ماهان شبکه ایرانیان

آزمون تمیزی آشپزخانه (۳)

گوشت چرخکرده گاو باید تا زمانی پخته شود که دمای قسمت درونی آن به ۱۶۰ درجه فارنهایت برسد، لذا برای این کار باید از یک ترمومتر حساس استفاده نمایید؛ زیرا ممکن است سطح بعضی از گوشت‌های چرخکرده در فرآیند پخت، قهوه‌ای شود، اما دمای بخش درونی آنها به دمای ایمن ن

آزمون تمیزی آشپزخانه (3)

مهندس مسیح انصاری  کارشناس ارشد صنایع غذایی

 


5- در صورتی که جواب (ب) یا (ج) را انتخاب نموده‌اید، به خودتان 2 امتیاز بدهید. گوشت چرخکرده گاو باید تا زمانی پخته شود که دمای قسمت درونی آن به 160 درجه فارنهایت برسد، لذا برای این کار باید از یک ترمومتر حساس استفاده نمایید؛

زیرا ممکن است سطح بعضی از گوشت‌های چرخکرده در فرآیند پخت، قهوه‌ای شود، اما دمای بخش درونی آنها به دمای ایمن نرسد. از طرف دیگر، برخی گوشت‌های چرخکرده که فورا در دمای حدود 160 درجه فارنهایت (و یا حدود 70 درجه سانتیگراد) پخته می‌شوند، شاید رنگ صورتی خود را حفظ کنند، بنابراین رنگ گوشت نمی‌تواند معیاری برای ایمن بودن مصرف باشد. چنانچه گوشت چرخکرده پخته شده خود را از بیرون تهیه می‌نمایید، توجه کنید گوشت به طور کامل پخته شده باشد.

دمای ایمن برای سایر مواد غذایی عبارت است از:

 گوشت کبابی گوساله، گوسفند و گاو، همچنین استیک و قیمه قیمه آنها باید در دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) پخته شود و اگر در دمای 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) پخته شود، مناسب می‌باشد. 
 گوشت چرخکرده گوساله، گاو و گوسفند در دمای 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) مرغ در دمای 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) ماهی در دمای 145 درجه فارنهایت(63 درجه سانتیگراد)

6- اگر جواب (د) یعنی خوردن محصولات پخته شده را انتخاب کرده‌اید، به خودتان2 امتیاز بدهید. پختن تخم‌مرغ یا محصولات غذایی حاوی تخم‌مرغ در دمای 160 درجه فارنهایت، باکتری‌ها را خواهد کشت. اگر شما جواب (الف) یا (ب) را انتخاب نموده‌اید، خود را در مقابل یک ریسک خطرناک بیماری قرار داده‌اید، بدین ترتیب که سالمونلا (که یک باکتری حاضر در پوست تخم‌مرغ است) می‌تواند از طریق خوردن تخم‌مرغ خام وارد بدن شود و شما را بیمار کند.

سایر مواد غذایی حاوی تخم‌مرغ از جمله غذاهای تولید خانگی (مانند بستنی، کیک کره‌ای، مایونز و ...) می‌توانند دارای سالمونلا باشند. و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهند. البته همتای تجاری مواد غذایی که در بالا نام برده شده، به دلیل اینکه معمولا با استفاده از تخم‌مرغ پاستوریزه شده و یا تخم‌مرغ‌هایی که در دمای معین حرارت دیده‌اند (که سبب کشتن باکتری‌ها می‌شود) تهیه شده‌اند، برای مصرف ایمن هستند.

همچنین این مواد غذایی تجاری ممکن است حاوی یک ماده اسیدی مانند سرکه باشند که باعث کشتن باکتری‌ها می‌شود. البته بهترین زمان برای تست کیک حتی در صورتی که خمیر تهیه شده برای کیک، حاوی تخم‌مرغ پاستوریزه باشد، زمانی است که عمل پخت بر روی خمیر انجام شده باشد، لذا جواب (ج) نادرست است، زیرا تست خمیر تجاری نپخته نمی‌تواند یک امتیاز هم نصیب شما نماید. 

برخی از راهنمایی‌های دیگر در مورد اطمینان از ایمن بودن تخم‌مرغ عبارتند از:

 فقط تخم‌مرغ‌هایی را که در یخچال مغازه قرار دارند خریداری نمایید و خودتان نیز آنها را تا زمان پختن و مصرف حتما در یخچال نگهداری کنید. 

 تخم‌مرغ‌ها را به طور کامل بپزید، به طوری که سفیده و زرده آنها کاملا سفت و پخته شوند و از حالت شل بودن خارج شوند. همچنین در صورت مخلوط کردن سفیده و زرده به هنگام پخت باید به گونه‌ای عمل شود که حالت مایع بودن آنها آشکار نباشد. 

 غذاهایی را که حاوی تخم‌مرغ هستند در دمای 160 درجه فارنهایت پخت نمایید.  چنانچه غذای خانگی حاوی تخم‌مرغ مانند بستنی و یا اِگ ناگ درست می‌‌کنید، ابتدا مخلوط شیر و تخم‌مرغ را تا دمای 160 درجه فارنهایت به صورت ملایم حرارت دهید. سپس سایر ترکیبات را اضافه نمایید. 

7- چنانچه جواب (ج) یا (د) را انتخاب نموده‌اید، 2 امتیاز دریافت می‌کنید و اگر جواب (ب) را انتخاب کرده‌اید 1 امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. سفید کننده‌های تجاری مانند وایتکس بهترین مواد بهداشتی برای آشپزخانه هستند، به شرط آنکه براساس دستورالعمل رقیق شده باشند.

این مواد در پاک کردن آشپزخانه از باکتری‌ها بسیار موثر هستند، استفاده از آب داغ (گرم) و صابون برای تمیز کردن (بهداشتی نمودن) آشپزخانه مؤثر است، اگرچه نمی‌تواند تمام باکتری‌ها را از بین ببرد. استفاده از آب تنها در تمیز کردن آشپزخانه ممکن است کثیفی ظاهری را از بین ببرد، اما در از بین بردن باکتری‌ها نقش ندارد. 

اکتری‌ها می‌توانند در حوله‌های آشپزخانه (دستگیره‌ها)، اسفنج‌ها و پارچه‌هایی که در تمیزی آشپزخانه به کار می‌روند، زندگی کنند، به همین دلیل باید حوله‌ها و پارچه‌های آشپزخانه را قبل از استفاده مجدد آنها، شستشو داد و یا از حوله‌های کاغذی (دستمال کاغذی) برای پاکیزه کردن آشپزخانه استفاده نمود و سپس آنها را دور ریخت. اسفنج‌ها را باید هر چند هفته یکبار عوض نمود. 

8- جواب‌ (الف) صحیح است. با انتخاب آن، به خودتان 2 امتیاز بدهید. 

 

برای خواندن بخش اول - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان