سرمایه‌گذاری کلان عربستان برای تبدیل شدن به یک ابر قدرت هوش مصنوعی

عربستان به عنوان بخشی از طرح چشم انداز ۲۰۲۳، میلیاردها دلار در حوزه هوش مصنوعی (AI) سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری کلان عربستان برای تبدیل شدن به یک ابر قدرت هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، عربستان اخیرا با برگزاری رویداد Leap به نام «به سوی آینده» بار دیگر سرمایه‌گذاری هنگفت خود را در حوزه هوش مصنوعی به نمایش گذاشت. در این همایش افراد مهمی از جمله آدام سلیپسکی، مدیر اجرایی بخش محاسبات ابری آمازون حضور داشتند که از سرمایه گذاری 5.3 میلیارد دلاری در عربستان سعودی برای مراکز داده و فناوری هوش مصنوعی خبر داد.

معاملات میلیارد دلاری در رویداد هوش مصنوعی عربستان

بر اساس گزارش پیوست، آرویند کریشنا، مدیر اجرایی آی‌بی‌ام (IBM)، از موضوعی صحبت کرد که آن را «دوستی مادام‌العمر» با پادشاهی خواند. مدیران هواوی و ده‌ها شرکت دیگر در این رویداد از اجرای برنامه‌های آینده خود در نقشه راهبردی هوش مصنوعی عربستان سخنرانی کردند. به گفته آژانس مطبوعاتی دولتی عربستان سعودی، بیش از 10 میلیارد دلار معامله در این حوزه انجام شده است.

شو چو، مدیر اجرایی TikTok در این همایش گفت: عربستان کشور بزرگی است و ما انتظار داریم بیشتر از آنچه معین شده در عربستان سرمایه‌گذاری کنیم. پادشاهی عربستان به‌دنبال تبدیل شدن به یک بازیکن برتر در هوش مصنوعی است و مبالغ چشمگیری را برای این کار هزینه می‌کند.

عربستان امسال یک صندوق 100 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در AI ایجاد کرد. علاوه بر این، آن‌ها در در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران خطرپذیر سیلیکون ولی و سایر سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه 40 میلیارد دلاری برای حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی هستند.

در ماه مارس، عربستان اعلام کرد که یک میلیارد دلار در یک شتاب‌دهنده استارت‌آپی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که از سیلیکون ولی الهام گرفته است.

این هزینه‌ها حاصل برنامه‌ای با نام «چشم‌انداز 2030»  است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تعریف شده است. عربستان سعودی در حال رقابت برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفت‌خیز خود در زمینه‌هائی مانند فناوری، گردشگری، فرهنگ و ورزش است. سرمایه گذاری سالانه 200 میلیون دلار برای کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال و برنامه‌ریزی یک آسمان خراش در صحرا نشان‌دهنده این است.

عربستان اکنون در حال هدایت ثروت نفت خود به سمت ایجاد یک صنعت فناوری داخلی است و از شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهد که برای سهیم شدن در این سرمایه‌گذاری در آنجا مستقر شوند. اگر بن‌سلمان موفق شود، عربستان سعودی را در میانه رقابت جهانی چین، ایالات متحده و سایر کشورها مانند فرانسه قرار خواهد داد که در هوش مصنوعی مولد پیشرفت کرده‌اند.

برای شکل‌دادن به آینده فناوری‌های پیشرفته، بسیاری در واشنگتن نگرانند که اهداف عربستان و تمایلات اقتدارگرایانه آنها ممکن است بر خلاف منافع ایالات متحده عمل کند. به عنوان مثال، ممکن است عربستان در نهایت قدرت محاسباتی را برای محققان و شرکت‌های چینی فراهم کند.

پروژه چشم انداز 2030 شاهزاده محمد بن‌سلمان که هشت سال پیش رونمایی شد، به نظر می‌رسید که برگرفته از یک فیلمنامه علمی تخیلی است. براساس این طرح، شهرهای آینده‌نگر جدیدی در بیابان در امتداد دریای سرخ ساخته خواهند شد که حول محور خدمات فناوری و دیجیتال هستند. پادشاهی که میلیاردها دلار را در استارت‌آپ‌های فناوری مانند Uber و  SoftBank’s Vision Fund انباشته کرده است، حتی قصد هزینه بیشتر را دارد که توجه سیلیکون ولی را به خود جلب کرد.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان