نقشه طرح ترافیک تهران ۱۴۰۳

این روزها خیابان‌های کلان‌شهرها پر از خودروهایی هستند که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شوند. برای آن‌که بتوانیم تردد این خودروها را کنترل کنیم و از میزان آلودگی آن‌ها بکاهیم، لازم است برنامه‌های مدیریتی ویژه‌ای را به‌کار بگیریم.

این روزها خیابان‌های کلان‌شهرها پر از خودروهایی هستند که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شوند. برای آن‌که بتوانیم تردد این خودروها را کنترل کنیم و از میزان آلودگی آن‌ها بکاهیم، لازم است برنامه‌های مدیریتی ویژه‌ای را به‌کار بگیریم. یکی از برنامه‌هایی که برای کنترل ترافیک در محدوده شهر تهران اعمال شده است، «طرح ترافیک» است که توانسته است کمک شایانی به کنترل میزان ترافیک کند. اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، باید با محدوده طرح ترافیک تهران آشنا باشید. در این مقاله، به این طرح خواهیم پرداخت.

طرح ترافیک چیست و در چه مناطقی اعمال می‌شود؟

طرح ترافیک یکی از طرح‌هایی است که تعداد ماشین‌هایی که امکان تردد در مناطق شلوغ شهر را دارند، محدود می‌کند. با اجرایی کردن این طرح تا حد قابل‌قبولی ترافیک در قسمت‌های شلوغ شهر، کنترل شده است و دیگر شاهد هجوم غیرقابل کنترل خودروها به مناطق مرکزی شهر تهران نیستیم.

پیش از طرح ترافیک، طرح زوج و فرد در تهران اجرا می‌شد. در طرح زوج و فرد، خودروها براساس ارقام پلاکشان دسته‌بندی می‌شدند. بر این اساس برخی از خودروها در روزهای زوج و برخی دیگر در روزهای فرد مجاز به ورود به این مناطق بودند. در سال ۱۳۹۸ طرح زوج و فرد با طرح ترافیک جایگزین شد. اگرچه از نظر محدوده مکانی تفاوتی بین این دو طرح وجود ندارد، اما محدودیت تردد خودروها در این طرح بیشتر است. براساس طرح ترافیک تهران، از روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸، امکان ورود هیچ‌یک از خودروهایی که پلاکشان متعلق به همان محدوده نیست، وجود ندارد. البته که استثنائاتی هم برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

آیا امکان ورود به طرح ترافیک وجود ندارد؟

همه روزه از ساعت ۱۸ به بعد، محدودیت‌های اعمال‌شده برداشته می‌شوند. پس از ساعت ۶ عصر می‌توانید با خودروی شخصی‌تان وارد محدوده طرح ترافیک تهران شوید و نگران جریمه شدن نباشید. البته، برای آن‌که این محدودیت مانع انجام کارهای ضروری نشود، تا ۲۰ روز در هر فصل امکان ورود به طرح ترافیک را خواهید داشت؛ به عبارت دیگر، از هر سه ماه سال، ۲۰ روز بدون جریمه وارد طرح ترافیک می‌شوید‌. اما روز بیست‌ویکم، متحمل جریمه خواهید شد. از سوی دیگر باید بدانید که خودروهای امدادی، امنیتی، حمل‌و‌نقل عمومی و اقشار خاص، مشمول این طرح نمی‌شوند. همچنین، در روزهای تعطیل رسمی، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها طرح ترافیک به شکل همیشگی اجرا نمی‌شود و می‌توانید به‌راحتی در این محدوده تردد کنید.

بررسی طرح ترافیک در شهر تهران

بسیاری از افراد بدون آن‌که از جزئیات طرح ترافیک تهران آگاه باشند، وارد آن می‌شوند و جریمه‌هایی برای آن‌ها منظور خواهد شد. عدم توجه به طرح، ممکن است حتی باعث انتقال خودرو به پارکینگ نیز شود.

محدوده طرح ترافیک تهران درون یک محدوده بزرگ‌تر به نام «طرح آلودگی هوا» وجود دارد. هر کسی که در تهران زندگی می‌کند، لازم است از محدوده این طرح آگاه باشد. به‌صورت کلی، این محدوده به شکل یک مستطیل در مرکز شهر قرار دارد. ما اضلاع این مستطیل را قید می‌کنیم:

  • شمال: خیابان مطهری، خیابان فاطمی

  • شرق: خیابان خیابان شریعتی، خیابان ۱۷ شهریور

  • جنوب: خیابان شوش

  • غرب: خیابان کارگر شمالی، خیابان کارگر جنوبی

مستطیلی که از تقاطع این خیابان‌ها با یکدیگر ایجاد می‌شود، محدوده طرح ترافیک است که باید آن را درنظر داشته باشید. همچنین خوب است برخی از محله‌های شلوغ و پرتردد در این محدوده را نیز بشناسید تا از ورود به این محله‌ها خودداری کنید.

  • مجیدیه

  • جوادیه

  • خاوران

  • کردستان

  • حکیم

  • رسالت

  • آپادانا

  • گمرک

  • توانیر

  • شهرک والفجر

  • شوش

  • قصر

  • دولاب

  • جمشیدیه

  • یوسف‌آباد

  • مصلی

البته، به غیر از این محله‌ها، مناطق دیگری نیز در محدوده طرح ترافیک وجود دارند که باید آن‌ها را بررسی کنید و هنگام جابه‌جایی درنظر داشته باشید.

چگونه می‌توان مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دریافت کرد؟

جالب است بدانید آن دسته از افرادی که مجبور به تردد در محدوده طرح ترافیک تهران هستند، می‌توانند با رزرو کردن طرح، در روزهای مشخصی وارد این محدوده شوند. برای این کار باید وارد سایت «تهران من» شوید. در این وب‌سایت اطلاعات خود و خودرو را وارد می‌کنید و با شارژ کردن حساب، امکان رزرو خواهید داشت.

طرح‌های مختلفی تحت‌عنوان بسته‌های ترافیکی توسط شهرداری تهران درنظر گرفته شده است که بسته به شرایط و نیازتان می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. باید بدانید که برای گروه خاصی از افراد نظیر معلولان، خبرنگاران، آموزشگاه‌های رانندگی، سرویس مدارس و…، تخفیفاتی درنظر گرفته شده است تا بتوانند با قیمتی کمتر، این طرح‌ها را خریداری کنند.

جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، برای ورود به محدوده طرح ترافیک، تعداد روزهای محدودی درنظر گرفته شده است؛ چنانچه بیشتر از بیست روز وارد طرح شوید، برای شما جریمه منظور خواهد شد. در سال ۱۴۰۳ جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، برابر با ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان است. البته، بسته به روزهای ورود به محدوده و عوامل دیگر، ممکن است میزان جریمه کمتر یا بیشتر شود.

جالب است بدانید به غیر از جریمه ورود به طرح، در صورت رخ دادن چنین اتفاقی باید عوارض هم بپردازید. در سال جاری عوارض تعیین‌شده برابر با ۷۵ هزار تومان است. البته، رانندگان نمی‌توانند بدون توجه به طرح ترافیک تهران از محدود‌های مشخص‌شده عبور کنند و جریمه آن را بپردازند.‌ پس از چند مرتبه تکرار این اتفاق، جریمه‌های سنگین‌تری درنظر گرفته خواهد شد.

طرح ترافیک برای افراد ساکن محدوده چگونه است؟

افراد ساکن محدوده طرح ترافیک نیز در خصوص تردد در این محدوده محدودیت‌هایی دارند. خودروهایی که پلاک این منطقه را دارند، یک بار پیش از ساعت ۹ صبح می‌توانند از محدوده خارج شوند و یک مرتبه هم پس از ساعت ۱۶، به منطقه ورود کنند. اگه ساکن این ناحیه هستید، خوب است این نکته را بدانید.

نتیجه گیری

طرح‌هایی نظیر طرح ترافیک تهران، به‌منظور تسهیل شدن عبور و مرور برای شهروندان و همچنین مدیریت بحران آلودگی اجرا می‌شوند. البته، بخش عمده مسئولیت، برعهده شهروندانی است که می‌خواهند محیط زندگی خود را بهبود ببخشند. خوب است به‌عنوان یک شهروند تهرانی در تعهد به این طرح کوشا باشید. لازم به ذکر است شما می توانید آخر تغییرات طرح ترافیک تهران را در بخش خدمات شهروندی وب سایت آسمونی دنبال کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان