ماهان شبکه ایرانیان

بررسی بیماری دیابت نوع ۲ [قسمت دوم]

همه‌ی افراد حداقل یک‌بار نام دیابت را شنیده‌اند؛ اما ممکن است هیچ اطلاعی از گونه‌ها، ویژگی‌ها و عوارض این بیماری نداشته باشند

همه‌ی افراد حداقل یک‌بار نام دیابت را شنیده‌اند؛ اما ممکن است هیچ اطلاعی از گونه‌ها، ویژگی‌ها و عوارض این بیماری نداشته باشند. به‌علاوه ممکن است آن را به‌سادگی دستکم بگیرند. این افراد سخت در اشتباه‌اند. اگرچه دیابت ممکن است با علائم به‌ظاهر خاموشی به سراغ قربانی خود بیاید، اما در صورت عدم مراقبت از سوی بیمار می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به او وارد کند. با بنیتا همراه شوید تا دیابت نوع 2 را بهتر بشناسید.

این بیماری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دکتر شما دستور آزمایش خون را تجویز کرده و تست A1c از شما گرفته می‌شود. این آزمایش میانگین سطح قند خون شما در طول دو تا سه ماه گذشته را نشان می‌دهد. اگر از قبل دارای نشانه‌هایی از این بیماری هستید، احتمالاً باید به‌صورت تصادفی آزمایش قند خون را انجام دهید. این کار سطح قند خون کنونی شما را نشان می‌دهد.

رژیم غذایی شما متفاوت است

شما می‌توانید سطح قند خون خود را از طریق تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن کنترل کنید. این کار درنهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر خواهد شد. میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی خود را به‌دقت بررسی کنید. این میزان را در هر وعده‌ی غذایی رعایت کرده، بر مصرف چربی و پروتئین خود نظارت داشته و مقدار کالری‌های مصرفی را کم کنید. از دکتر خود درخواست کنید تا شما را به یک متخصص تغذیه برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم و برنامه‌ریزی‌شده معرفی کند.

ورزش بسیار مهم است

ورزش منظم نظیر ورزش‌های استقامتی یا پیاده‌روی، استفاده‌ی بدن از انسولین را بهبود بخشیده و می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. فعالیت بدنی به شما در کاهش چربی و فشارخون کمک کرده و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد. 30 دقیقه ورزش در حد متوسط در بیشتر روزهای هفته توصیه می‌شود.

آرامش یک عامل مهم است

استرس می‌تواند فشارخون و قند خون شما را افزایش دهد. برخی از افراد هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند. برخی دیگر برای مقابله با استرس به غذا خوردن متوسل می‌شوند. به‌جای این کار به سراغ تکنیک‌های تمدد اعصاب نظیر نفس کشیدن عمیق، مراقبه (مدیتیشن) و یا تجسم بروید. با دوستان، اعضای خانواده و یا مشاور صحبت کنید. اگر همچنان نمی‌توانید بر مشکلات غلبه کنید، از دکتر خود کمک بگیرید.

داروهای خوراکی می‌توانند به شما کمک کنند

اگر رژیم غذایی و ورزش در کنترل قند خون شما موثر نباشند، دکتر شما به سراغ دارو می‌رود. قرص‌های متعددی برای بیماران دیابتی در داروخانه‌ها وجود دارد. آن‌ها اغلب به‌صورت ترکیبی با یکدیگر تجویز می‌شوند. برخی از آن‌ها به کمک لوزالمعده‌ی شما برای ترشح انسولین آمده، درحالی‌که برخی دیگر به بدن شما کمک می‌کنند تا نشاسته‌ها بهتر هضم شوند. برخی دیگر تجزیه‌ی انسولین را کند می‌کنند.

انسولین تنها مختص افراد دیابتی از نوع 1 نیست

دکتر شما ممکن است در مراحل اولیه‌ی ابتلای شما به این بیماری در کنار مصرف قرص، انسولین هم تجویز کند. این کار همچنین می‌تواند به بیماران دیابتی نوع 2 که با مشکل مقاومت بدن در برابر انسولین مواجه هستند کمک کند. در این نوع بیماری، لوزالمعده‌ی فرد حتی پس از افزایش سطح قند خون بیمار هم دست به ترشح انسولین نمی‌زند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، انسولین به بخشی از زندگی روزمره‌ی شما تبدیل خواهد شد.

داروهای جدید غیرانسولینی قابل تزریق

داروهای جدیدی با عنوان داروهای غیرانسولینی قابل تزریق برای افراد دیابتی نوع 2 در دسترس قرار دارد. این داروها باعث می‌شوند بدن شما به‌منظور کنترل سطح قند خون انسولین تولید کند.

چرا گرفتن تست قند خون مهم و ضروری است؟

دکتر شما می‌تواند نحوه کار کردن با دستگاه اندازه‌گیر قند خون را به شما آموزش دهد. این کار به شما کمک می‌کند تا روند درمانی خود با داروها را پیگیری کنید. زمان و تکرار آزمایش قند خون بستگی به بهبود کنترل دیابت شما، نوع درمان شما و میزان ثبات قند خون شما دارد. معمول‌ترین زمان‌ها برای تست قند خون، به هنگام بر خواستن از خواب در صبحگاه، قبل و بعد از وعده‌های غذایی و ورزش و هنگام خواب است.

ادامه دارد ...


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان