ریسک ابتلا به جنون خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهید

این آمار وحشتناک است؛ طبق اعلام انجمن آلزایمر، شمار افراد مبتلا به آلزایمر در آمریکا تا ۱۲ سال آینده ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. بااین‌حال راهی ساده برای مقابله با خطر این بیماری وجود دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

این آمار وحشتناک است؛ طبق اعلام انجمن آلزایمر، شمار افراد مبتلا به آلزایمر در آمریکا تا 12 سال آینده 40 درصد افزایش می‌یابد. بااین‌حال راهی ساده برای مقابله با خطر این بیماری وجود دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

دکتر کِرک اریکسون، از دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید ابتلا به جنون در سنین پیری یک اتفاق حتمی در میان انسان‌ها نیست؛ زیرا مغز انسان برخلاف بدن او توانایی خارق‌العاده‌ای در رشد مداوم حتی در زمان پیری دارد.

انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم ریسک ابتلا به جنون و بیماری آلزایمر را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. این یافته‌ها حاصل تلاش‌های تیم تحقیقاتی دکتر اریکسون برای یک دهه است که در سال 2012 به چاپ رسیده است.

ورزش چگونه از جنون جلوگیری می‌کند؟ بخش هیپوکامپوس مغز و قشر جلویی آن نقشی مهم در تشکیل حافظه و تفکرات پیچیده دارند. تضعیف این دو بخش می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. محققان به‌طور شگفت‌انگیزی دریافته‌اند که این بخش‌ها به فعالیت‌های ورزشی به‌خوبی واکنش نشان می‌دهند. درواقع، سطح بالاتری از تناسب‌اندام با افزایش حجم این دو بخش در مغز رابطه‌ی مستقیم دارد. به این معنی که ورزش می‌تواند به رشد مداوم مغز شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل کمک کند.

برای مثال، 120 فرد بین سنین 60 تا 70 سال با زندگی پشت‌میزنشینی در تحقیقات دکتر اریکسون مورد آزمایش قرار گرفتند. دکتر اریکسون و تیم او این افراد را به دو گروه تقسیم کرده و به یکی از گروه‌ها دستور انجام ورزش ایروبیک و به گروه دیگر دستور انجام حرکات کششی برای یک سال را دادند. دکتر اریکسون می‌گوید: «ما شاهد یک افزایش در حجم مغز، به‌خصوص در قسمت هیپوکامپوس، در میان گروهی با ورزش ایروبیک بودیم. این شواهد نشان می‌دهد که انجام حرکات ورزشی ملایم نقشی مهم در رشد مغز به جای زوال آن دارد.» مطلب کدام ورزش ها برای فردی با بیماری آلزایمر مناسب است به شما در انتخاب ورزش صحیح برای مبارزه با این بیماری کمک می‌کند.

آلزایمر

دکتر اریکسون می‌گوید: «زمان برای شروع ورزش هرگز دیر نیست. هرچه زودتر این کار آغاز شود، اثرات آن بر مغز بیشتر است.»

به‌علاوه شما برای دست‌یابی به نتایج مثبت نیازی به انجام یک ساعت ورزش در طول روز ندارید. تقریباً 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی سریع برای چند بار در هفته کارکرد مغز و عملکرد شناختی شما را بهبود می‌بخشد. افزایش شدت فعالیت‌های ورزشی نتایج بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بااین‌حال دکتر اریکسون در پایان می‌افزاید: «برای آگاهی از اثرات ورزش‌های شدیدتر همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

در این میان نباید از نقش تغذیه نیز غافل شد. مطلب رژیم غذایی مرتبط با ذهن ممکن است مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر شود به شما در داشتن تغذیه‌ای صحیح کمک می‌کند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان