جزئیات عجیب پایتخت چین از فضا

پکن، پایتخت چین، ساختارهای متنوعی دارد؛ از مرکز شهری تاریخی تا جاده‌های متحدالمرکز و راه‌آهنی پرسرعت که اطراف پایتخت را در برگرفته‌اند و حالا یک فضانورد، تصویری متفاوت از این قاب زیبا را ثبت کرده است.

جزئیات عجیب پایتخت چین  از فضا

غزال زیاری: یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تصویر خیره‌کننده‌ای را ثبت کرده که در نوع خود بی‌نظیر و جالب‌توجه است. در این تصویر مناظر شهری پراکنده پکن را می‌بینیم که در آن جزئیات متعددی به‌شدت جلب‌توجه می‌کنند؛ از سیستم‌های جاده‌ای گسترده این شهر گرفته تا مراکز تاریخی ازجمله شهر ممنوعه و حتی شبکه راه‌آهن حومه پکن و آبراه‌های آن.

نقاطی که در تصویر به رنگ تیره‌تر دیده می‌شوند، مناطق شهری متراکم‌تر و مرتفع‌تر هستند و رنگ‌های روشن‌تر مکان‌های تاریخی را نشان می‌دهند و بدین ترتیب داستانی از گذشته و حال شلوغ شهر پکن را روایت می‌کنند.

پکن از فضا چه شکلی است؟

این عکس توسط یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از پکن، پایتخت چین گرفته‌شده است. این شهر در تصویر به رنگ خاکستری به نظر می‌رسد و قدیمی‌ترین بخش مرکزی شهر، در وسط تصویر قرار دارد.

جزئیات عجیب پایتخت چین  از فضا

کوهپایه‌های جنگلی به رنگ قهوه‌ای تیره در شمال غربی تصویر دیده می‌شوند و مناطق دورافتاده ازجمله حومه شهر، مناطق صنعتی سبک و شهرهای کوچک، به رنگ‌های روشن‌تری هستند.

لازم به ذکر است که پکن، پایتخت چین، دومین شهر بزرگ این کشور بعد از شانگهای است که در سال 2024 دارای 16 منطقه است و طبق برآوردها، 21.2 میلیون نفر جمعیت دارد.

نقاط مختلف شهری پکن

آن‌طور که از فضا دیده می‌شود، رنگ خاکستری روشن بخش مرکزی قدیمی پکن در مرکز را نشان می دهد که از بخش خاکستری تیره‌تر که منظر شهری گسترده است نیز روشن‌تر است و دلیل این موضوع، ساختمان‌های کم ارتفاع در شهر قدیمی است که در توسعه جدیدتر نسبت به ساختمان‌های بلندتر سایه کمتری می‌اندازند.

این پدیده رایجی در تصاویر دقیق ثبت‌شده توسط فضانوردان از شهرهاست و به‌طورکلی رنگ‌های تیره‌تر معمولاً در محله‌های مرتفع دیده می‌شوند.

ویژگی‌های تاریخی شهر از فضا

رؤیت برخی از جزئیات قدیمی‌ترین بخش پکن، در نسخه تصویر با وضوح بالاتر، آسان‌تر خواهد بود؛ مثلاً خندق دفاعی (خط تاریک) که شهر قدیمی را احاطه کرده است. از دیگر عناصر تاریک قابل‌رؤیت در شهر قدیمی می‌توان از دریاچه‌های زینتی و پارک بزرگی در کنار جاده کمربندی دوم شهر یاد کرد.

به‌علاوه تکه کوچکی که با رنگ روشن‌تر در مرکز شهر قدیمی دیده می‌شود، کاخ امپراتوری چین (شهر ممنوعه) است که با قدمتی صدها ساله، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل پکن

مشاهده الگوهای شبکه‌های حمل‌ونقل، یکی از عناصر مشترک در تصاویر ثبت شده از زمین توسط فضانوردان است. هشت حلقه متحدالمرکز در اطراف منطقه شهری پکن، سیستم جاده‌ای این شهر را تشکیل می‌دهند که شش تا از این جاده‌های کمربندی، در تصویر قابل‌شناسایی هستند.

جاده کمربندی دوم، در امتداد خندق باستانی در اطراف منطقه مرکزی قدیمی شهر است و جاده کمربندی پنجم محله‌های متراکم را در برگرفته است.

جزئیات عجیب پایتخت چین  از فضا

مسیرهای اصلی حمل‌ونقل و آبراه‌های طبیعی

یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های محوری که از سراسر سیستم جاده‌ای کمربندی عبور می‌کند، مرکز شهر را به فرودگاه بین‌المللی پایتخت در 32 کیلومتری شرق پکن متصل می‌کند و جاده کمربندی ششم درست از بخش بیرونی فرودگاه می‌گذرد.

راه‌آهن پرسرعت پکن را به بسیاری از شهرهای بزرگ چین متصل می‌کند که یکی از این خطوط راه‌آهن در نزدیکی پایین تصویر و بین جاده‌های کمربندی 2 و 4 دیده می‌شود. رودخانه یونگدینگ در امتداد حاشیه غربی شهر و رودخانه ونیو در امتداد شرق شهر جریان دارد که هردوی این رودها، آبراه‌ها، کانال‌ها و مناطق سبز سراسر شهر را تأمین می‌کنند.

این عکس در روز پانزدهم فوریه سال 2024 و با استفاده از دوربین دیجیتال Nikon D5 با فاصله کانونی 240 میلی‌متر، توسط یکی از خدمه مرکز رصد زمین ISS و واحد علوم زمین و سنجش‌ازدور مرکز فضایی جانسون ثبت‌شده است.

منبع: scitechdaily

58321

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان