این فوتبال VAR واقعی می‌خواهد/ کمک داور ویدیویی را همه جا ببرید

حضور VAR به شکل کاربردی و با تجهیزات و امکانات مکفی برای لیگ برتر و فوتبال ایران ضروریست و باید انجام شود.

این فوتبال VAR واقعی می‌خواهد/ کمک داور ویدیویی را همه جا ببرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رقابتهای هفته چهارم لیگ برتر روز جمعه با برگزاری 3 بازی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد. یکی از جذابترین و مهمترین بازی ها شمش آذر در قزوین میزبان استقلال خوزستان بود. این بازی با اعلام فدراسیون با حضور VAR انجام شد و حضور کمک داور ویدئویی در جریان بسیار تاثیرگذار بود و در نتیجه نهایی به نوعی نقش نخست را بازی کرد. در این بازی هر دو تیم 3 گل به ثمر رساندند که داور بازی با کمک وار یک گل از هر دو تیم را مردود اعلام کرد تا در نهایت بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان برسد. VAR در این مسابقه بسیار پرکار بود و چندین صحنه مختلف مورد بررسی قرار گرفت، دقایق طولانی که برای بررسی صحنه‌ها انجام شد باعث شد تا بازی حدود 120 دقیقه طول بکشد!

این مسابقه حدود 2 ساعت به طول انجامید و وقت‌های اضافه آن حدود 30 دقیقه بود، تصمیمات طولانی داوران برای بررسی صحنه‌هایی که توسط کمک داور ویدیویی بررسی می‌شد باعث شد تا بازی وقت‌های اضافه زیادی داشته باشد.

3 صحنه مشکوک به آفساید روی گل‌های دو تیم، بررسی صحنه کارت زرد صادق آلبوصبیح و چندین صحنه دیگر زمان طولانی از مسابقه را گرفت. این شاید نخستین مسابقه ای در قاب لیگ برتر باشد که وار واقعی را در آن شاهد بودیم و تاثیر کلیدی خود را نشان داد. از هفته نخست برگزاری لیگ کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران با مشکلات سخت افزاری فراوانی همراه بوده که سبب شده این تکنولوژی نتواند همانند همه جای دنیا نقش اصلی خود را ایفا کرده و مفید باشد. کمبود دوربین و اکتفا کردن به دوربینهای کم شمار صداوسیما که معمولا جاگذاری درست و صحیحی ندارند و به روش سنتی و سلیقه ای پیرامون زمین مسابقه ارنج می شوند، کیفیت پایین دوربین ها و نبود دوربین های حرفه ای و به روز، کارگردانی قدیمی و سلیقه ای مسابقات توسط صداوسیما، نبود دوربین های تخصصی برای پوشش خط آفساید و خط دروازه و عدم تجهیزات کافی پیرامونی سبب شده بود که تکنولوژی VAR در لیگ ایران تنها شکل نمادین داشته و بیشتر حضور نمایشی و فرمالیته را ایفا کند. گاه ماجرا به اندازه ای عجیب و خنده دار می شد که صحنه ای برای بازبینی اتفاق رخ داده وجود نداشت چرا که اندک دوربینهای موجود جای دیگری را پوشش داده بودند! نظیر اتفاقی که در جریان بازی فولاد و پرسپولیس در اهواز رخ داد و صحنه تکل خطرناک مسعود ریگی روی هافبک فولاد توسط داور در مانیتور کنار زمین بازبینی نشد چون تصویری وجود نداشت!

با این شرایط و بالا گرفتن اعتراضات فدراسیون فوتبال تلاش کرد تا با بهبود امکانات و تجهیزات پروژه VAR را در لیگ برتر به شکل حقیقی خود نزدیک کند که مهمترین گام آن افزایش دوربینها و بالا بردن کیفیت آنها با درخواست از صداوسیما بود.

نتیجه این تلاش و اقدامات در جریان بازی شمس آذر و استقلال خوزستان خیلی زود نمایان شد و وار تاثیر خود را به عینه نشان داد و ثابت کرد. آنجا که چندین تصمیم سرنوشت ساز بازی با نقش آفرینی کمک داور ویدئویی توسط داور اتخاذ شد تا عدالت در بازی برقرار شود.

همین نمونه ثابت کرد که حضور VAR به شکل کاربردی و با تجهیزات و امکانات مکفی تا چه اندازه برای لیگ برتر و فوتبال ایران ضروریست و باید انجام شود. فدراسیون فوتبال باید هر چه سریعتر با کمک نهادهای ذیربط مثل صداوسیما و همکاری باشگاهها امکانات و تجهیزات کمک داور ویدئویی را کامل کرده و به یک استاندارد حداقلی برساند تا شاهد حضور واقعی و مفید وار در جریان مسابقات باشیم. کمک داور ویدئویی دکوری و نمایشی هیچ دردی را دوا نمی کند. این فوتبال VAR واقعی می خواهد.

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان