موجوداتی که سرطان نمی‌گیرند

در شرایطی که به ویژه در شرق آسیا مردم بسیاری به خوردن باله کوسه روی آورده‌اند تا آن گونه که در روایت‌های قدیمی توصیه شده، خود را با این کار در برابر بیماری‌های بسیاری مقاوم کنند، اما آنچه حقیقت دارد این است که کوسه‌ها خودشان به سرطان‌های بسیار کمی مبتلا می‌شوند و همین مساله باعث شده تا آنها مورد توجه محققان قرار بگیرند.

موجوداتی که سرطان نمی‌گیرند

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه که در دانشگاه آمریکاییِ کورنول انجام شده، نشان می‌دهد که راز مقاومت بالای کوسه‌ها در برابر سرطان در ژن‌های این موجود دریایی نهفته است.

به نقل از یورونیوز، محققان آمریکایی دریافتند که چندین گونه از کوسه‌ها، از جمله کوسه سفید بزرگ، ژنومی بسیار بزرگتر از ژنوم انسان دارند. به گفته محققان، کوسه‌ها به دلیل همین تفاوت در اندازه ژنوم‌ها نه تنها در برابر سرطان مقاوم‌تر هستند بلکه در صورت ابتلا به این بیماری، به سرعت بهبود پیدا می‌کنند.

دانشمندان آمریکایی توضیح دادند که این تفاوت، این امکان را به کوسه‌ها داده تا در واکنش به رشد غیرطبیعی سلولی به دلیل بروز بیماری سرطان، ژنوم ثابتی داشته باشند، رخدادی برخلاف آنچه که در صورت ابتلا به سرطان در بدن انسان روی می‌دهد.

سرطان نمی‌گیرند

در واقع، سازگاری مولکولی کوسه‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در دی‌ان‌ای (DNA) خود تغییراتی ایجاد و در نتیجه ژنوم ثابت را حفظ کنند.

دانشمندان امیدوارند که با شناسایی ژن‌هایی که به کوسه‌های سفید بزرگ در مقاومت مقابل سرطان کمک می‌کند، بتوانند پروتئین‌های مفید برای انسان را استخراج کنند و در تولید داروهای ضدسرطان به کار گیرند.

بنابراین، اگر با خوردن کوسه‌ها در پی ممانعت از ابتلا به بیماری سرطان هستید، بهتر است که هر چند زوتر این کار را کنار بگذارید تا با حفظ گونه‌های مختلف این جانور دریایی به بهبود کارایی داروهای سرطان کمکی کرده باشید.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان