بحران بیکاری زنان جوان / چرا زنان پشت درهای بازار کار مانده‌اند؟

براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بهار سال ۱۴۰۳ به ۱۴.۳ درصد رسیده است. همچنین بررسی نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد که زنان ۳۰ سال به بالا معمولاً با نرخ بیکاری کمتری نسبت به زنان جوان‌تر روبرو هستند.

بحران بیکاری زنان جوان / چرا زنان پشت درهای بازار کار مانده‌اند؟

به گزارش خبرآنلاین،در دنیای امروز که پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد، وضعیت نابرابر زنان در بازار کار هنوز یکی از چالش‌های جدی است که بر سر راه توسعه قرار دارد.

اقتصادآنلاین در خبری نوشت:با وجود تلاش‌های گسترده برای بهبود شرایط، همچنان زنان نسبت به مردان در دسترسی به فرصت‌های شغلی برابر، دستمزد عادلانه، ارتقای شغلی و سایر موارد بازار کار با موانعی متعدد مواجه هستند.

14.3 درصد مشارکت، سهم زنان از اقتصاد ایران!

شاخص نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار بیانگر فرصت‌های حضور زنان در بازار کار است که نقش مهمی را در رشد و توسعه اقتصادی پایدار خواهد داشت. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار یکی از موضوعاتی است که کمتر به آن توجه شایسته‌ای شده است. حضور بیشتر زنان در اقتصاد و افزایش نرخ مشارکت آنان در بازار کار امری مهم برای رسیدن به اقتصادی پویا و عادلانه است. براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بهار سال 1403 به 14.3 درصد رسیده است. میزان نرخ مشارکت اقتصادی زنان گروه سنی 15 الی 24 سال به 8.8 درصد رسید. همچنین، میزان نرخ مشارکت اقتصادی زنان در گروه سنی 25 الی 29 سال و گروه سنی 30 ساله و بیشتر به ترتیب به 26.4 درصد و 14.3 درصد رسید.

1.png

زنان در کجا بیشتر شاغلند؟ کشاورزی، صنعت یا خدمات؟ 

سهم اشتغال زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات یکی از شاخص‌های مهم در بررسی وضعیت مشارکت اقتصادی زنان در جامعه است. براساس داده‌های مرکز آمار، در بهار 1403 سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی 13.1 درصد، در بخش صنعت 25.5 درصد و در بخش خدمات 61.3 درصد می‌باشد. سهم اشتغال زنان در بخش خدمات حدود 48.2 واحد درصد بیشتر از بخش کشاوزی و حدود 35.8 درصد بیشتر از بخش صنعت است. بنابراین، سهم اشتغال زنان در بخش خدمات به طور قابل توجهی بیشتر از سایر بخش‌ها می‌باشد. شاید یکی از دلایل این امر، ماهیت بخش خدمات است که به طور کلی شامل مشاغلی مانند آموزش، بهداشت، امور اداری، گردشگری و خرده‌فروشی می‌شود. از سوی دیگر، بخش‌های صنعت و کشاورزی با داشتن محیط‌های کاری فیزیکی‌تر و ساعات کاری سخت‌تر ممکن است مانعی برای حضور گسترده زنان در این بخش‌ها باشد. در بخش کشاورزی، زنان گروه سنی 30 ساله و بیشتر با سهم اشتغال 15.3 درصد بیشترین میزان اشتغال زنان را در بین گروه‌های سنی دارند. در بخش صنعت، زنان گروه سنی 15 الی 24 ساله با سهم 35.8 درصد بیشترین میزان اشتغال را در بین سایر گروه‌‎های سنی دارند. در بخش خدمات، زنان گروه سنی 25 الی 29 ساله با سهمی معادل 69.4 درصد بیشترین میزان سهم اشتغال در بخش صنعت در بین سایر گروه‌های سنی را دارا هستند.

2.png

چرا زنان به بخش خصوصی کوچ می‌کنند؟

زنان به‌طور عمده در بخش خصوصی سهم بیشتری از اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که بخش دولتی به دلیل محدودیت‌های بیشتر در ظرفیت جذب و برخی تبعیض‌های ساختاری، سهم کمتری در استخدام زنان دارد. بخش خصوصی به دلیل داشتن تنوع فرصت‌های شغلی، انعطاف‌پذیری بیشتر و رشد سریع‌تر شرکت‌ها باعث شده تا زنان بیشتری به این بخش روی آورند. حضور زنان در بخش خصوصی از صنایع کوچک تا شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای خدماتی پررنگ‌تر است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش خصوصی به ویژه در صنایع جدید و مبتنی بر فناوری، فرصت‌های گسترده‌ای برای اشتغال و رشد زنان فراهم کرده است.

براساس داده‌های مرکز آمار در بهار 1403 حدود 76.8 درصد از زنان در بخش خصوصی و حدود 23.2 درصد در بخش عمومی شاغل هستند. زنان گروه سنی 15 الی 24 ساله نسبت به سایر گروه‌های سنی، دارای بیشترین سهم اشتغال زنان در بخش خصوصی هستند. سهم اشتغال این گروه سنی در بخش خصوصی حدود 88.8 درصد و در بخش عمومی حدود 11.2 درصد است. بعد از آن، سهم اشتغال زنان گروه سنی 25 الی 29 ساله در بخش خصوصی 80.7 درصد و در بخش عمومی حدود 19.3 درصد است. سهم اشتغال زنان گروه سنی 30 ساله و بیشتر در بخش خصوصی 75 درصد و در بخش عمومی 25 درصد است.

3.png

زنان جوان در بن‌بست اشتغال

بررسی نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد که زنان 30 سال به بالا معمولاً با نرخ بیکاری کمتری نسبت به زنان جوان‌تر روبرو هستند. این پدیده را می‌توان به چند مورد ارتباط داد. از جمله این عوامل می‌توان به تجربه کاری بیشتر، تثبیت موقعیت شغلی و احتمال بالاتر برای حضور در مشاغل ثابت و رسمی اشاره کرد. همچنین، زنان بالای 30 سال معمولاً با تجربه بیشتری وارد بازار کار می‌شوند و توانایی‌های بیشتری برای مدیریت و تطبیق با شرایط بازار کار دارند.

با توجه به داده‌های مرکز آمار در بهار 1403 نرخ بیکاری زنان به طور کلی حدود 15 درصد بوده است. در این بین، زنان گروه سنی 30 ساله و بیشتر دارای نرخ بیکاری 9.9 درصدی بودند. با این حال، کاهش نرخ بیکاری در این گروه سنی نباید به معنای پایان مشکلات باشد. بسیاری از زنان در این گروه سنی هنوز با چالش‌های خاصی مانند عدم تساوی در دستمزد، نابرابری‌های شغلی و فشارهای ناشی از تعادل بین کار و زندگی مواجه هستند. اما زنان گروه سنی 25 الی 29 سال و گروه سنی 15 الی 24 سال به ترتیب دارای نرخ بیکاری 29.7 درصد و 32.5 درصدی بودند. بهبود وضعیت شغلی برای زنان جوان‌تر نیز اهمیت زیادی دارد و باید به‌طور خاص به این گروه سنی توجه شود تا فرصت‌های برابر و حمایت‌های لازم برای آنان فراهم گردد.

4.png

از سوی دیگر با بررسی داده‌ها می‌توان مشاهده کرد که نرخ بیکاری زنان شهری حدود 16.9 درصد و نرخ بیکاری زنان روستایی حدود 7.7 درصد بوده است. یعنی زنان شهری 9.2 واحد درصد بیشتر از زنان روستایی دارای نرخ بیکاری هستند. زنان مناطق شهری معمولاً با نرخ بیکاری بالاتری مواجه هستند چرا که بازار کار شهری معمولاً رقابتی‌تر است و فرصت‌های شغلی دولتی و تخصصی بیشتری وجود دارد که می‌تواند منجر به بیکاری بالاتر شود. از سوی دیگر، فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی معمولاً کم‌ تنوع‌ و محدودتر است و این موضوع می‌تواند به عدم توسعه اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی در این مناطق منجر شود.

5.png

رشد 1.2 درصدی نرخ مشارکت زنان روستایی در بازار کار

طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به زمستان 1402 حدود 0.5 درصد افزایش داشته که برای زنان نقاط شهری این افزایش به 0.4 درصد و برای زنان نقاط روستایی به 1.2 درصد رسیده است. از سوی دیگر، نرخ بیکاری زنان در بهار 1403 نسبت به زمستان 1402 حدود 0.6 درصد کاهش یافته که این کاهش برای زنان نقاط شهری به 0.1 درصد و برای زنان نقاط روستایی به 2.1 درصد رسیده است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به بهار 1402 حدود 0.2 درصد افزایش داشته که برای زنان نقاط شهری این افزایش به 0.6 درصد رسیده است اما نرخ بیکاری برای زنان نقاط روستایی 1.2 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، نرخ بیکاری زنان در بهار 1403 نسبت به زمستان 1402 حدود 0.2 درصد افزایش یافته است اما این نرخ برای زنان نقاط شهری 0.1 درصد و برای زنان نقاط روستایی نیز 0.1 درصد کاهش یافته است.

چرا نرخ مشارکت زنان در زنجان بالا و در کهگیلویه و بویراحمد پایین است؟

در استان‌های مختلف ایران، نرخ مشارکت اقتصادی زنان متفاوت است. طبق بررسی داده‌های مرکز آمار می‌توان مشاهده کرد که در بهار امسال، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان‌های زنجان، اردبیل و خراسان شمالی به ترتیب 26.7 درصد، 21.3 درصد و 21.2 درصد بوده و این سه استان دارای بیشترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی زنان بوده‌اند. در واقع، نرخ مشارکت اقتصادی زنان این استان‌ها در بازار کار نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است.

در مقابل، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و فارس کمترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی زنان وجود داشت. به نظر می‌رسد که در این استان‌ها فرصت‌های شغلی با کیفیت و پایدار کمتری در اختیار زنان قرار دارد.

6.png

نرخ بیکاری 35.8 درصدی زنان کرمانی

نرخ بیکاری نه تنها وضعیت اشتغال زنان را در هر منطقه نشان می‌دهد، بلکه از عوامل فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های اقتصادی هر استان نیز تأثیر می‌پذیرد. زنان در استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر و همدان با نرخ‌های بیکاری به ترتیب 3.2 درصد، 6.3 درصد و 6.3 درصد دارای کمترین میزان نرخ بیکاری هستند. 

در نقطه مقابل، استان‌های کرمان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با نرخ بیکاری 35.8 درصد، 24.7 درصد و 23.8 درصد دارای بیشترین میزان نرخ بیکاری زنان در بین سایر استان‌ها هستند. 

7.png

بررسی نرخ بیکاری زنان در استان‌های مختلف نه تنها می‌تواند نقشه‌ای از توزیع فرصت‌ها و چالش‌ها ارائه دهد بلکه به دولت و سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا برای بهبود وضعیت اشتغال زنان و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای در کشور، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی هدفمندی طراحی کنند.

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان