طرز تهیه موم خانگی با چند روش ایده آل

به جای اینکه به سالن های زیبایی برای اپیلاسیون مراجعه کنید، می توانید خودتان در منزل اپیلاسیون نمایید

طرز تهیه موم خانگی با چند روش ایده آل

یکی از روش های از بین بردن موهای زائد، اپیلاسیون بدن یا همان وکس است که انواعی از موم های شیمیایی وجود دارند توسط آرایشگران در سالن های زیبایی برای این منظور به کار برده می شود. لابد با خودتان می گویید که اگر می خواهید از موم که یکی از متریال ها و یکی از شیوه های کاربردی در این زمینه می باشد، حتما باید به سالن های زیبایی مراجعه نمایید؛ اما در جواب شما و اطلاع رسانی به شما می گوییم که می توانید در منزل با استفاده از روش های مختلف موم تهیه کنید. برای آشنایی با طرز تهیه موم خانگی به روش های گوناگون همراه ما باشید. 

موم ها با تنوع بالایی وجود دارند که جهت اپیلاسیون بدن بکار برده می شوند و شامل موم نرم، موم سخت و موم شکر می گردند و به دلیل خاصیت متفاوتی که دارند برای نقاط متفاوتی استفاده می شوند. موم سخت از متداول ترین موم ها بوده و در قسمت های حساس و کوچک بدن همچون زیر بغل، خط بیکینی، بالای ابرو و بالای لب و البته بدون پد به کار برده می شود. ترکیبات این موم کلافون، عسل، برخی ویتامین ها و روغن ها می باشد. نوع دیگر موم اپیلاسیون، موم نرم است که انتخاب خوبی جهت اپیلاسیون دست و پاها و دیگر نقاط غیر حساس بدن به شمار می روند. ترکیبات این موم نیز همچون موم سخت می باشد ولی باید با پد استفاده شود.و اما نوع دیگر موم شکر می باشد که به دلیل ایجاد درد کمتر و طبیعی تر بودن این سالها حسابی مورد توجه قرار گرفته است. ترکیبات این موم شامل آب، شکر، آب لیمو است که برای اپیلاسیون همه نقاط بدن و همه نوع پوست مناسب می باشد. در واقع برای رفع موهای زائد صورت نیز از روش های مختلف اصلاح صورت با بند انداختن و وکس و … استفاده می شود.

طرز تهیه موم خانگی با شکر، عسل، زردچوبه و ...

طرز تهیه موم خانگی سخت و نرم و شکر

همانطور که در بالاتر گفته شد انواع مختلفی از موم ها وجود دارد که از به سه موم سخت و نرم و شکر تقسیم می شوند. اگر می خواهید به جای خریداری یک موم شیمیایی، مواد اولیه لازم برای تهیه آن را خریداری نمایید و خودتان در منزل اقدام به درست کردن یک موم خانگی طبیعی کنید؛ باید ترکیبات اولیه آن را که بسته به روش ها و انواع مختلفف متفاوت است را تهیه نمایید، همچنین به دستگاه گرمکن، کاردک، پد اپیلاسیون نیاز دارید.

تهیه موم سخت

برای تهیه این موم به کلافون، عسل مقداری روغن نارگیل و یا روغن زیتون نیاز دارید. این مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید و برای یک ربع ساعت تا بیست دقیقه درون دستگاه گرمکن ذوب نموده و سپس خارج سازید و در دمای پایین نگهداری کنید.

تهیه موم نرم

یک چهارم پیمانه عسل، 1 پیمانه شکر، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو را آماده کنید، شکر درون یک قابلمه ریخته و با حرارت متوسط ذوب نمایید، سپس پس از اینکه کاراملی گردید آهسته عسل و آبلیمو را به آن بیفزایید. دقت نمایید که موم از نظر بافت لازم است همچون خمیر قوام باشد و چنانچه غلیظ بودن موم زیاد بودن، کمی آب به آن بیفزایید و به خوبی بهم بزنید.

همچنین می توانید از ترکیبات دیگری همچون پودر کاکائو (10 – 20 گرم)، عسل و یا عصاره عسل (10 – 20 گرم) و میوه (10 – 20 گرم ترکیب پودر میوه) استفاده نمایید. موم های ساخته شده از عسل، میوه و شکلات دارای پایه موم های نرم و سخت هستند ولی فواید بیشتری برای پوست دارند. زیرا کاکائو غنی از ترکیب های گیاهی ضد التهابی، میوه ها دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین، عسل هم غنی از مواد مغذی ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها می باشد.

تهیه موم شکر

ابتدا مواد اولیه یک چهارم پیمانه آب لیمو، دو پیمانه شکر، یک قاشق چای خوری نمک، دو قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر ترکیب نموده و تمامی مواد را درون قابلمه ای ریخته و با حرارت متوسط و یا حتی بیشتر ذوب نمایید. پس از به جوش آمدن ترکیب، آن را خوب بهم بزنید تا تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط گردند. صبر کنید تا ترکیب به رنگ عسلی کاراملی درآید. بعد از کاملا پخته شدن، موم آماده شده را درون یک ظرف بریزید تا خنک گردد.این موم را می توانید مجددا گرم نموده و مثل موم سخت به کار ببرید.

موم شکر گزینه خوبی برای افراد با نوع پوست حساس هستند، اپیلاسیون با موم شکر در مقایسه با سایر روش ها، کمتر درد همراه دارد و از مزایای آن سفیدتر شدن پوست است.

آموزش طرز تهیه موم خانگی و نگاهی به مزایای آن

تهیه موم با شکر به روش دیگر

1/2 پیمانه آب گرم، 1/2 پیمانه آب لیمو، 1/2 پیمانه شکر دانه ای به دلخواه قهوه ای و یا سفید را آماده کنید. تمامی مواد اولیه را درون قابلمه ریخته و بر روی شعله متوسط و یا بیشتر قرار دهید تا بجوشد. پس از به جوش آمدن ترکیب و حباب زدن حالا شعله را کم کرده و آرام آرام آن را بهم بزنید تا شکر به طور کامل حل گردد. پس از چندین دقیقه که موم قهوه ای و یا طلایی گردید و از نظر غلظت حد وسط شربت و عسل شد، آن را از روی حرارت کنار بگذارید.توجه نمایید در صورتی که موم شما زیادی سفت باشد، باید را به مدت زیادتری بر روی شعله بگذارید.

حالا موم به دست آمده را درون ظرفی از شیشه ریخته و زمان دهید تا به خوبی خنک گردد. وقتی خنک شد می توانید بر روی پوست خود بمالید.

روش دیگر تهیه موم شکر

1/2 پیمانه آب، 1/2 پیمانه آب لیمو، 3 پیمانه عسل را با یکدیگر به خوبی ترکیب نموده و بر روی شعله بگذارید تا بجوشد و سپس برای نیم ساعت بر روی شعله پایین گذاشته و خوب بهم بزنید تا به رنگ تیره در آید. به همین راحتی موم شما آماده است، پس از خنک شدن می توانید استفاده نمایید.

اگر در منزل شکر و یا عسلی دارید که تاریخ انقضای آن گذشته و قابل مصرف نیست را می توانید برای تهیه این موم استفاده نمایید.

تهیه موم خانگی زردچوبه

زردچوبه یکی از مواد طبیعی می باشد گه فواید زیادی برای سلامتی پوست به همراه دارد که یکی از آنها مانع شدن از رشد موی زائد و یا تاخیر در رشد این موها است و به همین اصلی مواد تهیه این موم خانگی به شمار می رود. ابتدا 1 پیمانه آب و یا شیر، 1/2 پیمانه زردچوبه، 1/2 پیمانه شکر و یا نمک، 1 قاشثق غذاخوری آرد را آماده کنید.

سپس قابلمه ای را بر روی شعله متوسط بگذارید و شیر و زردچوبه را درون قابلمه ریخته و بهم بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط گردند. زمان دهید تا این ترکیب به حالت خمیری در آمده و قوام بیابد. سپس زمان دهید مقداری خنک گردد و آرد را بیفزایید. پس از افزودن آرد حالا نوبت به نمک و یا شکر می رسد، مقداری خمیر به دست آمده را بر روی شعله بگذارید و پیش از جوشیدن از روی حرارت بردارید.

تهیه موم خانگی عسل

ابتدا 1 پیمانه شکر، 1/4 پیمانه عسل، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را آماده کنید. تمامی این مواد را درون قابلمه ای نچسب ریخته و خوب با یکدیگر مخلوط نمایید تا ترکیبی یکنواخت به دست بیاید، بعد آن را بر روی گاز با شعله پایین بگذارید و پیوسته بهم بزنید. پیش از به جوش آمدن ترکیب را از روی شعله بردارید. در واقع نباید بجوشد، بلکه حرارت دیده و گرم گردد.

همچنین می توانید از مایکروویو و یا فر برای تهیه این موم بهره ببرید. بنابراین در صورت انتخاب گزینه تهیه با گاز باید از ظرفی نچسب و در صورت تهیه با مایکروویو باید از ظرفی شیشه ای استفاده نمایید. تهیه این موم با مایکروویو به این صورت است که مواد را درون ظرفی شیشه ای ترکیب نموده و درون دستگاه قرار دهید، پس از داغ شدن (اما نباید بجوشد)، آن را از دستگاه بیرون بیاورید.

روش تهیه موم اپیلاسیون طبیعی در خانه

طرز استفاده از انواع موم ها

همانطور که هر یک از موم ها دارای طرز تهیه متفاوتی هستند، دارای طرز استفاده متفاوتی نیز می باشند. در ادامه به نحوه کاربرد هر کدام از آنها می پردازیم:

طرز کاربرد موم زردچوبه

بعد از اینکه موم را تهیه نمودید، باید بگذارید کمی خنک تر شود و سپس آن را بر روی پوست هر ناحیه ای که مدنظر دارید، در سمت رویش موهای بدن بمالید. بعد تکه پارچه ای که تمیز باشد را بر روی موم گذاشته و با کمک دست، پارچه را مالش داده و منتظر بمانید تا موم کارش را انجام دهد. پس از یک ربع ساعت پارچه را یکباره و با سرعت جدا کنید.

طرز کاربرد موم شکر

کمی از موم را وقتی کمی حرارتش خارج شد و دیگر داغ نبود، با کاردک و یا چوب بستنی به روی پوست هر ناحیه ای که می خواهید، و در سمت رویش مو مالیده و کمی منتظر بمانید. سپس بر روی آن پارچه ای بگذارید و با دست پارچه را خوب بر روی موم فیکس نمایید و در نهایت آن را یکباره و سریعا بر خلاف جهت رویش موها جدا نمایید.

طرز کاربرد موم عسل

پس از اینکه موم خانگی عسل را تهیه نمودید و کمی خنک شد، مقداری از آن را با کاردک و یا چوب بستنی بر روی هر قسمتی از پوست که می خواهید در سمت رویش مو بمالید. دقت نمایید موم نباید خیلی داغ باشد و پوست شما را بسوزاند، نباید خیلی هم خنک باشد که کارایی نخواهد داشت.نکته دیگر اینکه باید ضخامت لایه موم بر پوست به گونه ای باشد که تمام موهای زائد را بپوشاند اما خیلی هم ضخیم و پهن نباشد تا راحت تر کنده شود.

بلافاصله پس از مالیدن موم بر روی پوست، پارچه ای را بر روی آن بگذارید و با دست آن را خوب آن را به موم چسبانده و فیکس نمایید. در نهایت هم سریع و یکباره برخلاف جهت رویش مو پارچه را جدا نمایید.

روش های مختلف تهیه موم در منزل

مراقبت های پس از اپیلاسیون با موم خانگی و چند نکته کاربردی

به منظور مراقبت از پوستی که اپیلاسیون شده از روغن ها همچون روغن نارگیل جهت تمیز نمودن موم مابقی بر روی پوست بهره ببرید.

همچنین می توانید به منظور کم کردن التهاب پوست بعد از اپیلاسیون از روغن ویتامین «E» بهره ببرید.

اگر می خواهید اپیلاسیون بهتری داشته باشید، می توانید پیش از شروع پوست را از انواع مواد شیمیایی پاکسازی نمایید.

روش تهیه موم اپیلاسیون طبیعی در خانه

و اما نکات :

پیش از اقدام جهت رویش موها را در نظر بگیرید تا درصد فرو شدن مو درون پوست و در نهایت التهاب پوست جلوگیری نمایید.

قبل از اینکه موم را بر روی پوست می گذارید، باید دمای آن را چک کنید تا خیلی داغ نباشد پوست را بسوزاند و یا خیلی خنک نباشد که نمی تواند موثر باشد.

پیش از اینکه موم را بر روی پوست خود بمالید، مقداری پودر بچه در قسمت زیر بغل و نقاط حساس بدن زده و به جذب رطوبت پوست در آن قسمت ها کمک کنید.

پوست قسمت ناحیه زیر بغل و ناحیه تناسلی را کشیده و اپیلاسیون نمایید تا ساده تر و با درد کمتر اپلاسیون شود.

به منظور مانع شدن از رویش موها در زیر پوست هرگز از موم جهد اپیلاسیون پشت سر هم بهره نبرید.

پس از انجام اپلاسیون از صابون استفاده نکنید، بلکه تنها بدن را با استفاده از آب ولرم شستشو دهید.

درست کردن موم اپیلاسیون با مواد مختلف

اپلاسیون در خانه چه مزایا و عوارضی دارد؟

از جمله مزایای اپلاسیون خانگی می توان به استفاده از مواد باکیفیت تر و بهرت، مقرون به صرفه تر بودن، و نیز افزایش حریم خصوصی اشاره داشت. خیلی از وسایل و موادی که برای تهیه موم در منزل دارید را می توانید تا مدتی طولانی به کار ببرید.

همچنین تمامی سالن ها از موم های طبیعی بهره نمی برند و از موم های شیمیایی بهره می برند که دارای رنگ و موادهای افزودنی متفاوتی می باشند و باعث تحریک و حساسیت پوست می شوند. و در آخر اینکه به دلیل اینکه خودتان در منزل اپیلاسیون را انجام می دهید، حریم خصوصی زیادتری دارید، به خصوص اگر فردی خجالتی می باشید.

در کنار این مزایا اپیلاسیون در منزل یکسری عوارض و خطرات را به دنبال دارد:

یکی از خطرات احتمالی سوختگی است. در صورتی که حواستان به حرارت موم نباشد، امکان دارد با قرار دادن موم داغ، پوست را گاهی حتی خیلی زیاد بسوزانید.

جدا شدن پوست در عوض مو؛ به این صورت که اگر پوست شما هنگام اپیلاسیون زیادی خشک باشد، امکان دارد اشتباهی در عوض موها، پوست را جدا نمایید که التهاب پوست همراه درد زیادی را به دنبال دارد.

ایجاد عفونت در صورت رعایت نکردن بهداشت، که برای کانع شدن از عفونت و منتشر شدن عفونت باید مراحل تهیه موم خانگی و نیز اپیلاسیون در منزل را همراه با بهداشت انجام دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان