ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی مظاهری:

مفهوم «زکات» در بیشتر آیات قرآن به معنای رسیدگی به کار مردم است

گروه حوزه‌های علمیه: در بیشتر آیات قرآن وقتی به موضوع زکات اشاره شده است مراد آن زکات اصطلاحی فقها نیست بلکه منظور رسیدگی به امور مسلمین و رفع نیازهای آنان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، در درس اخلاق روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان در سخنانی گفت: آمدن امام زمان موکول و متوقف بر ما هست. امام برای چه می‌آید، می‌آید تا اسلام و شیعه را بر تمام دنیا حاکم فرماید بنابراین اگر ما منتظر ظهوریم باید مهیای آمدن آن حضرت باشیم و اگرچه لقلقه زبانی ثواب دارد ولی کافی نیست.

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ﴿105 انبیاء)» گفت: می‌فرماید خدا بر خودش واجب کرده است که این شیعه وارث کرده زمین بشود و حکومت جهان از آن شیعه است و این را خدا تعهد و واجب کرده است هم در قرآن و هم در کتب آسمانی گذشته.

این مرجع تقلید ادامه داد: به دست شیعه و با رهبری امام زمان پرچم اسلام بر کره زمین به اهتزاز در می‌آید البته با معجزه و خرق عادت و آن هم نه هر شیعه‌ای بلکه شیعه‌ای که لایق است و لیاقت دارد فرمانده امام زمان و استاندار وی باشد و به همین دلیل تعبیر قرآن عباد صالح است.

آیت الله مظاهری اظهار کرد: آقا امام زمان هم به همان اندازه که ما منتظر او هستیم منتظر ماست یعنی افراد صالح و شایسته پیدا شوند و بتوانند اداره حکومت جهانی بکنند و در این صورت بر خدا واجب است که امام زمان را بفرستد.

وی افزود: قضیه جنگ و شمشیر و ... این حرف‌ها نیست از باب مثال است که آقا شب‌ها شمشیرشان در کنارشان است این تعبیر به معنای آمادگی امام برای ظهور و انتظار او برای کسانی است که آنها هم منتظر اویند. ظهور با بمب و جنگ و ... نیست بلکه با معجزه و خرق عادت در شش روز شیعه بر جهان مسلط می‌شود.

وی تاکید کرد: قاعده لطف، آمدن امام را اقتضاء می کند البته در صورتی که ما آمادگی را در خود ایجاد کنیم. یعنی نمازخوان واقعی باشیم و در وقت نماز همه مغازه‌ها تعطیل باشد. وقتی فقیر در میان ما نباشد و انفاق رواج یابد و هر چه برای خود می‌خواهیم برای دیگران هم بخواهیم.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: مرحوم کافی 500 روایت نقل فرموده که 50 روایت لفظ آن تفاوتی با هم ندارند و آن اینکه هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند.

رئیس حوزه اصفهان ادامه داد: «آتوا الزکوة» فقط در یکجا به معنای اصطلاحی پرداخت زکاتی است که فقها گفته‌اند ولی بیش از هزار آیه داریم راجع به اینکه زکات یعنی رسیدگی به کار دیگران؛ همه با هم متحد و برادر و همه یکدست در برابر دشمن، اختلاف و دودلی و دو زبانی و غیبت و تهمت و شایعه و خراب کردن یکدیگر نه، همه یک در مقابل دشمن.

آیت الله مظاهری ادامه داد: و ان مکناهم یعنی اینکه همین الان باید نظارت ملی باشد و همه باید مقید به ظاهر شرع باشند و نماز همین الان اقامه شود. هیچ چیزی بهتر از تقید به ظواهر شرع برای آمدن امام زمان(عج) مفید نیست.

وی با بیان اینکه امام می‌آید تا اسلام پیاده شود عنوان کرد: اگر چنین است کسی می‌تواند این حکومت را بیاورد که صفاتی که عرض کردیم داشته باشد. آیات قرآن به ما می‌گوید انتظار فرج خیلی ثواب دارد اما شرط آن این است که فقط به زبان نباشد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: امام زمان با سخنرانی نمی‌آید به عمل کار برآید. اینکه ما شب‌های جمعه به یاد امام باشیم و دعای فرج بخوانیم ثواب دارد و خیلی خوب است اما اینها امام را نمی‌آورد بلکه باید آمادگی در خود و دیگران ایجاد کنیم.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان