رسانه آمریکایی: واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد

در یادداشتی که در یک رسانه آمریکایی منتشر شده، بیان شد که با توجه به پیشینه حضور نظامی آمریکا در افغانستان و درس نگرفتن واشنگتن از تجربیات شکست خود در این زمینه،‌ دولت بایدن مجبور بود، اگرچه حساب‌نشده و با هرج‌ومرج، پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، برای حفظ آبرو از این کشور غرب آسیا خارج شود.

رسانه آمریکایی: واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، در یادداشتی که در یک رسانه آمریکایی منتشر شده، آمده است که هرج‌ومرج مسئله خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان جنبه سیاسی داده شده اما جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دهه‌ها است که به سرزنش یکدیگر بر سر این موضوع ادامه می‌دهند.

در این یادداشت که در پایگاه خبری تحلیلی دیپلمات منتشر شده، آمده است: «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در 9 سپتامبر (11 شهریور) گزارش تحقیقی این کمیته را درباره خروج شتابزده و نابسامان نظامیان آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن طی تابستان 2021 منتشر کرد. در این گزارش که با عنوان «کوری خودخواسته» منتشر شده، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تقصیر خروج نابسامان آمریکا از افغانستان و در پی آن، بی‌ثباتی حاکم بر آمریکا به مدت بیش از سه سال در این کشور را به گردن دولت بایدن انداخته‌اند.

در این گزارش 200 صفحه‌ای، توضیح داده شده است که خروج نظامیان آمریکایی شامل تخلیه بلندمدت و تدریجی نظامیان بوده که با فرمان «به صفر رساندن» بایدن در 21 آوریل 2021 آغاز و به عملیات تخلیه غیرنظامیان در 15 اوت 2021 منتهی شد. اگرچه، این خروج عملیات تروریستی «اَبی گیت» را در 26 اوت 2021 به دنبال داشت که در آن، 13 تن از نظامیان آمریکایی گشته شده و 45 نفر دیگر نیز مجروح شدند. این عملیات 170 کشته و و بی‌شمار مجروح در میان غیرنظامیان افغان بر جای گذاشت.

بازی تقصیر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

خروج آمریکا در 30 اوت 2021، رسما، با خروج آخرین هواپیمای نظامی از خاک افغانستان و واگذار کردن دوباره کشور به طالبان پایان یافت که دو دهه پیش، طی حمله آمریکا به افغانستان از قدرت برکنار شده بود.

رسانه آمریکایی: واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد
عملیات نظامیان آمریکایی در سال 2011 برای دستگیری یکی از رهبران طالبان در افغانستان

در ادامه این مطلب آمده است: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا دولت بایدن را مقصر در اولویت قرار ندادن امنیت نظامیان و شهروندان آمریکایی، همچنین دارندگان «گرین کارت» و متحدان افغان می‌دانند. این گزارش همچنین این اتهام را مطرح می‌کند که برخلاف فرصت و اطلاعاتی که وجود داشت، دولت اقدامات لازم را برای جلوگیری از سقوط دولت در افغانستان انجام نداد. بنابراین، آمریکا مجبور به خروجی حساب‌نشده، بدون تعداد لازم نظامیان، تجهیزات و امکانات شد که به اعتبار آمریکا لطمه زد و دشمنان آن را جسورتر کرد.

 گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان دولت بایدن را مقصر خروح شتابزده و نابسامان نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌داند. اگرچه، اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که این دولت «دونالد ترامپ» بود که «توافق دوحه» را بدون اطلاع دولت افغانستان با طالبان امضا کرد.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که دولت ترامپ به دلیل عملی نشدن تعهدات طالبان ذیل این توافق، 2 هزار و 500 نظامی آمریکایی را در افغانستان نگه داشت که پایین‌ترین سطح حضور نظامیان آمریکایی در این کشور از زمان آغاز «جنگ با تروریسم» در 2001 بود. در عین حال، در این گزارش اشاره‌ای نشده که این توافق دوحه بود که سقوط کابل را تسریع کرد. در واقع، دولت بایدن خروج کامل نظامیان را به مدت سه ماه  به تاخیر انداخت؛ در توافق دوحه، تعهد شده بود که خروج کامل و نهایی تا مه 2021 انجام شود.

رسانه آمریکایی: واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد
امضای توافق «دوحه» میان آمریکا و طالبان

این یادداشت می‌افزاید: فارغ از این بازی تقصیر، اشاره به زمان انتشار این گزارش که دو ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شده، جالب توجه است. اگرچه مک‌کال گفته این گزارش برای او سیاسی نیست و ترجیح می‌داد که زودتر منتشر شود، این امر مسلم که گزارش یادشده مدام به «دولت بایدن-هریس» اشاره می‌کند به طور ضمنی، در بردارنده این نکته است که این گزارش رئیس‌جمهور آمریکا و «کامالا هرس» معاون او را هدف قرار داده  که کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. این گزارش با تمجید از ترامپ که باری دیگر نامزد حزب دموکرات برای انتخابات آمریکا شده است، اشاره‌ای به «مایک پنس» معاون اول او در آن دوره نمی‌کند.

این در حالی است که این گزارش به طور موشکافانه به اظهارت بایدن در دوره‌ای اشاره می‌کند که او معاون اول «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود، به ویژه، یکی از اظهارات او درباره حقوق زنان در افغانستان که آن را نادیده می‌گرفت.

در این گزارش، به نقل‌ قول «ریچارد هولدبروک» نماینده ویژه وقت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان از بایدن اشاره شده و آمده است، «این چیزی نیست که سربازان آمریکایی به خاطرش در آن‌جا هستند».اگرچه، این مطلب اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که حفاظت از حقوق زنان در توافق دوحه با طالبان، با وجود سابقه این گروه در نقض حقوق بشر در زمان حکمرانی آن در افغانستان بین سال‌های 1996 تا  2001 اشاره‌ای نشده است. به طور کلی، این گزارش برخلاف وقایع و شواهدی که به آن اشاره دارد، از اشتباهات دولت ترامپ، به‌ویژه درباره توافق دوحه چشم‌پوشی می‌کند.

رسانه آمریکایی: واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد
تعلیم دیدن نظامیان افغانستان در پایتخت تحت نظر ارتش آمریکا

خروج از افغانستان، «کوری خودخواسته؟»

در ادامه، این یادداشت مطرح شده است: عنوان این گزارش، «کوری خودخواسته»، تلویحا به این اشاره دارد که دولت بایدن عامدانه و بدون در نظر گرفتن هرج‌ومرجی که ممکن بود در نتیجه خروج نظامیان از افغانستان ایجاد شود،‌ تصمیم به خروج آمریکا گرفت. اگرچه، این گزارش به «کوری خودخواسته» دولت‌های پیشین آمریکا در ارتباط با افغانستان، به‌ویژه دولت ترامپ اشاره‌ای نمی‌کند.

در بخش دیگری از یادداشت پایگاه خبری دیپلمات آمده است: در کتاب «طالبان: داستان جنگ‌سالاران افغان» به قلم «احمد رشید» آمده است، آمریکا که متعهد شده  بود تا زمانی که نبرد افغان‌ها در مقابل اتحادیه جمهایر شوری ادامه داشته باشد، در کنار آن‌ها می‌ایستد، پس از خروج شوروی آن‌ها را رها کرد. واشنگتن هیچ اقدامی برای کمک به مردم گرسنه افغانستان و یا برقراری صلح در آن نکرد. این موضوع خلائی ایجاد کرد که قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانستند آن را پر کنند. در نتیجه خروج واشنگتن، افغان‌ها نسبت به آمریکا که در آن جنگیده بودند، احساس بدی پیدا کردند. این وضعیت موارد مشابهی با خروج آمریکا در سال 2021 دارد.

رشید در سال 2001 در این کتاب اشاره کرده بود که آمریکا از تجربه پیشین خود درسی نگرفته است. افغانستان به دلیل سیاست‌های منفعت‌طلبانه واشنگتن پنج دهه گرفتار نابسامانی و هرج‌ومرج شد. این تاریخ به وضوح نشان می‌دهد که دهه‌ها «کوری خودخواسته» در سیاست آمریکا نسبت به افغانستان تنها مختص دولت بایدن نیست.

در بخش پایانی این مطلب اشاره شده است: به رغم انتقادات از خروج  آمریکا از افغانستان، این اقدام واشنگتن بیشتر نوعی حفظ آبرو بود؛ پس از دهه‌ها نبرد در افغانستان، سلطه طالبان، دشمنی که آمریکا با آن می‌جنگید، رو به افزایش بود. بنابراین، تنها گزینه واشنگتن خروج از افغانستان برای حفظ شان خود بود.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان