سرطان گوش

در دنیای مدرن امروز که درمان‌های مختلفی برای تقریباً همه‌ی بیماری‌ها پیدا شده است، سرطان می‌تواند هنوز هم جان بسیاری را بگیرد

سرطان گوش

در دنیای مدرن امروز که درمان‌های مختلفی برای تقریباً همه‌ی بیماری‌ها پیدا شده است، سرطان می‌تواند هنوز هم جان بسیاری را بگیرد. سرطان گوش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
عبارت سرطان به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که با رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن انسان همراه است. سلول‌ یا گروهی از سلول‌ها که چنین ویژگی‌هایی را از خود نشان می‌دهند سلول‌های سرطانی نامیده می‌شوند. این سلول‌ها به طریق مختلف در بدن انسان گسترش پیدا می‌کنند و سلول‌ها ، بافت‌ها و اندام‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
رشد کنترل نشده‌ی سلول هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول با سرعت زیادی تقسیم می‌شود و به این ترتیب سلول‌ها و بافت‌های اطراف خود را آلوده می‌کند. سلول‌هایی که ویژگی‌های سرطانی از خود به نمایش می‌گذارند از لحاظ اندازه و تعداد رشد کنترل نشده‌ای دارند و به بافت‌ها و اندام‌های اطراف خود حمله می‌کنند. سلول‌های سرطانی برخی اوقات از طریق خون و لنف به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش پیدا می‌کنند.
علل مختلفی وجود دارند که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. سرطان برخی اوقات ارثی است زیرا، ماهیت سلول از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. عفونت‌ها ، سیگار کشیدن و قرارگیری در معرض اشعه از علل اصلی بروز سرطان به شمار می‌روند. سرطان بسته به بافت‌ها و اندام‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌دهد انواع مختلفی دارد مانند سرطان سینه ، سرطان پوست ، سرطان قلب ، سرطان سر و گردن و غیره. سرطان گوش از انواع نادر سرطان به شمار می‌رود.
سرطان گوش هم در گوش داخلی و هم در گوش خارجی دیده می‌شود. برخی اوقات سرطان پوست در پوست گوش به وجود می‌آید.
تومورهایی که ایجاد می‌شوند به یک قسمت از گوش محدود نیستند. تومورها را می‌توان در قسمت‌های مختلف مشاهده کرد. سلول‌های سرطانی بسته به شرایط رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بنابراین، علایم و روش‌های درمان بسته به نوع سرطان متفاوت است.
سرطان گوش خارجی: سرطان گوش خارجی به شکل زخم‌هایی که پیشرفت می‌کنند نمایان می‌شود. این نوع سرطان معمولاً به صورت سرطان پوست شروع می‌شود و سپس گوش را مورد تهاجم قرار می‌دهد. مواردی مشاهده شده است که حتی مغز نیز مورد حمله قرار گرفته است. این نوع سرطان در گوشه‌ی بالایی گوش خارجی اتفاق می‌افتد و می‌توان با جراحی آن را درمان کرد. باید اشاره کرد که سرطان پوست که گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد در قسمت حلزون گوش نیز دیده می‌شود.
سرطان مجرای گوش: سرطان مجرای گوش در مجرای گوش خصوصاً در قسمت‌ بیرونی دیده می‌شود. این نوع سرطان همچنین در قسمت‌های داخلی مجرای گوش نیز به شکل تومور دیده می‌شود. سرطان مجرای گوش را در مراحل ابتدایی می‌توان با جراحی درمان کرد.
سرطان گوش میانی: سرطان گوش همچنین در گوش میانی نیز دیده می‌شود. این نوع سرطان دردناک است زیرا، باعث خونریزی و ناشنوایی می‌شود. تومور در قسمت ورودی مجرای گوش نمایان می‌شود. سرطان گوش میانی را می‌توان با کمک جراحی و بافت برداری درمان کرد.
سرطان پوست داخل گوش
علاوه بر نواحی فوق‌الذکر، انواع دیگر سرطان نیز وجود دارد که گوش را مبتلا می‌کند. این سرطان‌ها اصولاً سرطان گوش یا سرطان پوست هستند و در داخل گوش یا بیرون آن اتفاق می‌افتند. از اینرو، آن‌ها به عنوان سرطان گوش در نظر گرفته می‌شوند.
سرطان سلول پایه‌ای: سرطان سلول پایه‌ای شایع‌ترین شکل سرطان پوست است. سرطان سلول پایه‌ای همچنین می‌تواند پوست قسمت داخلی یا خارجی گوش را نیز تحت تأثیر قرار دهد. انواع دیگر سرطان سلول پایه‌ای نیز وجود دارد. سرطان سلول پایه‌ای را در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی می‌توان درمان کرد.
سرطان سلول سنگفرشی: سرطان سلول سنگفرشی نیز همانند سرطان سلول پایه‌ای جزء سرطان پوست به حساب می‌آید و مقداری شدیدتر است ولی، قابل درمان است. علایم سرطان سلول سنگفرشی عبارتند از فلس مانند و قرمز شدن پوست و زخم شدن گوش خصوصاً لبه‌های گوش. این سرطان به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا می‌کند و علایم مشابهی را در صورت ، دهان و ناحیه‌ی اطراف لب‌ها می‌توان مشاهده کرد. سرطان سلول‌ سنگفرشی در داخل گوش نیز اتفاق می‌افتد. تومورهای بدخیم معمولاً در گوش میانی و استخوان ماستوئید دیده می‌شوند. عفونت یا التهاب مزمن نیز ممکن است باعث ایجاد چنین تومورهایی شود.
ملانوم: ملانوم جزء بیماری‌های نادر به شمار می‌رود. ملانوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که لایه‌ای از پوست را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها در پوست گوش داخلی وجود دارند. در ملانوم سلول‌های سرطانی در ملانوسیت‌ها به وجود می‌آیند. این نوع سرطان بسیار خطرناک است زیرا، به سلول‌ها و بافت‌های اطراف خود به شدت آسیب می‌زند. مشکل مهم دیگر آن است که تشخیص ملانوم دشوار است زیرا، علایمی مانند تغیر در رنگ و الگوی پوست وجود ندارد.
علایم
علایم سرطان گوش بسته به نوع سرطان متفاوت است. علایم شایع سرطان گوش که در مراحل ابتدایی بروز می‌کنند در زیر نشان داده شده‌اند.
تشکیل تومور یا زخم
تورم یا تشکیل توده در گردن
گوش درد
از دست دادن شنوایی
خونریزی گوش
فلج شدن صورت در موارد نادر
احساس زنگ زدن در گوش
روش‌های درمان
از 3 روش برجسته می‌توان برای درمان سرطان گوش استفاده کرد:
عمل جراحی: از عمل جراحی اغلب در مراحل اولیه‌ سرطان گوش استفاده می‌شود. جراح سلول‌ها و بافت‌های سرطانی را از گوش جدا می‌کند.
پرتو درمانی: در مواردی که سلول‌های سرطانی گسترش پیدا کرده‌اند، از پرتو درمانی استفاده می‌شود. در پرتو درمانی از اشعه‌های رادیواکتیو با انرژی بالا برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.
شیمی درمانی: شیمی درمانی روشی است که در آن از دارو برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. شیمی درمانی انتخاب آخر به شمار می‌رود زیرا، سلامت بیمار را به طرز شدیدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بزرگترین مشکل این نوع سرطان آن است که علایم آن با اختلالات دیگر اشتباه گرفته می‌شود. از اینرو، مراجعه به متخصص در صورت وجود علایم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر