متن خطبه عقد حضرت خدیجه با پیامبراکرم/ چه‌کسی خطبه را خواند؟

عموی پیامبر اسلام از چهره های بانفوذی بود که هم به خواستگاری حضرت خدیجه(س) رفت و هم خودش خطبه عقد او با پیامبر اکرم را جاری کرد.

متن خطبه عقد حضرت خدیجه با پیامبراکرم/ چه‌کسی خطبه را خواند؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، بر اساس روایت های منابع شیعه و علمای اهل تسنن، خطبه عقد حضرت خدیجه با حضرت محمد(ص) توسط جناب ابوطالب، عموی پیامبر اسلام خوانده شده است.

متن خطبه عقد پیامبر

مرحوم شیخ صدوق در صفحه 397 جلد 3 کتاب «من لا یحضره الفقیه»، متن خطبه عقد پیامبراکرم(ص) با حضرت خدیجه(س) را به شرح زیر گزارش کرده است: « هنگامی که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در جلسه خواستگاری خدیجه دختر خویلد، با پدر یا عموی او صحبت می کرد، ابو طالب در اجتماع قریش حضور یافت و در حالی که دو طرف در حجره را گرفته بود خطبه عقد را این چنین آغاز کرد :

متن فارسی خطبه:
« خداوند را سپاس می گوییم که ما را از نسل ابراهیم و ذرّیّه اسماعیل قرار داد و برای ما خانه ای نهاد که مردمان گرد او طواف کنند و نیز حرم امنی که از اطراف جهان، نعمت ها به سوی آن می آورند و ما را در دیار خود بر مردم فرمانروا قرار داد.
آنگاه گفت : این برادر زاده من محمّد بن عبد اللَّه بن عبد المطّلب، با هیچ یک از مردان قریش سنجیده نشود جز آن که برتری یابد، و با هیچ کس از آنان قیاس نشود، جز آن که بزرگتر از همه است.
اگر چه از مال دستش تهی است ؛ زیرا که مال نصیبی ناپایدار و سایه ای زود گذر است. اکنون که او به همسری با خدیجه متمایل شده است و خدیجه نیز به ازدواج با او شوق دارد، آن ها را به ازدواج یکدیگر در می آورم و آنچه از مهریّه و صداق باشد بر عهده من خواهد بود. چه نقدینه و چه بر ذمّه، او دارای موقعیّت حسّاسی است. شخصیّت و مرتبه ای رفیع دارد و دارای زبانی است نرم و کاربر»

متن عربی این خطبه:
وَ خَطَبَ أَبُو طَالِبٍ رَحِمَهُ اللَّهُ لَمَّا تَزَوَّجَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه وآله وسلم) خَدِیجَةَ بِنْتَ خُوَیْلِدٍ رَحِمَهَا اللَّهُ بَعْدَ أَنْ خَطَبَهَا إِلَی أَبِیهَا وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ إِلَی عَمِّهَا فَأَخَذَ بِعِضَادَتَیِ الْبَابِ وَ مَنْ شَاهَدَهُ مِنْ قُرَیْشٍ حُضُورٌ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنْ زَرْعِ إِبْرَاهِیمَ وَ ذُرِّیَّةِ إِسْمَاعِیلَ وَ جَعَلَ لَنَا بَیْتاً مَحْجُوجاً وَ حَرَماً آمِناً یُجْبی إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ جَعَلَنَا الْحُکَّامَ عَلَی النَّاسِ فِی بَلَدِنَا الَّذِی نَحْنُ فِیهِ ثُمَّ إِنَ ابْنَ أَخِی مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا یُوزَنُ بِرَجُلٍ مِنْ قُرَیْشٍ إِلَّا رَجَحَ وَ لَا یُقَاسُ بِأَحَدٍ مِنْهُمْ إِلَّا عَظُمَ عَنْهُ وَ إِنْ کَانَ فِی الْمَالِ قَلَّ فَإِنَّ الْمَالَ رِزْقٌ حَائِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ لَهُ فِی خَدِیجَةَ رَغْبَةٌ وَ لَهَا فِیهِ رَغْبَةٌ وَ الصَّدَاقُ مَا سَأَلْتُمْ عَاجِلُهُ وَ آجِلُهُ مِنْ مَالِی وَ لَهُ خَطَرٌ عَظِیمٌ وَ شَأْنٌ رَفِیعٌ وَ لِسَانٌ شَافِعٌ جَسِیمٌ فَزَوَّجَهُ وَ دَخَلَ بِهَا مِنَ الْغَدِ فَأَوَّلُ مَا حَمَلَتْ وَلَدَتْ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله وسلم) .

منابع روایت حطبه:
گزارش روایت خطبه عقد پیامبر، در بسیاری از کتاب های شیعه ؛ از جمله : الکافی ، شیخ الکلینی ، ج 5 ، ص 374 – 375 و رسالة فی المهر ، شیخ المفید ، ص 29 وعوالی اللئالی ، ابن أبی جمهور ، ج 3 ، ص113 و … نقل شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان