در نشست وزیر ارشاد با تشکل های چاپ و نشر چه گذشت؟

از تعارف های تکراری تا تقاضاهای صنفی

نمایندگان تشکل های چاپ و نشر در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین دغدغه های خود را بازگو کردند.

از تعارف های تکراری تا تقاضاهای صنفی

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته نخستین هم اندیشی خود را با اهالی صنعت چاپ و نشر در محل این وزارتخانه برگزار کرد.

در این مراسم پس از سخنرانی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد سلگی که سرپرستی معاونت فرهنگی را بر عهده دارد، نمایندگان تشکل های نشر و چاپ به اختصار به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم با اشاره به شکاف های فرهنگی موجود در جامعه ایران ابراز امیدواری کرد تا انتخاب آقای صالحی به عنوان وزیر بتواند امور را به سمتی جلو ببرد که نقش فرهنگ در تصمیم گیری هایی سیاسی کشور در رتبه پایانی قرار نگیرد.

در ادامه سیدمحمود حسینی نائب رئیس شرکت تعاونی ناشران (آشنا) نیز با ابراز امیدواری برای اینکه در این دوره تازه بتوان فکر اساسی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور کرد، گفت: یکی از مشکلات اساسی امروز ما این است که موسسات موازی بسیاری هم سنگ وزارت ارشاد وجود دارد که بودجه دارند و کتاب های ناشران را در شهرستانها می فروشند و در مواردی هم به صورت موازی با ناشران کتاب تولید می کنند و این مزیت اقتصاد نشر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین گفت: وضعیت فعلی ویترین فروش کتاب در کشور جوابگوی این صنعت نیست. متاسفم که باید بگویم در حوزه نشر از تولید حمایت نمی شود و بودجه ای برای این کار و حداقل حفظ ویترین موجود اختصاص پیدا نمی کند.

وی در پایان خواستار تغییر ترکیب هیات مدیره موسسه نمایشگاه فرهنگی به صورتی شد که نمایندگان تشکل های خصوصی به صورت هم سنگ با نمایندگان دولت در آن حضور داشته باشند.

مریم جدلی رئیس انجمن فرهنگی زنان ناشر نیز در این جلسه خواستار انتخاب یک مشاور زن در وزارت ارشاد شد تا ناشران و نویسندگان زن از طریق وی بتوانند امور مربوط به خود را راحت تر به نتیجه برسانند.

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سخنانی از تهیه نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که در آن 44 مورد از مسائل راهبردی حوزه نشر در ساحت های مختلف تبیین شده است و متن آن خطاب به وزیر ارشاد ارسال شده است.

وی اظهار امیدواری کرد در دوره وزارت سیدعباس صالحی تشکل های مردمی نشر جبهه انقلاب اسلامی جدی تر از گذشته در تصمیم سازی ها حضور پیدا کنند.

میریونس جعفری عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران نیز در سخنان خود در این نشست با اشاره به انبوه ماشین آلات فرسوده صنعت چاپ در کشور گفت: وضع مالیات های ناجوانمردانه به ویژه در شکل مالیات بر ارزش ا فزوده در این صنعت کار را به جایی رسانده که رفته رفته باید آن را یک صنعت تعطیل شده نامید.

ابوالحسنی رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز در این نشست در سخنانی عنوان کرد: در فاصله سال های 82 تا 94، 47 میلیون یورو ماشین آلات چاپ و بسته بندی وارد کشور شده است که از میان تنها 15 درصد ماشین آلات نو بودند. حاصل این شده است که ما در حال حاضر در این صنعت 30 سال عقب هستیم. در کنار این مسئله مدیران کل امور چاپ وزارت ارشاد نیز در این سال ها چندان درست عمل نکرده و نه تنها تصمیمات درست و تاثیرگذار نداشته اند بلکه قانون را نیز دور زده اند.

در ادامه محمدرضا توکل صدیق نائب رئیس اتحادیه ناشران تهران نیز در سخنانی ابراز امیدواری کرد با حضور سیدعباس صالحی در مقام وزارت و با توجه به اینکه وی همواره اخلاق محور و صاحب گوش شنوا برای شنیدن مشکلات صنوف داشته است، مشکلات صنعت نشر با تدبیر بیشتری حل شود.

وی همچنین خواستار مقابله جدی و اثر گذار وزارت ارشاد با مقوله قاچاق کتاب شد.

نادر قدیانی رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه آثار تولید شده برای کودک و نوجوان در کشور هنوز راهی برای ورود به کتابخانه های عمومی ندارند خواستار سرمایه گذاری دولت برای تاسیس کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان در کشور شد.

وی همچنین خواستار مظلومیت زدایی از حضور ناشران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب و استقرار آنها در سازه های دائمی محل نمایشگاه شد.

قدیانی همچنین خطاب به صالحی گفت: امیدوارم کارگروهی برای نوشتن آیین نامه اجرایی بخش 17 ماده 92 برنامه ششم ایجاد کنید تا ما هر چه سریعتر بتوانیم از مواهب این برنامه استفاده کنیم.

مظاهری از فعالان حوزه چاپ نیز در این نشست با اشاره به حمایت های قابل توجه وزارت ارشاد از بخش خصوصی در شهرستان ها با انتقاد از نبود این حمایت ها در حوزه چاپ گفت: سوال ما این است که آیا ما در این حرکت ملی جایی نداریم و چطور است که این بودجه ها و امتیازات تنها برای شهرستانها وجود دارد.

عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ نیز در این نشست عنوان کرد: ما بعد از برجام دوستان مان را به هر شکل تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه و رفع نیاز کشور کردیم به شکلی که در سه سال گذشته تنها در حوزه چاپ لیبل 60 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. این مسئله مسئولیت رفع نیازهای صنعت بسته بندی و کمک برای ترویج صادرات آن را بر دوش دولت می گذارد. که البته حمایت های خوبی نیز در این حوزه از ما شده است تا جایی که طی چهار سال قبل سهم ما از درآمدزایی صنعت چاپ در منطقه از چهار به شش درصد رسیده و سهم وارداتی ما هم 10 درصد کم شده است.

وی در ادامه با انتقاد از صدور مجوزها برای چاپخانه دولتی گفت: وقتی ما چنین سرمایه گذاری در کشور داریم چرا خود را گرفتار خودتحریمی می کنیم، چرا  با افزایش تعرفه های مواد اولیه در همان ابتدای کار 35 درصد به هزینه های تولید می افزاییم و مزیت صادراتی خود را در منطقه از بین می بریم. به باور ما حمایت از تولید داخلی از این صنعت با وضع عوارض وارداتی برای مواد اولیه به میزان بیش از پنج درصد میسر نمی شود.

در ادامه این مراسم حسینی مدیر مجمع تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی – اسلامی از معطل مانده 13 ساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی در کشور انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن شد.

همچنین جلالی از اعضای هیات مدیره تعاونی ناشران کشور (آشنا) نیز در سخنانی گفت: ما هر بلایی از صنعت نشر بر سرمان آمده به خاطر دولت بوده که چنبره اش را از حوزه فرهنگ برنمی دارد. دولت باید در حوزه اجرا عقب نشینی کند و کار را به بخش خصوصی واسپاری کند. منتها 36 سال است که تنها اسم واسپاری را می بریم و عملی در کار نیست.

عابدینی مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین الملل نیز خواستار همکاری وزارت ارشاد با ناشران به منظور حرکت به سمت صادرات کتابهای تولید شده در داخل به مقصد کشورهای همسایه و نیز کاهش مشکلات موجود برای ترخیص کتاب های وارد شده به کشور در گمرکات شد.

دیگر سخنران این مراسم سبطی مدیرانجمن ناشران آموزشی بود.

وی با اشاره به اینکه این تشکل تنها تشکلی است که در دوسال گذشته بخش ویژه ای را برای مبارزه با قاچاق کتاب اختصاص داده و توانسته به نتایج حقوقی و اجرایی قابل توجهی دست پیدا کند، خواستار تعیین بازرس هایی قانونی از سوی وزارت ارشاد به منظور حضور در مراکز تولید و توزیع غیرقانونی کتاب پلمب آنها شد.

محسن مهرآبادی مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس نیز در سخنانی متفاوت خطاب به سیدعباس صالحی گفت: من به شما برای تصدی این سمت تسلیت می گویم، چون می دانم شما فردی هستید که برای تصدی گری در این جایگاه نمی نشینید. این صندلی جایگاهی است که افراد بسیاری را بر خود دیده است و در میان شما مدیری هستید که از خانواده نشر و کتاب به شمار میروید.

وی در ادامه خطاب به صالحی گفت: انتظارم از شما این است که اموری که مربوط به اجرا است به زیرمجموعه های خود واگذار  و خودتان با شکل دهی تیم های پژوهشی به سیاستگذاری بپردازید.

مهرآبادی ادامه داد: مشکل ما این است که مردم ما دچار توهم خودبسندگی علمی شدند. دیگر در حوزه کتاب چه اتفاقی باید بیفتد که اعلام بحران شود. فکر نمی کنید که وقت آن رسیده که ستاد بحران برای کتاب شکل دهید.

پس از پایان اظهارات نمایندگان تشکل های نشر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه موقعیت حضور او در مقام وزارت با معاونت تغییر کرده گفت: بسیاری از صحبت ها نیاز به آن دارد که در فضای کاری معاونت به آن رسیدگی شود اما به باور من فرصت وزارت، فرصتی است که باید از آن برای صنعت نشر استفاده های بیشتر و بهتری داشت؛ که به تعبیر من می شود از آن به سرمایه گذاری اجتماعی در حوزه نشر و چاپ یاد کرد.

وی ادامه داد: اگر شما بخواهید همانند دوره معاونتم مسائل خود را با من مطرح کنید اتفاقی رخ نخواهد داد امافکر می کنم زمانی که با نگاه راهبردی خود شما به این موقعیت تازه توجه شود می شود از این فرصت به نفع حوزه چاپ و نشر استفاده کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید فکر کنیم چه می شود کرد که قوای دولتی کشور برایشان فرهنگ مکتوب نیز مهم جلوه کند. چه کاری می شود کرد که نگاه فرهنگی دولت افزایش  پیدا کند یعنی علقه و علاقه دولتمردان به فرهنگ زیاد شود و اثرگذاری فرهنگ در سیاست و بودجه توسعه پیدا کند. به نظر من حتی یک درصد تغییر تعلق خاطر دولت مردان به حوزه فرهنگ باید نقشه و ایده داشته باشد. بیایید همه با هم فکر کنیم که چه کار می شود کرد تا برای مدیران کشور ما موضوع کتاب مهم شود.

صالحی ادامه داد: موضوع دیگری که می توان از وزارت  انتظار داشت هم افزایی دستگاه های فرهنگی است ما نیاز به ایده هایی برای ارتقای مسیرمان داریم.

وی در ادامه خواستار حرکت تشکل های نشر برای تبدیل خواسته هایشان به لوایح و دستورالعمل های فرهنگی در دولت شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر