معضل سگ های ولگرد، تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت مردم کردستان

بازرسی کل استان کردستان گفت:افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کردستان، نگرانی‌های جدی در خصوص سلامت و امنیت مردم و همچنین آسیب به صنعت گردشگری را به دنبال داشته است. بازرس کل استان کردستان در این خصوص خواستار برنامه‌ریزی جامع و همکاری دستگاه‌های مختلف شد.

معضل سگ های ولگرد، تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت مردم کردستان

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج،  عیسی هواسی در دومین جلسه کمیسیون علمی- تخصصی  با حضور معاون عمرانی استاندار کردستان و جمعی از مدیران، مسئولان و نخبگان استانی به موضوع بررسی تهدیدات بهداشتی و اجتماعی مربوط به افزایش سگ های ولگرد اختصاص یافت، ضمن انتقاد از نبود آمار رسمی دقیق و برنامه ریزی جامع در این زمینه، به تهدیدات بهداشتی سگ گزیدگی و رشد فزاینده‌ی آلودگی به کیست هیدراتیک اشاره کرد و اظهار کرد: این معضل علاوه بر تهدید جدی امنیت روحی و روانی مردم، عامل واگرایی مهمی در بحث  گردشگری است.

وی با اشاره به کراهت سگ از دیدگاه مذهبی و فقهی، افزود:  واردات، پرورش، تکثیر و خرید و فروش و حمل و گرداندن حیوانات وحشی را طبق قانون 688 قانون مجازات اسلامی ، ممنوع و دارای مجازات است.

بازرس کل استان به نبود سرویس مدارس اشاره و بیان کرد:  پدیده سگ های ولگرد تهدید جدی برای دانش آموزان به خصوص در فصول سرد سال است. 

هواسی تاکید کرد: کمبود امکانات و اعتبار نمی‌تواند دلیل توجهی کم کاری یک سری از ارگان های مربوطه باشد.

وی در ادامه اقداماتی همچون تسریع و سهل گرفتن فرآیند عقیم سازی، استفاده از امکانات سایر دستگاه هایی همچون هلال احمر، تولید محتوا و فرهنگ سازی در جهت آموزش جامعه بالاخص در حوزه مدارس و صدا و سیما، دعوت از انجمن های حمایت از حیوانات و توجیه آنها و تشریح تهدیدات مربوط به ترویج نگهداری سگ، استفاده از ظرفیت های دانشگاهی جهت انجام تحقیقات علمی در خصوص دلایل افزایش و مهار سگ های ولگرد، فعال شدن کارگروه های مربوطه و برگزاری جلسات خروجی محور و ارائه گزارشات آسیب سگ های ولگرد به خانواده ها و متولیان امر، مقابله با استفاده از تبلیغات فرهنگ سازی اشتباه در تبلیغات شبکه خانگی، برنامه‌ریزی جامع و تلاش مجدانه جهت تامین اعتبار و اجرای برنامه های علمی و عملی برای مبارزه با ازدیاد سگ‌های ولگرد و... را از جمله راهکارهای موثر برای مبارزه با این پدیده  دانست.

در ادامه جلسه مدیران و صاحب‌نظران مدعو ضمن تشکر از اهتمام و توجه ویژه بازرس کل استان به مشکلات استان کردستان و اهمیت دادن به نظرات علمی و فنی نخبگان، به بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند. در پایان این جلسه مصوباتی جهت ابلاغ و اجرا توسط دستگاه‌های متولی مصوب شد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان