ماهان شبکه ایرانیان

در بازدید خبرنگاران از معدن گوهر زمین مطرح شد

ورود بزرگترین معدن سنگ آهن ایران به بازار سرمایه

فعالان بازار سرمایه ایران به منظور بررسی پتانسیل‌های معدن گوهر زمین از این معدن بازدید کردند. این معدن که بزرگترین معدن سنگ آهن ایران است به زودی وارد بازار سرمایه خواهد شد و سهامش در بورس یا فرابورس ایران مورد معامله قرار خواهد گرفت. در این معدن تاکنون ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید شده است.

ورود بزرگترین معدن سنگ آهن ایران به بازار سرمایه

به گزارش ایسنا، طبق آمارها،  در سال 2016 استرالیا، روسیه و برزیل به ترتیب در جهان اولین تا سومین دارنده ذخایر جهانی سنگ آهن هستند. همچنین مقدار سنگ آهن خام کشور ایران 2.7 میلیارد تن است. این در حالی است که ذخائر کشور برزیل به 23 و ذخائر استرالیا به 52  میلیارد تن می‌رسد.

از طرفی عیار متوسط ذخایر جهانی سنگ آهن حدود 48 درصد است، اما عیار متوسط ذخایر سنگ آهن ایران به 56 درصد می‌رسد که این میزان از متوسط مقدار جهانی بالاتر است.

طبق آمارها استرالیا، برزیل و چین 70 درصد تولید سنگ آهن جهان را دارند که در این میان استرالیا با تولید 825 میلیون تن سنگ آهن بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است.

علاوه بر این چین با 57.1 میلیارد دلار واردات سنگ آهن بزرگترین وارد کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود و ایران در سال 2016، 820 میلیون دلار از سهم واردات کشور چین را برعهده داشته است.

روند تغییرات قیمت سنگ آهن از سال 2010 تا سال 2016 در جهان باعث تغییر و تحول در سیاست‌ صنعت‌های کشورهای جهان شده و این موضوع روی معاملات این محصول در بورس‌های جهان تاثیر منفی گذاشته است.

معدن سنگ آهن گوهر زمین با ذخیره زمین‌شناسی بالغ بر 643 میلیون تن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن در کشور است که اولین فعالیت اکتشافی انجام شده در این معدن به سال 1348 بر می‌گردد.

مقدار بار تحویل شده و عملیات بهره برداری این معدن تاکنون در کنسانتره تولیدی به رقم سه میلیون و 650 هزار تن و مقدار صادرات آن به یک میلیون و 650 تن می‌رسد. حجم باطله برداری و خاکبرداری تاکنون در این معدن به 230 میلیون تن می‌رسد و سنگ آهن تولید شده تقریبا 18 میلیون تن است.

پناهی مدیر معدن گوهر زمین که درباره ویژگی‌های این معدن و لزوم بورسی شدن آن به خبرنگاران توضیح می‌داد، در این زمینه گفت: هدف ما در مجموعه گوهر زمین این است که سالیانه 10 میلیون تن گندله تولید کنیم و برای این هدف از سال 1381 شروع به کار کردیم و هدف این است که بتوانیم سالانه 15 میلیون تن سنگ آهن استخراج کنیم که این مقدار سنگ آهن استخراجی خوراک پنج خط دو میلیون تنی کنسانتره با ظرفیت 10 میلیون تن در سال است.

سلیمان زاده – معاون بهره برداری معدن گوهر زمین - در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دپوی کنسانتره سنگ آهن این معدن برای سال مالی 1395 چقدر است و در سه ماهه سال 1396 چقدر کنسانتره تولید کردیم و پیش‌بینی شما برای کنسانتره چقدر است؟ اظهار کرد: ما از بدو شروع به تولید کنسانتره سه میلیون و 650 هزار تن کنسانتره تولید کردیم و در سه ماهه اول 1396، یک میلیون و 150 هزار تن تولید شده است و تا به امروز 256 هزار تن از بندرعباس و از طرف خلیج فارس کنسانتره صادر کردیم. همچنین ما 230 هزار تن هم کنسانتره به فولاد مبارکه اصفهان فروختیم.

یکی از مسوولان این معدن در پاسخ به این که هزینه مالی تسهیلاتی که برای معدن گرفته شده با چه نرخی است و به چه صورت بازپرداخت می‌شود، گفت: تامین مالی شرکت از طریق بورس با نرخ بازده 24 الی 25 درصد بوده است و همچنین از طریق سیستم بانکی تامین مالی با نرخ بالایی صورت گرفته، اما وقتی شرکت راه اندازی شد و به بهره داری رسید وضعیت نقدینگی بهتر شد و نرخ‌ها به 18 و 20 درصد کاهش پیدا کرد. ما 210 میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفتیم که 70 میلیارد تومان آن تسویه شده است. همچنین 100 میلیارد تومان تسهیلات از بانک دی و با نرخ 32 درصد گرفته‌ایم که در حال حاضر این نرخ تعدیل شده است.

پناهی در بخشی دیگر  از صحبت‌های خود توضیح داد: از سال 1383 که کار ما شروع شده تا به حال بیش از 1000 میلیارد تومان هزینه‌های جاری ما بوده و بیش از 400 میلیارد تومان در این معدن سرمایه‌گذاری انجام شده که این مقدار رو به افزایش است تا به حال توانسته‌ایم معدنی را در اینجا احداث کنیم که عمقش بیش از 180 متر است، اما در طرح نهایی عمق این معدن به 430 متر می‌رسد.

پناهی درباره‌ی تاخیراتی که در این پروژه صورت گرفته نیز اینگونه توضیح داد: در سال 1392، 15 میلیون تن فولاد تولید و شش میلیون تومان وارد کردیم. قبل از دولت تدبیر و امید شرایط به گونه‌ای بود که در کار ما تاخیر افتاد که اگر آن تاخیر رخ نمی‌داد ما نیاز نداشتیم که شش میلیون تن فولاد وارد کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دید اقتصادی هم نگاه کنیم عملا سرمایه ما در طی این چند سال با همین مقدار تولید سنگ آهن داشتیم برگشت خورده، متاسفانه در طی سال‌های اخیر قیمت سنگ آهن افت داشته، اما ما تولیدمان را پایین نیاوردیم و سعی و تلاش خود را برای تولید بیشتر داشتیم به طوری که در سه ماهه اول سال 1396 نسبت به سه ماهه‌های اول سال‌های گذشته در تولیدمان رکوردی را ثبت کردیم. رسالت اصلی ما در این معدن مجموعا 90 میلیون تن باطله برداری و سنگ آهن است. همچنین سال‌های تولید ما 15 سال است، ولی فعالیت ما تا 25 سال پیش بینی شده است.

در بخشی از این بازدید دلاوریان مدیر روابط عمومی معدن گوهر زمین به تشریح قسمتی از برنامه‌های آینده این معدن پرداخت و گفت: بازدید فعالان بازار سرمایه ایران از این معدن سنگ آهن ایران می تواند به نفع صنعت و بورس تهران باشد.

همچنین در بخشی از این بازدید نجف آبادی مدیر پروژه معدن گوهر زمین و امین زاده مدیر پروژه گندله سازی این معدن به تشریح نحوه ساز و کار تولید سنگ آهن و گندله پرداختند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان