بخشیدن یک مهارت است

می‌گویند اگر کسی را که به شما بدی کرده است، ببخشید؛ به آرامش می‌رسید و از نظر روانی این آرامش به سلامت روانی‌ شما کمک می‌کند اما در واقعیت همیشه بخشش مساوی با آرامش نیست

بخشیدن یک مهارت است
می‌گویند اگر کسی را که به شما بدی کرده است، ببخشید؛ به آرامش می‌رسید و از نظر روانی این آرامش به سلامت روانی‌ شما کمک می‌کند اما در واقعیت همیشه بخشش مساوی با آرامش نیست.
گاهی شما آن شخص و بدی‌هایی که نسبت به شما کرده است را می‌بخشید ولی هرگز قادر نخواهید بود خاطرات تلخ و آثار به جا مانده از آن را از متن زندگی‌تان پاک کنید. هر بار که آن خاطرات تداعی می‌شود از خشم و کینه پر می‌شوید، انگار نه انگار که او را بخشیده‌اید. اگر این حالت برای شما اتفاق افتاده است باید نکاتی را بدانید و با به کار بستن آنها از مزایای واقعی یک بخشش حقیقی بهره‌مند شوید:
1.بخشش یکی از مکانیسم‌ها و توانایی‌هایی است که افراد می‌توانند به صورت اکتسابی آن را کسب کنند بنابراین شما باید از نظر شخصیتی به آن درجه خاص برسید تا بتوانید این مهارت و توانایی را در خود ایجاد کنید. اگر کسی بدون زمینه‌سازی و پرورش ابعاد شخصیتی خود سعی کند از این مکانیسم پالایش یافته و والا استفاده کند، موفق نخواهد شد و حتی اگر اقدام به بخشش چیزی یا کسی کند همچنان حس ناخوشایند یاد شده را خواهد داشت.
2.اندازه و حدود آنچه شما قصد بخشش آن را دارید بسیار مهم است. اگر گذشت در مورد آن، انرژی روانی زیادی را از شما بگیرد و از حد توان شما فراتر باشد، چون حس می‌کنید حق شما ضایع شده و این ستم کردن در حق خودتان است، از بخشش، رضایت‌خاطر نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از بخشش به طریقی خشم درونی خود را تخلیه کنید و شرایط را بسنجید. شاید اینکه فرد جریمه لازم یا تنبیه موردنظر شما را پرداخت کند به شما آرامش دهد و یا شاید هم متنبه شدن او و اینکه می‌بینید چه‌قدر نادم و پشیمان است باعث شود حس کنید می‌توانید او را ببخشید.
3.انگیزه بخشش مهم است. گاهی خودتان آمادگی لازم برای بخشش چیز یا شخص مورد نظر را دارید و بستر لازم شخصیتی فراهم است اما تحت فشار دیگران و یا برای فرار از حس دوگانگی و عذاب وجدان او را می‌بخشید که در این صورت چون به نوعی معامله با خود پرداخته‌اید، رضایت‌خاطر نخواهید داشت و همیشه ته دل‌تان حس می‌کنید انرژی روانی زیادی به زور از شما گرفته شده است. انگار خودتان را گول زده‌اید و یک موضوع غیرقابل بخشش را به ظاهر بخشیده‌اید.
4.توصیه می‌کنم اگر در زندگی مجبور به پذیرش این شرایط بودید با خود بگویید: «این کار بهترین کاری بود که می‌توانستم بکنم.» در این حالت از حس دوگانگی رها می‌شوید. پناه بردن به آموزه‌های دینی و توکل بر خدا هم در این شرایط،‌ واقعا به کمک‌تان خواهد آمد. واگذاری امور به خدا و اینکه از او بخواهید حق‌تان را بگیرد و سپس با تمام وجود از سر تقصیر کسی گذشتن، شما را آرام می‌کند.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان