مجموعه روایات تفسیری امام سجاد(ع) به زودی منتشر می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده کتاب روایات تفسیری امام سجاد(ع) از تدوین و تالیف این اثر خبر داد و گفت: این کتاب تا چند ماه آینده چاپ و منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام محسن قمرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: متاسفانه بر روی روایات تفسیری اهل بیت(ع) کم کار شده است و به ویژه در زمینه روایات امام سجاد(ع) و همین عامل یکی از دلایل انتخاب من برای فعالیت علمی بوده است.

نویسنده کتاب روایات تفسیری امام سجاد(ع) افزود: این کتاب که توسط بنده نوشته شده است طی چند ماه آینده از سوی موسسه نبا چاپ و منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: آیت‌الله معرفت، یک اثر تفسیری با نام تفسیر اثری الجامع در زمان حیات خود نوشتند که شش جلد شد و بعد از حیات ایشان ما گروهی خدمت یکی از شاگردان وی رفتیم و تصمیم بر این شد که این کار تداوم داشته باشد.

قمرزاده تصریح کرد: این کار به همت این گروه و به ویژه مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد ادامه یافت و 11 جلد دیگر نیز آماده شد و هم اکنون 17 جلد از این تفسیر چاپ شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این اثر پشتوانه و تجربه خوبی برای وی فراهم کرده است اظهار کرد: من تصمیم گرفتم با توجه به کم توجهی به روایات تفسیری اهل بیت(ع) و به ویژه امام سجاد(ع) این کتاب را تدوین کنم که نزدیک به 200 صفحه در قطع رقعی خواهد شد.

نویسنده کتاب روایات تفسیری امام سجاد(ع) بیان کرد: امام سجاد(ع) مباحث تفسیری زیادی دارند که از منابع مختلف استخراج کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به اصول کافی، و سایر کتب اربعه حدیثی، تفاسیری مانند نورالثقلین، البرهان، تفسیر قمی، صافی، کنزالدقائق و ... اشاره کرد.

وی اظهار کرد: البته منظور از کم کاری روی روایات تفسیری، عدم استفاده از آن‌ها نیست بلکه کار نظری، تحلیلی و آماری درستی روی این روایات انجام نشده است وگرنه این روایات به صورت خام جمع‌آوری شده و در دسترس قرار دارد.

وی افزود: اهل بیت(ع) نمونه و الگو برای ما هستند بنابراین به تعبیر آیت الله معرفت تفسیر ایشان و روش آنان بهترین مدل برای شناسایی روش و قواعد تفسیری است که در این زمینه تحقیق چندانی صورت نگرفته است.

این محقق قرآنی تصریح کرد: باید مدل‌ها و روش‌های تفسیری اهل بیت(ع) از روایات ایشان استخراج شود و همان طور که بر روی روایات فقهی کار علمی و تحقیقی زیادی صورت می گیرد بر روی روایات تفسیری ایشان نیز این تلاش‌ها انجام شود.

قمرزاده با بیان اینکه این مسئله قاعده‌مند و روشمند نشده است ادامه داد: باید با تحقیقات بیشتر به سؤالاتی مانند اینکه حدود و صغور و قلمرو استفاده از این روایات در تفسیر چه میزان است و یا آیا این روایات می توانند منبع تفسیری باشند یا پاسخ بدهیم.

وی افزود: بر روی صحیفه سجادیه بیشتر از روایات تفسیری امام سجاد(ع) کار تحقیقی صورت گرفته است بنابراین من در کتاب خود به صحیفه نپرداخته‌ام و بر روی روایات متمرکز شده‌ام.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر