لمس انگشت مرگ کشنده است

بسیاری از ما دوست نداریم در دمای منفی دو درجه سانتیگراد زیر یخ‌های زمستانی قطب جنوب باشیم، اما برای موجودات ساکن دریا که زیستگاهشان آنجاست، دمای زیریخ‌ها در مقایسه با سطح یخ‌ها کاملا ملایم‌تر است.

لمس انگشت مرگ کشنده است

به گزارش خبرآنلاین، در واقع، این موجودات در همین محیط رشد و نمو پیدا می‌کنند ولی تنها تا زمانی فرصت زندگی دارند که به اصطلاح «انگشت مرگ» ظاهر می‌شود.

به نقل از یورونیوز، در کلیپ تهیه شده توسط بی‌بی‌سی، گروه فیلم‌برداری موفق شد شکل‌گیری یکی از این انگشت‌ها را به تصویر بکشد که به طرز وحشتناکی به سمت بستر دریا می‌خزد و پس از آن که به کف دریا می‌رسد، همه چیز را در مسیر خود منجمد می‌کند.

در حالی که چنین فیلم‌هایی ممکن است همان حال و هوای فیلم تهاجم موجودات بیگانه با انگشت شوم را تداعی کند، ولی در واقع هیچ فعالیت فرازمینی در آن دخیل نیست و تنها یک برینیکل (قندیل شوراب) در حال ایفای نقش است.

برینیکل‌ها چگونه تشکیل می‌شوند؟

وقتی یخ در دریا تشکیل می‌شود، نمک‌های موجود در آب دریا وارد اجزاء یخ‌ها نمی‌شوند. بلکه حفره‌هایی از آب نمک سرد در داخل یخ تشکیل می‌دهند که به دلیل حجم نمک زیاد، یخ نمی‌زند.

چرا لمس «انگشت مرگ» کشنده است؟

هم‌زمان با شکل‌گیری یخ‌ها این توده نمکی بسیار سرد که شکل لوله به خود می‌گیرد در زیر آب به بیرون از یخ امتداد پیدا می‌کند و با پایین آمدن جریان آب نمکِ بسیار سرد، آب اطراف خود را منجمد می‌کند. این جریان نمکی وقتی به کف دریا می‌رسد کف دریا و هر چیزی را که روی آن است، منجمد می‌کند و می‌بلعد.

اگرچه دانشمندان دهه‌ها برینیکل‌ها را مشاهده می‌کردند، در سال2011 و در جریان ساخت سریال Frozen Planet بود که گروهی برای اولین بارموفق شد تا از شکل‌گیری این پدیده فیلمبرداری کند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان