Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
مردم سالاری، 18/4/81
نویسنده با هدف بررسی
جایگاه دو مفهوم «ملت » و «امت » در فقه سیاسی، به ارائه ی تعریف های گوناگون از
«ملت » می پردازد و برخی عناصر مورد اتفاق در تشکیل یک ملت را ذکر می کند . به
عقیده ی برخی از محققان، این واژه از natio] » به معنای «نژاد و نسل »
گرفته شده است و به ویژگی های قومی اشاره می کند . در جهان معاصر، ملت به گروهی
اطلاق می شود که در سرزمینی مشخص سکونت می کنند و پیوندهای تاریخی و فرهنگی مشترکی
دارند . اما این واژه در متون دینی به معنای «آیین و روش » آمده است (ملة ابیکم
ابر هیم، حج: 78) و اطلاق آن بر پیروان یک روش، مجازی است . برخلاف مفهوم «امت »
که بر وفاداری ملی تکیه می کند و برخاسته از دوران مدرنیته ی غرب است، واژه ی
«امت » ، به معنای «پیروان یک دین و آیین » ، بر وفاداری دینی تکیه دارد و برگرفته
از تاریخ و سنت اسلامی است .
نویسنده با اشاره به آیات و
روایات اسلامی نتیجه می گیرد که قراردادهای جغرافیایی هیچ اعتباری در تشکیل ملت ها
ندارند
. اسلام آشکارا تمایز نژادی را نفی می کند و با محور
قرار دادن دین، همه ی مسلمانان را برادر، اعضای یک خانواده، و نسبت به یکدیگر
مسئول می داند (چیزی که لویی گارده ی فرانسوی آن را «غرور مسلمانی » می نامد) .
البته اسلام تعدد اقوام و ملت ها (شعوب) را به منزله ی امری تکوینی، پذیرفته است و با آن برخورد
حذفی نمی کند (و جعلنکم شعوبا و قبآلل لتعارفوا، حجرات: 13) ; لکن ملاک برتری را تنها تقوای الاهی
می داند .