفیزیکدان از مرکز تحقیقات علوم زمین زیست محیطی (CEREGE) در فرانسه برای کمک به شناسایی این ساختار عجیب تماس گرفت.

به طور کلی ساختارهایی که در نقشه‌های گوگل یافت می‌شوند چیزهای مهمی نیستند، اما ممکن است ساختار تازه کشف‌شده ناشی از یک رویداد برخوردی قدیمی باشد. روشِت می‌گوید: «توپوگرافی نشان می‌دهد ممکن است این ساختار در اثر یک برخورد شکل گرفته باشد.» روشِت و همکارانش که کنجکاو شده بودند، نگاه دقیق‌تری به این منطقه انداختند و حالا حدس می‌زنند حلقه کوه‌های کوچک اطراف دریاچه ممکن است قبلاً به اشتباه طبقه‌بندی شده باشند.

این ناحیه هیچ نشانی از ناهنجاری گرانشی ندارد. با این حال، تیم بر این باور است که داده‌ها به قدر کافی دقیق نیستند تا ناهنجاری‌هایی با قطر کمتر از 10 تا 15 کیلومتر را تشخیص دهند و به کار میدانی بیشتری نیاز است.

گوگل مپ از یک فاجعه باستانی پرده برداشت/ عکس

اگرچه این مسئله هنوز تایید نشده، اما نشانه‌های امیدوارکننده حاکی از آن است که لاپوآنت حین مرور نقشه‌های گوگل با یک رویداد برخوردی باستانی مواجه شده است. با نگاه به نمونه‌های گرفته‌شده از محوطه، سیلیکات، مگنتیت فراوان، سولفیدها و زیرکون‌ها شناسایی شدند که همگی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از سنگ مذاب برخوردی هستند. تیم بر اساس سطوح فرسایش، تخمین می‌زند این برخورد بین 450 تا 38 میلیون سال پیش رخ داده است.

«بر اساس شواهد اولیه موجود، دریاچه مارسال کاندیدای جدی برای تبدیل شدن به یازدهمین سازه ضربه‌ای تاییدشده از کبک است. تأیید منشأ برخورد از نمونه‌برداری‌های موجود یا جدید به سفرهای اعزامی آینده موکول خواهد شد.»

این تیم امیدوارست به زودی از محوطه بازدید کند تا آن را برای بدست آوردن شواهد بیشتر رویداد برخوردی ارزیابی کند. این یافته‌ها در مقاله‌ای در هشتاد و ششمین نشست سالانه انجمن شهاب‌سنگ 2024 ارائه شدند.

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان