آلزایمر از کنار فراموشی های جامعه، به خانه های ما می خزد/ ایران چقدر بیمار آلزایمری دارد؟

هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر مبتلا می‌شود و در حال حاضر بیش از ۱۵۵ میلیون نفر در دنیا به دمانس مبتلا هستند. سهم ایران از این آمار جهانی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

آلزایمر از کنار فراموشی های جامعه، به خانه های ما می خزد/ ایران چقدر بیمار آلزایمری دارد؟

به گزارش خبرآنلاین روزنامه ایران نوشت:  معصومه صالحی مؤسس و مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران سال‌هاست تلاش می‌کند تا با آگاهی رسانی درباره آلزایمر به این بیماران و خانواده‌های آنها کمک کند. او به زنگ خطری که از مدت‌ها قبل به صدا درآمده اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند که براساس آمارها تعداد مبتلایان به دمانس در ایران بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر برآورد شده، اما از آنجا که رشد جمعیت سالمندی در کشور رو به افزایش است باید نگران این موضوع باشیم که در 15 تا 20 سال‌ آینده 30 درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود و ازآنجا که دمانس یکی از بیماری‌های دوره سالمندی است، آمار ابتلا به دمانس هم 2.5 تا 3 برابر افزایش خواهد داشت. بنابراین زمانی برای از دست دادن باقی نخواهد ماند و باید اقدامات جدی را برای پیشگیری از دمانس، آگاهی رسانی، تشخیص زودهنگام و رویارویی با آن به کار بست. اجرای سند ملی دمانس که چند سالی است مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته، به پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می‌کند.

زنگ خطر آلزایمر

«هر یک‌سال تشخیص زودهنگام، بیماری آلزایمر را 5 سال به تعویق می‌اندازد. با پیشگیری صحیح و بموقع تا 40 درصد کاهش ابتلا به آلزایمر را خواهیم داشت و به همین نسبت از بار اقتصادی، اجتماعی و آسیب‌های روانی و جسمی خانواده‌ها نیز در آینده کاسته خواهد شد.» معصومه صالحی مؤسس و مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران با اشاره به این موضوع می‌گوید: همواره به خصوص در ماه جهانی آلزایمر، سعی داریم تا با آگاهی‌رسانی، غربالگری بموقع و تشخیص درست، در آینده سالمندان سالم داشته باشیم، و از آنها به‌عنوان سرمایه‌ای مؤثر بهره ببریم.

برای کشورهایی که در آنها سالمندان تحت پوشش بیمه‌ای کامل هستند، غربالگری می‌شوند، نرخ زاد و ولد بالا است و موانع کمتری برای ازدواج و فرزندآوری وجود دارد، می‌توان آینده روشنی متصور شد اما متأسفانه ازآنجا که در ایران نسبت به موارد یاد شده کم‌لطفی‌های بیشتری وجود دارد، باید خاطرنشان کنم اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، در آینده حتی با کمبود مراقبت‌کننده (از بیماران مبتلا به دمانس و آلزایمر) مواجه هستیم و این موضوع بار سنگینی بر دوش جامعه و دولت مردان خواهد گذاشت.

23302

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان