میرکتولی خبر داد:

تعداد دروس تفسیر در حوزه قم به ۴۱۰ مورد رسید

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مدرسه عالی تفسیر قرآن کریم گفت: تعداد دروس تفسیر در حوزه‌های علمیه قم به ۴۱۰ درس تفسیر رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: تعداد دروس تفسیر در سطوح عالی و خارج حوزه قم که در سال گذشته 253 درس بود در سال جدید حوزه‌های علمیه که در حال سپری کردن آن هستیم به 410 درس رسیده است.

رشد 60 درصدی دروس تفسیر حوزه

وی افزود: این تعداد افزایش رشد 60 درصدی را نشان می‌دهد و بیانگر اقبال حوزه‌های علمیه نسبت به بحث تفسیر قرآن و ارتقای نقش و جایگاه قرآن در دروس حوزوی است.

رئیس مدرسه عالی قرآن بیان کرد: اساتید در انتخاب مباحث تفسیری آزاد هستند، بنابراین مباحث گوناگون و متنوعی در دروس تفسیر در حوزه ارایه می‌شود و هر فرد می‌تواند متناسب با علاقه‌مندی خود در دروس استاد شرکت کند.

میرکتولی در پاسخ به این سؤال که آیا ازدیاد سریع این تعداد کلاس تفسیر موجب ارتقاء کمی بدون رشد کیفیت نخواهد شد، عنوان کرد: متناسب با افزایش کلاس‌های تفسیر همایش‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی مختلفی نیز برای مدرسان تفسیر حوزه در طول سال در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در این دوره‌ها، مدرسان تفسیر با مهارت‌های بیان تفسیر، روش‌ها و متدها همچنین خط مشی‌های آموزشی و مذاهب و مکاتب تفسیری آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. ضمن اینکه این افراد عمدتا کسانی هستند که رشته تخصصی تفسیر را گذرانده و سال‌ها با این مباحث آشنا بوده و هستند.

لزوم ارتقاء جایگاه قرآن در حوزه

میرکتولی تصریح کرد: ارتقاء وضعیت علمی در حوزه به خصوص پژوهش‌محوری در آموزش جزء برنامه‌های اصلی مدیران حوزه و مراکز تخصصی به خصوص در بحث تفسیر است.

رئیس مدرسه عالی تفسیر قرآن با اشاره به نشست‌های شورای منتخب اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه عنوان کرد: رسمیت یافتن درس تفسیر قرآن کریم در کنار دروس فقه و اصول در سطوح عالی مورد موافقت مدیران حوزه است.

وی با اشاره به دروس تفسیری ارایه شده در مدرسه عالی تفسیر اظهار کرد: انتخاب تفسیر جامع‌الجوامع در پایه‌های 7 و 8 و جلد 13 تفسیر المیزان در پایه‌های 9 و 10 به طلاب ارائه می‌شود.

راه‌اندازی مجمع عالی تفسیر

میرکتولی با اشاره به راه‌اندازی مجمع عالی تفسیر قرآن گفت: این مجمع زیر نظر مراجع معظم تقلید و جمعی از استادان سطوح عالی فعالیت دارد که شورای منتخب تفسیر را تشکیل می‌دهند.

مدرس تفسیر قرآن تصریح کرد: این مجمع با 900 تن از استادان سطح عالی حوزه در ارتباط است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان